tintelende, gevoelloze, vingers?
Na een anderhalf uurtje fietsen, met de handen in de beugels, gaat het gevoel uit mijn vingers en beginnen ze te tintelen. Wat kan ik hier tegen doen?
Nu had ik ook nog last van mijn "kont" en dan bedoel ik dat stukje tussen je g.. en je ba..... (hoe noem je dat eigenlijk?) Staat mijn zadel verkeerd?
Wie heeft tips of een oplossing voor me?
groet, ruud
Nu had ik ook nog last van mijn "kont" en dan bedoel ik dat stukje tussen je g.. en je ba..... (hoe noem je dat eigenlijk?) Staat mijn zadel verkeerd?
Wie heeft tips of een oplossing voor me?
groet, ruud
Carpe Diem
Vaker van positie wisselen met je handen. Dus van onder in de beugel naar op de beugel en/of op de hendes. Zo ook met je kont. Af en toe staan op de pedalen zorgt dat de doorbloeding goed blijft en verkomt voor een deel dat het niet zeer gaat doen.
Een nwe broek doet ook wonderen!
Een nwe broek doet ook wonderen!
Niets is wat het lijkt..
Tegen tintelende vingers : even je handen uit de beugels , even schudden met gestrekte zodat het bloed naar je handen gaat en even stukje rijden met handen op het "flat-bar" gedeelte van je stuur.
Die andere klacht heb ik zelf niet en zou het ook niet weten wat je ertegen kunt doen.
Je zou eventueel bij je FM een zadeltest kunnen doen, alleen het systeem daarvoor is nog niet overal geinstalleerd.
Grtz.
Rubenio
Die andere klacht heb ik zelf niet en zou het ook niet weten wat je ertegen kunt doen.
Je zou eventueel bij je FM een zadeltest kunnen doen, alleen het systeem daarvoor is nog niet overal geinstalleerd.
Grtz.
Rubenio
@ruud57
om een misverstandje voor te zijn:
Bij een zadeltest die bij sommige grote FM in nederland (gratis) mogenlijk zijn word er door een systeem van een kartonnen plaatje met ribbels en een systeem met laserstralen een zadel aanbevolen. Het is dus niet zo dat eruit komt hoe je zadel moet staan, hoewel je FM je daar ook ingetwijfeld uitvoering kan over informeren.
Succes!
Grtz.
Rubenio
om een misverstandje voor te zijn:
Bij een zadeltest die bij sommige grote FM in nederland (gratis) mogenlijk zijn word er door een systeem van een kartonnen plaatje met ribbels en een systeem met laserstralen een zadel aanbevolen. Het is dus niet zo dat eruit komt hoe je zadel moet staan, hoewel je FM je daar ook ingetwijfeld uitvoering kan over informeren.
Succes!
Grtz.
Rubenio
het kan natuurlijk zijn dat je zadel verkeerd staat. Ik heb dit ook gehad. de punt van mijn zadel wees een heel klein beetje in de lucht. dat komt de doorbloeding niet ten goede. Kijk eens met een waterpas hoe je zadelstand is.
Opgeven is geen optie!
Daar ik ook last heb van dode vingers vraag ik mij af of het vervangen van mijn alu stuur door een carbon stuur helpt? Een carbon stuur zou minder stijf zijn en schokken beter opvangen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
Een carbon stuur is voor mijn gevoel zeker niet minder stijf dan alu. Ik ben van alu (Easton EA50) naar carbon (FSA K-Wing) weer terug naar alu (Pro PLT) gegaan. Normaal kan ik kasseien goed verdragen maar met mijn carbonstuur voelde het echt rampzalig aan, elke kassei was flink raak!
@ Ruud57: dat gedeelte wat je beschreef heet 'pyrineum'. Het schijnt een 'G-spott' te zijn... (alhoewel ik vrijwel zeker weet dat degene die dat zeggen nog nooit een kasseienstrook met 8 bar hebben genomen ). Dat punt wat kappa-man noemde over de stand van het zadel kan ik overigens bevestigen. Zorg ervoor dat het puntje van je zadel zeker niet omhoog staat (een paar mm omlaag kan wonderen doen).
@ Ruud57: dat gedeelte wat je beschreef heet 'pyrineum'. Het schijnt een 'G-spott' te zijn... (alhoewel ik vrijwel zeker weet dat degene die dat zeggen nog nooit een kasseienstrook met 8 bar hebben genomen ). Dat punt wat kappa-man noemde over de stand van het zadel kan ik overigens bevestigen. Zorg ervoor dat het puntje van je zadel zeker niet omhoog staat (een paar mm omlaag kan wonderen doen).
Canyon Ultimate CF SL 2016
@beukje: anderhalf uur onafgebroken in de beugels, respect! dat houd ik niet vol zonder dat mijn schouders, armen en vingers dan afsterven. vaak wissel ik gewoon af tussen bovenop de shifters, op het stuur en soms onder in de beugels, zo blijft de doorbloeding van je bovenlichaam goed.
ik denk dat de zitvlakproblemen hier ook van komen. als je goed voelt, kantelt je bekken/heup iets als je onderin de beugels gaat, waardoor er een drukpunt kan ontstaan op dat stukje huid (dat heet trouwens het "perineum") waardoor het kan gaan irriteren. ook hier is de remedie: wisselen van positie, eventjes staan en dan kun je weer een tijdje er tegen aan. op een gegeven moment merk je wel dat je steeds langer het aan kunt om zonder irritatie onder in de beugels te zitten.
als het al geirriteerd is kun ook een pleister erover plakken, daardoor schuurt de huid niet meer direct tegen de broek, dat neemt vaak de meest directe irritatie (maar niet het drukpunt) weg.
kijk ook of je stuur goed rechtstaat, dus of het balhoofd rechtstaat. dwz: wiel en stuur staan 90 graden op elkaar. kijk of het zadel horizontaal staat, dit is altijd beter dan ietsje omhoog of ietsje omlaag, ook al is dat voor je gevoel misschien beter. laat iemand die er oog voor heeft kijken naar of je niet te hoog op de fiets zit, of misschien te laag, dat kan ook vervelend zijn.
over carbon sturen: bespaar je de kosten, een carbon stuur helpt niet om je van het gevoel van tintelende armen af te helpen, dat komt namelijk niet van de trillingen in de weg, maar van de houding.
succes!
ik denk dat de zitvlakproblemen hier ook van komen. als je goed voelt, kantelt je bekken/heup iets als je onderin de beugels gaat, waardoor er een drukpunt kan ontstaan op dat stukje huid (dat heet trouwens het "perineum") waardoor het kan gaan irriteren. ook hier is de remedie: wisselen van positie, eventjes staan en dan kun je weer een tijdje er tegen aan. op een gegeven moment merk je wel dat je steeds langer het aan kunt om zonder irritatie onder in de beugels te zitten.
als het al geirriteerd is kun ook een pleister erover plakken, daardoor schuurt de huid niet meer direct tegen de broek, dat neemt vaak de meest directe irritatie (maar niet het drukpunt) weg.
kijk ook of je stuur goed rechtstaat, dus of het balhoofd rechtstaat. dwz: wiel en stuur staan 90 graden op elkaar. kijk of het zadel horizontaal staat, dit is altijd beter dan ietsje omhoog of ietsje omlaag, ook al is dat voor je gevoel misschien beter. laat iemand die er oog voor heeft kijken naar of je niet te hoog op de fiets zit, of misschien te laag, dat kan ook vervelend zijn.
over carbon sturen: bespaar je de kosten, een carbon stuur helpt niet om je van het gevoel van tintelende armen af te helpen, dat komt namelijk niet van de trillingen in de weg, maar van de houding.
succes!
C'est le moustache qui fait la musique