Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

marchisio"cassette's

kronik
Forum-lid

kronik 15 jan 2008 20:32

beste forumleden,

Ik las in het blad fietssport iets over marchisio cassette's, nu is mijn interesse gewekt maar ik zou graag meer weten over dit product. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en iets weet over prijzen en materiaal?
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 15 jan 2008 21:07

Ja, ikke!!
Ik rijd al jaren met Marchisio cassettes en zie niets anders dan voordelen, ik som ze even op.
- Gaan heel lang mee.
- Schakelen even goed als een originele merkcassette
- Zijn er sjiek uit met hun matte titaniumachtige kleur maar dat is kwestie van smaak
- Je kan je eigen combinatie maken
- Je vervangt enkel de versleten kroontjes en niet gans de cassette
- Ze zijn licht, niet superlicht maar gewoon licht

Ik ga het zelf niet technisch helemaal uitleggen, de perfecte uitleg vind je hier:
http://clemenzo.com/index.php/content/v ... 1/lang,en/

Bestellen kan je doen bij verschillende adressen, Presto heeft ze ook maar ik bestel ze steeds via Clemenzo en ben daar zeer tevreden over.

Ik heb ook al een paar Marchisio Zefir wielen gehad en was daar ook zeer tevreden over.
En nee, ik heb geen enkele band met Marchisio maar als het goed is dan is het ook goed.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

kronik
Forum-lid

kronik 15 jan 2008 21:12

dank!

zijn ze ook van Ti?
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 15 jan 2008 21:13

Nee, heb mijn vorige post ondertussen aangepast. Presto heeft ze.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2008 21:20

Ze zijn alleen erg duur voor wat je krijgt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 15 jan 2008 21:27

90€ voor een cassette die kwalitatief top is waar je je eigen combinatie samenstelt en achteraf enkel de versleten kroontjes van vervangt? Ik betaal 105€ voor een chorus.
Ik vraag mij echt af wat er nu duur is aan een Marchisio cassette.
Heb je zelf al ooit met één gereden trouwens?

kronik
Forum-lid

kronik 15 jan 2008 21:34

ik niet, maar wil wel graag proberen :)
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

campasuper
Forum-lid

campasuper 16 jan 2008 20:48

Marchisio is naar mijn idee gewoon goed spul.
Dit geldt voor de cassettes ( het staal is echt keihard ) maar ook voor de wielen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 jan 2008 21:10

Ijzeren Briek schreef:90€ voor een cassette die kwalitatief top is waar je je eigen combinatie samenstelt en achteraf enkel de versleten kroontjes van vervangt? Ik betaal 105€ voor een chorus.
Ik vraag mij echt af wat er nu duur is aan een Marchisio cassette.
Heb je zelf al ooit met één gereden trouwens?

Nee, maar daar wordt een cassette niet goedkoper of lichter van volgens mij. Vergelijken met een Chorus cassette vind ik niet reëel, want die is gewoon lichter. Ik zie een prijs van €109 staan voor de Campa cassettes, prijs per kransje is €9,50. Veloce cassette kost €42,95, Centaur: 67,50.
Volgens mij is de Marchisio cassette qua gewicht meer te vergelijken met de Centaur cassette.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 16 jan 2008 21:17

Als gewicht voor je geen issue is, lijkt mij dat je er wel een goede koop mee doet.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

hamebe
Forum-lid

hamebe 16 jan 2008 21:47

kronik schreef:beste forumleden,

Ik las in het blad fietssport iets over marchisio cassette's, nu is mijn interesse gewekt maar ik zou graag meer weten over dit product. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en iets weet over prijzen en materiaal?

Ik heb enkele seizoenen met zowel de normale (plural?) als met de lichtere (aviotek) cassetes gereden. Ik kan alle voordelen van IJzeren Briek onderschrijven. Het schakelgemak doet echter onder voor campa record, maar is zeker niet slecht. Een aanrader voor wie eigen cassettes samen wil kunnen stellen.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 16 jan 2008 21:58

Je kan kiezen, ofwel een Aviotek ofwel een junior cassette (voorheen noemde dit plural).
De aviotek zal qua gewicht een ietsiepietsie boven een chorus zitten maar echt minimaal, hooguit 20 gr. De junior gaat daar wel een stuk boven zitten maar heeft verder dezelfde eigenschappen als de aviotek, grootste verschil is dat niet alle overtollige materiaal weggehaald is om gewicht te sparen. Zo een juniorkroontje kost slechts 5.20€ en een complete cassette 67€ en dat is echt een mooie prijs voor ze een kwalitatief goede en flexibele cassette. Ik heb enkele fietsen lopen, eentje met chorus, eentje per toeval met BBB omdat ze in de uitverkoop was (nog 9-speed) en eentje met marchisio. Die BBB is normaal ook marchisio. Ik sta er telkens versteld van hoe lang die kroontjes meegaan.
Ik vervang dan telkens de 5 middelste en voor een 26€ plus verzendkosten ben ik terug weg. Het is dus echt wel goedkoop.
Kleine tip: als je eens goed naar een marchisiokroontje kijkt en dan ook goed naar een mavic kroontje uit een mavic kit dan lijken die verdomd goed op elkaar.....
Inderdaad, marchisio maakt ze voor mavic (weet ik uit goede bron), qua referentie kan dat toch tellen.
Los van Marchisio ben ik altijd fervent voorstander geweest van kroontje, ringetje, kroontje.
Veel flexibeler, veel goedkoper. Ik vrees dat het hem net daar wringt, ze verkopen veel liever een duurdere compleet nieuwe cassette dan 4 à 5 stomme kroontjes.

Plaats reactie