Triple of niet?
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Hallo,
Hier een berichtje van pedaalridder Geert uit Wolvega. Vorig jaar een nieuwe Koga gekocht met compact crankstel, want..... de uitdaging voor 2008 is voor het eerst naar de Alpen.
Draai nu oefenrondjes op de Tacx Fortius.
Nog nooit een alpencol in het echt beklommen, dus best spannend allemaal.
Toch maar een triple laten monteren?
mod-edit Freerider: Titel aangepast
Hier een berichtje van pedaalridder Geert uit Wolvega. Vorig jaar een nieuwe Koga gekocht met compact crankstel, want..... de uitdaging voor 2008 is voor het eerst naar de Alpen.
Draai nu oefenrondjes op de Tacx Fortius.
Nog nooit een alpencol in het echt beklommen, dus best spannend allemaal.
Toch maar een triple laten monteren?
mod-edit Freerider: Titel aangepast
Dat hangt een beetje van je mogelijkheden af pedaalridder. Misschien heb je aan 39-23 ook wel genoeg
Er bestaat trouwens ook nog een zoekfunctie, effe zoeken kan wonderen doen. Dan hoef je ook niet een geheel nieuw topic te starten met de onlogische naam Hallo.
Er bestaat trouwens ook nog een zoekfunctie, effe zoeken kan wonderen doen. Dan hoef je ook niet een geheel nieuw topic te starten met de onlogische naam Hallo.
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Dit is de eerste keer dat ik aan een Forum meedoe. Is dus even wennen......
Zal eerst eens even rondneuzen!
Zal eerst eens even rondneuzen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
[quote="Pedaalridder Geert"]Hallo,
Toch maar een triple laten monteren?
[/quote]
34/26 = 30/23 Triple niet nodig dus. Sterkte in de Alpen!
Toch maar een triple laten monteren?
[/quote]
34/26 = 30/23 Triple niet nodig dus. Sterkte in de Alpen!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
dit is een goeie:
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Als je een beetje zoekt op triple, trapfrequentie, compact en verzet kom je denk ik al een heel eind...
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Als je een beetje zoekt op triple, trapfrequentie, compact en verzet kom je denk ik al een heel eind...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Als je een beetje getraind bent moet het lukken met een compact. Als je met een 34 niet naar bovenkomt zal het met een 30 ook echt niet van harte gaan hoor.
[quote="de zwarten"]dit is een goeie:
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Als je een beetje zoekt op triple, trapfrequentie, compact en verzet kom je denk ik al een heel eind...[/quote]
Dit is ook een goeie :
Fiets verzettentabel
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Als je een beetje zoekt op triple, trapfrequentie, compact en verzet kom je denk ik al een heel eind...[/quote]
Dit is ook een goeie :
Fiets verzettentabel
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
OK, bedankt voor de reacties allemaal. Fiets ongeveer 2500 km per jaar, waaronder Limburgs Mooiste, Amstel Gold en 11-merentocht in Friesland. De heuvels in Limburg blijf ik pittig vinden (weeg 90 kilo). Maar hoor van velen dat het ECHTE werk in de Alpen niet te vergelijken is met de Limburgse heuvelen.....Je zou er haast bang van worden.....Ga de doorgegeven links bekijken!
Lijkt mij bovenal ook een kostbare zaak om mijn fiets om te bouwen naar triple.
Lijkt mij bovenal ook een kostbare zaak om mijn fiets om te bouwen naar triple.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Klimmen in de alpen is inderdaad niet te vergelijken met Limburg. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat het je minder goed ligt. Het is gewoon heel anders.
In Limburg is het allemaal kort werk. Een paar honder meter of een kilometer. Dan ben je 9 van de 10 keer wel weer boven. Het is wel vaak steil maar dat duurt dan ook weer niet zo lang. Op de macht kom je dan een heel eind.
In de alpen is het niets bijzonders als je één of twee uur aan het klimmen bent. Dan komt het dus meer op duurvermogen aan. Je kunt het dan niet redden met een korte krachtsinspanning. Je moet een ritme vinden wat je een tijd vol kunt houden. Dat gaat makkelijker als je niet te zwaar trapt. Als je naast de genoemde info ook even zoekt naar wat profielen van bergen die je zou willen beklimmen zul je ook zien dat de stijgingspercentages best stevig zijn maar op veel beklimmingen niet heel erg extreem.
Dat is, naast de prachtige omgeving, de reden waarom ik daar zelf naar verhouding beter klim. Ik klim liever 10 kilometer tegen 8 procent dan 500 meter tegen 20 procent. Het is maar wat je bevalt.
In Limburg is het allemaal kort werk. Een paar honder meter of een kilometer. Dan ben je 9 van de 10 keer wel weer boven. Het is wel vaak steil maar dat duurt dan ook weer niet zo lang. Op de macht kom je dan een heel eind.
In de alpen is het niets bijzonders als je één of twee uur aan het klimmen bent. Dan komt het dus meer op duurvermogen aan. Je kunt het dan niet redden met een korte krachtsinspanning. Je moet een ritme vinden wat je een tijd vol kunt houden. Dat gaat makkelijker als je niet te zwaar trapt. Als je naast de genoemde info ook even zoekt naar wat profielen van bergen die je zou willen beklimmen zul je ook zien dat de stijgingspercentages best stevig zijn maar op veel beklimmingen niet heel erg extreem.
Dat is, naast de prachtige omgeving, de reden waarom ik daar zelf naar verhouding beter klim. Ik klim liever 10 kilometer tegen 8 procent dan 500 meter tegen 20 procent. Het is maar wat je bevalt.
[quote="de zwarten"]dit is een goeie:
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Als je een beetje zoekt op triple, trapfrequentie, compact en verzet kom je denk ik al een heel eind...[/quote]
[quote="Freerider"]Dit is ook een goeie :
Fiets verzettentabel[/quote]
ik vind deze zeer behulpzaam:
http://www.ritzelrechner.de
Hier in kun je de ideale verzetten bepalen .
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
Als je een beetje zoekt op triple, trapfrequentie, compact en verzet kom je denk ik al een heel eind...[/quote]
[quote="Freerider"]Dit is ook een goeie :
Fiets verzettentabel[/quote]
ik vind deze zeer behulpzaam:
http://www.ritzelrechner.de
Hier in kun je de ideale verzetten bepalen .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
-
- Forum-lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 21 jan 2008 22:06
Is ook zo. Heb er ontzettend veel zin in. Net even mijn tandwielen nagekeken: Kleine blad voor 34 en grootste achter: 25.
Wellicht dat ik mij teveel richt op die korte heftige heuvels in Limburg. Het komt er gewoon op neer: veel trainen, paar kilootjes eraf en genieten. Dat verzettentabel is trouwens reuzehandig. Heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in welk verzet wanneer en fiets puur op gevoel. Toch wel even handig om te bezien of de huidige verzetten prettig fietsen in Les Alps mogelijk maken. Wij gaan fietsen: Telegraphe, Galibier, Alpe d'Huez en andere cols in die omgeving.
Wellicht dat ik mij teveel richt op die korte heftige heuvels in Limburg. Het komt er gewoon op neer: veel trainen, paar kilootjes eraf en genieten. Dat verzettentabel is trouwens reuzehandig. Heb mij eigenlijk nooit zo verdiept in welk verzet wanneer en fiets puur op gevoel. Toch wel even handig om te bezien of de huidige verzetten prettig fietsen in Les Alps mogelijk maken. Wij gaan fietsen: Telegraphe, Galibier, Alpe d'Huez en andere cols in die omgeving.