Als ik een enorme ruk geef aan een cranckarm dan draait hij bijna 1 keer rond. Doe ik dat op m'n oude fiets dan tolt ie dat het een lieve lust is.
De lagerschalen die stroef lopen zijn die van Dura Ace 7800, 1000km gedraaid.
Is het normaal dat 't minder dan 1 keer ronddraait bij 'n flinke zwieper?
Zo nee, is hier op de een of andere manier iets aan te doen?
Zo nee, zijn er soepeler lopende schalen want dit kost gewoon vermogen(watt)(denk ik)
Bracket lagers lopen stroef
Mijn trainingen op bikeplanner.com
HenkV schreef:Als ik een enorme ruk geef aan een cranckarm dan draait hij bijna 1 keer rond. Doe ik dat op m'n oude fiets dan tolt ie dat het een lieve lust is.
De lagerschalen die stroef lopen zijn die van Dura Ace 7800, 1000km gedraaid.
Is het normaal dat 't minder dan 1 keer ronddraait bij 'n flinke zwieper?
Zo nee, is hier op de een of andere manier iets aan te doen?
Zo nee, zijn er soepeler lopende schalen want dit kost gewoon vermogen(watt)(denk ik)
Hoi Henk,
Je bedoelt met de ketting er wel vanaf neem ik aan? Ik zal eens kijken op mijn TREKs zo meteen.
Welnee, dit kost geen vermogen. Je moet alleen wat meer Watjes wegtrappen voor eenzelfde snelheid. Je levert dus meer dan je denkt
Anyways. Ik kijk zo even.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30 aug 2007 23:27
Hoi,
Iets degelijks had ik ook met een oudsetje shimano 105 ( geintegreede lagers en het blijft draaien als je het een zetje aan de crankarm geeft) en een nieuwe set met lagers aan de buitenkant van FSA en dit was veel stroever. Reactie van de fietsenmaker: dat is normaal bij externelagers......
Iets degelijks had ik ook met een oudsetje shimano 105 ( geintegreede lagers en het blijft draaien als je het een zetje aan de crankarm geeft) en een nieuwe set met lagers aan de buitenkant van FSA en dit was veel stroever. Reactie van de fietsenmaker: dat is normaal bij externelagers......
... ik heb zelf even de proef op de som genomen met m'n mtb buitenliggende lagers en dat loopt ook super soepel. Die hebben ook 1000km erop zitten. Als je er al naar kijkt draaien ze al
Kortom heeft iemand 'n tip? Is dit normaal voor shimano, maandag model, maakt niet uit etc?
Maakt zeker uit al is het maar tussen m'n oren!
Kortom heeft iemand 'n tip? Is dit normaal voor shimano, maandag model, maakt niet uit etc?
Maakt zeker uit al is het maar tussen m'n oren!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Zeg zorro, je denkt toch niet dat ik helemaal van de pot gerukt ben hé ? Natuurlijk niet met ketting!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Nou ja, je weet het nooit toch Je zult ze de kost moeten geven die een probleem beschrijven (ik praat van mijn werk uit) en je stelt keer op keer dezelfde vraag ......nee hoor. En dan na veel vijfen en zessen komen ze met....'Oh ja, wat ik nog vergeten was te vertellen'
Niet dat bovenstaande op jouw betrekking heeft. Zou wat zijn met zoveel kilometers in de benen en je eigen fiets niet kennen
Ik wilde het probleem alleen duidelijk hebben.
Ok, ik haal de kettingen er even vanaf straks. Ik kan dan ook het verschil zien tussen Dura Ace op mijn 5.5SL en de Bontrager Race X Lite GXP die op de 5.9SL zit.
Lijkt me overigens niet normaal te zijn bij jou. Zelfs MET ketting en een flinke zwiep dan draait hij nog zeker 2 keer rond.
Mvg, Zorro
Niet dat bovenstaande op jouw betrekking heeft. Zou wat zijn met zoveel kilometers in de benen en je eigen fiets niet kennen
Ik wilde het probleem alleen duidelijk hebben.
Ok, ik haal de kettingen er even vanaf straks. Ik kan dan ook het verschil zien tussen Dura Ace op mijn 5.5SL en de Bontrager Race X Lite GXP die op de 5.9SL zit.
Lijkt me overigens niet normaal te zijn bij jou. Zelfs MET ketting en een flinke zwiep dan draait hij nog zeker 2 keer rond.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
OK, ketting eraf op de 5.5SL (Dura Ace).
Het spint zeker niet als een wiel dat langzaam maar zeker tot stilstand komt na meerdere omwentelingen maar loopt soepel (geen rare hobbels te voelen als je langzaam ronddraait).
Met een flinke zwieper draaien ze zo'n 2-3 keer rond.
OP de 5.9SL (Bontrager Crank) kan ik niet even snel de ketting ervan af halen (geen KMC Link die er wel in moet dus dat gaat dan in 1 moeite door). Doe ik morgen.
Vraag is dan inderdaad op dat met Dura Ace 'normaal' is temeer je zo'n groot verschil met je MTB ziet.
Nu iedereen met Dura Ace die ketting eraf en zwiepen :p
Wellicht eens even vragen aan Sharkman?
Mvg, Zorro
Het spint zeker niet als een wiel dat langzaam maar zeker tot stilstand komt na meerdere omwentelingen maar loopt soepel (geen rare hobbels te voelen als je langzaam ronddraait).
Met een flinke zwieper draaien ze zo'n 2-3 keer rond.
OP de 5.9SL (Bontrager Crank) kan ik niet even snel de ketting ervan af halen (geen KMC Link die er wel in moet dus dat gaat dan in 1 moeite door). Doe ik morgen.
Vraag is dan inderdaad op dat met Dura Ace 'normaal' is temeer je zo'n groot verschil met je MTB ziet.
Nu iedereen met Dura Ace die ketting eraf en zwiepen :p
Wellicht eens even vragen aan Sharkman?
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Je oude fiets heeft waarschijnlijk niet de outboard lagers. De outboard lagers hebben een flinke weerstand door de afdichtingen.
"Is het normaal dat 't minder dan 1 keer ronddraait bij 'n flinke zwieper?"
Ik zou zeggen bijna normaal, maar ervan uitgaande dat je cups 90graden vlak tov. de bracket zijn dan is het antwoord ja, dat is normaal.
Je zou eens kunnen proberen om je lager er uit te halen en dan de afdichtingen te verwijderen dan kom je waarschijnlijk uit op het probleem.
"Zo nee, is hier op de een of andere manier iets aan te doen?"
Ja, als je de consequenties wil accepteren.
Probeer maar één van de afdichtingen van de binnenkant te verwijderen dan loopt het al soepleler, maar doe dan om de 3 maanden of zo controleren hoe het met het vuil in het lager is en/of nieuw vet in doen.
"Zo nee, zijn er soepeler lopende schalen want dit kost gewoon vermogen."
Da's de negatieve kant van de zaak.
Dit is op een niet zo conventionele manier spiermassa kweken
Soepelere draaiende lagers die zijn er wel, maar het probleem zit hem voor 99% in de afdichtigen.
Je zou als alternatief eens kunnen proberen om een ander bb unit te kopen en daar andere lagers in te zetten of lagers met minder afdichtingen dan kan je altijd nog switchen naar je standaard unit.
Wat als laaste nog een punt zou kunnen zijn is dat er tegenwoordig de kogelhouders van kunststof gemaakt zijn en die zijn in mijn optiek wat meer weerstand verhogend dan de 'oude' lagers met stalenkogelhouders.
Zo maar mijn 2 (euro)centen.
"Is het normaal dat 't minder dan 1 keer ronddraait bij 'n flinke zwieper?"
Ik zou zeggen bijna normaal, maar ervan uitgaande dat je cups 90graden vlak tov. de bracket zijn dan is het antwoord ja, dat is normaal.
Je zou eens kunnen proberen om je lager er uit te halen en dan de afdichtingen te verwijderen dan kom je waarschijnlijk uit op het probleem.
"Zo nee, is hier op de een of andere manier iets aan te doen?"
Ja, als je de consequenties wil accepteren.
Probeer maar één van de afdichtingen van de binnenkant te verwijderen dan loopt het al soepleler, maar doe dan om de 3 maanden of zo controleren hoe het met het vuil in het lager is en/of nieuw vet in doen.
"Zo nee, zijn er soepeler lopende schalen want dit kost gewoon vermogen."
Da's de negatieve kant van de zaak.
Dit is op een niet zo conventionele manier spiermassa kweken
Soepelere draaiende lagers die zijn er wel, maar het probleem zit hem voor 99% in de afdichtigen.
Je zou als alternatief eens kunnen proberen om een ander bb unit te kopen en daar andere lagers in te zetten of lagers met minder afdichtingen dan kan je altijd nog switchen naar je standaard unit.
Wat als laaste nog een punt zou kunnen zijn is dat er tegenwoordig de kogelhouders van kunststof gemaakt zijn en die zijn in mijn optiek wat meer weerstand verhogend dan de 'oude' lagers met stalenkogelhouders.
Zo maar mijn 2 (euro)centen.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;