Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

peugeot fixie project - nieuwe foto's

jacksshadow
Forum-lid

jacksshadow 11 feb 2011 10:42

Hallo,

Ik ben dinsdag in het bezit gekomen van een stalen peugeot uit ca. 1979, schat ik. Deze wil ik gaan ombouwen naar een fixed-fietsje. Het is daarbij de bedoeling het frame en lak in originele staat te houden (uiteraard wel een poetsbeurt), oogjes en bevestigingspunten laat ik intact. Wel komen er nieuwe wielen in, ik heb nog een voorwiel met mavic CPX-33 velg en denk erover om een achterwiel met flipflop naaf en eenzelfde velg te laten spaken.

Afbeelding

Ik twijfel nog over de crank. Er zit nu een stronglight crank (D49??) 52-42T op de fiets. Het binnenblad zit met bladbouten aan het 52T tandwiel vast (dus niet aan de crank zelf). Door het binnenblad te verwijderen heb ik dus voor al een 'single'. Wel een groot blad, en ca. 45 mm uit het hart van de fiets (i.v.m. bepalen kettinglijn). De breedte van de achterbrug is 120 mm.

Afbeelding

Ik zit nu met het volgende: als ik een flipflop-naaf neem, wordt de kettinglijn dan recht? Andere mogelijkheid: crankstel vervangen. Heeft er iemand een idee of ik de trapas kan handhaven bij vervangen crankstel voor een nieuwe (ik heb verhalen gelezen over metrische draad in franse fietsen, en dat het allemaal nogal wat problemen kan geven...)

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Laatst gewijzigd door jacksshadow op 11 nov 2011 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
rule #5

jacksshadow
Forum-lid

jacksshadow 11 feb 2011 10:43

Nog een fotootje van de crank

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jacksshadow op 11 nov 2011 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
rule #5

jacksshadow
Forum-lid

jacksshadow 11 feb 2011 11:28

En fotootje andere zijde crank
rule #5

ciclista
Forum-lid

ciclista 13 feb 2011 10:42

Mooie nog helemaal originele Peugeot. Ik zou zeggen, koop zo'n blokjestrui en ga er zo op rijden. TA levert nog steeds tandwielen voor dit type cranckstel, ook in bv 44 tands. (Pro5vis)

Dit type fietsen heeft inderdaad vaak overal franse schroefdraden. Crancktrekker, pedalen, balhoofd, trapas. Met een beetje zoeken op ebay, kun je wel alles vinden aan goede onderdelen, vaak voor leuke prijzen omdat niemand het wil hebben.

jacksshadow
Forum-lid

jacksshadow 13 feb 2011 13:16

rule #5

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 13 feb 2011 13:33

Mooie Crank zeg! Een plaatje.
mijn Flickr

escargot
Forum-lid

escargot 14 feb 2011 17:44

Check Sheldon Brown over de Chainline.

http://www.sheldonbrown.com/chainline.html

Zelf zou ik geen flip flop nemen. Ga gewoon fixed en bouw je huidige wiel om met een Surley Fixxer. Kan je nog een beetje spelen met spacers voor de chainline.

Ennu: die crank zal er denk ik af moeten. Misschien ben ik wat voorbarig maar ik denk niet dat je die afstand gaat redden.

trapas kan je behouden. Maar dat zijn niet de kosten. trapasje is rond de 30E.

jacksshadow
Forum-lid

jacksshadow 14 feb 2011 17:58

Bedankt voor de link, ik ben zelf ondertussen de afgelopen dagen ook al op heel wat fora en websites geweest :-) Ben wel wat wijzer geworden, maar er blijven ook nog aardig wat onduidelijkheden aanwezig. Al doende (en lezende) leert men haha!

Het huidige wiel ombouwen is ook niet echt een optie, het is 30 jaar oud, de spaken rammelen aan alle kanten en het is een tubevelg, ik laat dus een nieuw achterwiel komen. Heb een bijpassende velg gevonden: http://www.singlespeed.nl/catalog/popup ... hp?pID=384 :-P

Ik heb de crank (met behulp van een aardige FM, voorzien van frans draad gereedschap) inmiddels gedemonteerd. Begrijp ik goed dat als ik nu een baancrank monteer de kettinglijn automatisch goed is, of heeft dit ook nog met de lengte van de trapas van doen?

Ik poets en rommel ondertussen lekker door :-)
rule #5

escargot
Forum-lid

escargot 14 feb 2011 21:36

geile velg. lastige is dat je je wiel nog niet af hebt. Volgens mij is de enige optie om dat wiel te spaken. Dan te kijken waar je krans komt en daarop de trapas te kopen.

Is lastig ongeveer het lastigste wat er is in mijn ogen, de chainline recht krijgen bij een ombouw fixie. Bij mij redelijk gelukt, maar ik had dan ook een paar mm speling door de spacers als je een fixxer gebruikt. Met baanwiel moet het echter ook goed lukken hoor.

de mijne: http://www.myfixedgear.net/oranje-flits

Ja, rommelen is het leukste hoor. Als ie klaar is heb je weer niks om handen

yesfresh
Forum-lid

yesfresh 14 feb 2011 23:40

je kettinglijn hoeft niet per se in een keer goed te zijn, dit heeft te maken met de lengte van je trapas etc.
BSA : breedte brackethuis 68mm
ITA : breedte brackethuis 70mm

Dan kijk je welke crank je gaan gebruiken (wel goed vastzetten, dit kan ook nog wel eens een millimeter schelen op je kettinglijn)

Dat kun je dan uitlijnen met je freewheel (opmeten hoe ver hij van je drop-out komt te zitten)

Alles op en afmeten is eigenlijk het makkelijkst, is bij mij tot nog toe altijd gelukt bij mn fixed gear fietsen
Velo-Retro

lucifur
Forum-lid

lucifur 14 feb 2011 23:57

Heb nog nooit iets opgemeten qua chainline en ik heb er nu vier gehad en zelf gebouwd, allemaal stuk voor stuk conversies. Alles paste bij mij precies, of in ieder geval goed genoeg dat ik er niks van heb gemerkt.

escargot
Forum-lid

escargot 15 feb 2011 10:27

Tsja, maar als je een baanwiel laat spaken dan kan je bij je 'freewiel' (wat er dus niet zit) niet zoveel stellen.....enige stelmogelijkheid die je hebt zit dan in je trapas/crank.

Een beetje scheve chainline merk je weinig van maar als je eer in je werk hebt dan wil je een volkomen stille fixie, betekent 100% rechte chainline. Tenminste een van de redenen waarom ik fixie rij is de stilte.

Plaats reactie