Beste fietsfreaks, ik sta op punt om een nieuw cyclocross frame aan te schaffen. Daar mijn eddy merckx (occassie gekocht) toch wel wat maatjes te klein was had ik besloten om mijn frame te verkopen wat ondertussen ook al gebeurt is. Deze eddy merckx was een goede fiets maar buiten dat hij te klein was vond ik het jammer dat hij aan de zware kant was (gewicht frame zonder vork 1560 gr) en dat het derraieurpad niet appart te vervangen was (zat vast aan het frame gegoten) Enfin dit terzijde...
Nu ben ik dus opzoek achter een ander frame en twijfel voornamelijk tussen een Ridley X-fire (fiets van Niels Albert)en een BMC CX02. De frames kosten beiden rond de 1000 euro.
De ridley heeft zijn gewicht (1300gr zonder vork), een torsiestijfheid van 112Nm en een volledig carbonframe als voordeel. Het nadeel vind ik persoonlijk is dat ridley wat prestige mist (is nogal een alledaags merk) Je ziet die fiets bij wijze van spreken bijna op iedere straathoek... En de standaardkleur is nogal aan de saaie kant (donker grijs zwart carbon)
De Bmc vind ik veel exclusiever maar is wat zwaarder(1580gr zonder vork), een easton aluminium frame en een torsiestijfheid van 96Nm. De kleuren van de Bmc spreken me ook meer aan (wit met zwart en grijze plekken)
Als ik bij deze 2 bovenvermelde fietsen mijn hart laat spreken ga ik voor de BMC omwille van de exclusieve looks, de prestige van het merk en het feit dat je ze weinig ziet...
Mijn verstand zegt dat ik voor de ridley X-fire moet gaan omwille van het gewicht en de torsiestijfheid van het frame. Die ridley is zeker geen slechte fiets zie maar naar de prestaties van Niels Albert tijdens het belgisch kampioenschap deze namiddag...
Verder zou ik graag weten hoe beiden bovenvermelde merken garantie gevallen oplossen (kader breuken enz) Heb namelijk vernomen dat die ridley al eens durvern breken. Je krijgt achteraf meestal wel een andere maar hoe lang moet je wachten enz. Hoe zit het met de lak kwaliteit van Bmc en ridley? Ikzelf heb een colnago dream racefiets en dat is echt een plezier om mee te rijden en te kuisen... Die lak is na 7 jaar nog als nieuw... Je begrijpt dat ik liever een colnagoframe zou kopen maar de C50 CROSS is me wel iets te duur (3995euro voor het frame) en de scandium cross is in belgie niet meer te krijgen en wordt blijkbaar enkel als volledige fiets verkocht...
Modellen die ik verder nog overweeg zijn: specialized tricross, Merida cyclocross team, cannondale, kuota kross, scott crossteam, trek X01 OF X02en de bianchi D2 Dus als iemand ervaring heeft met een van deze fietsen hoor ik het graag...
Typs over andere goede crossframes zijn ook altijd welkom
Alvast bedankt...
sportieve groeten
Dieter
Dilemma aankoop cyclocross frame Ridley versus Bmc
Het is wel niet een antwoord op je vraag maar bij http://www.cicloforte.nl/ hebben ze Guerciotti fietsen. Deze fietsen zie je ook niet zo heel veel.
1 Ding staat vast als je een kaderbreuk bij ridley oploopt dan is het gemakkelijker op te lossen ivm dat ridley in tessenderlo is gevestigd nogal snelle servies t o v bmc .
ik denk dat je niet mag van uit gaan v de torsiestijfheid, omdat elk merk wss op een adere manier deze sests uitvoerd.
verder ga voor de bmc mooie kleure mooie kader als je hard zegt bmc . denk dat je met die bmc iets minder kaderbreuk gaat voor hebben dan met een ridley carbon.
al wat je koopt doe het met verstand en het hart
ik denk dat je niet mag van uit gaan v de torsiestijfheid, omdat elk merk wss op een adere manier deze sests uitvoerd.
verder ga voor de bmc mooie kleure mooie kader als je hard zegt bmc . denk dat je met die bmc iets minder kaderbreuk gaat voor hebben dan met een ridley carbon.
al wat je koopt doe het met verstand en het hart
Bedankt voor jullie nuttige tips... Ik ben momenteel ook helemaal aan het overhellen naar de kant van bmc... De torsiestijfheden van de frames komen wel uit een test van Fiets (magazine van het forum) dus veronderstel ik wel dat die op dezelfde wijze zijn gemeten raydox.
Pjotr: zijn het cyclocrosframes van bmc die je te koop weet. Ik heb maar 54 nodig enfin 56 zou mogelijk ook nog wel gaan want ik rijd met een colnago 55 (center center) wegfiets
Info over die Bmc frames is zeker welkom...
Pjotr: zijn het cyclocrosframes van bmc die je te koop weet. Ik heb maar 54 nodig enfin 56 zou mogelijk ook nog wel gaan want ik rijd met een colnago 55 (center center) wegfiets
Info over die Bmc frames is zeker welkom...
Met vriendelijke groeten,<br>
louke
louke
Dag Louke,
is het uiteindelijk de CX02 geworden?
Ik vroeg me nog af in welke "Fiets" de test van de CX02 stond, heb je daar het nummer van? Of kan je me een scan hiervan sturen?
Ik heb eergisteren een CX02 besteld (afgemonteerd met Campagnolo Veloce), en ben benieuwd naar je ervaringen tot dusverre met deze fiets (als jij die hebt, ook die van anderen zijn natuurlijk welkom). De maatvoering van BMC lijkt mij wat afwijkend van andere merken, na opmeten was de conclusie dat ik een 55 cm frame nodig zou hebben (is er niet, voor 56 cm gekozen), terwijl ik voor m'n wegfiets nog niet zo lang geleden na opmeten op een 58 cm frame uitkwam.
Levertijd is 6 - 12 weken, ik zal t.z.t als de fiets geleverd wordt wel een berichtje met foto plaatsen.
is het uiteindelijk de CX02 geworden?
Ik vroeg me nog af in welke "Fiets" de test van de CX02 stond, heb je daar het nummer van? Of kan je me een scan hiervan sturen?
Ik heb eergisteren een CX02 besteld (afgemonteerd met Campagnolo Veloce), en ben benieuwd naar je ervaringen tot dusverre met deze fiets (als jij die hebt, ook die van anderen zijn natuurlijk welkom). De maatvoering van BMC lijkt mij wat afwijkend van andere merken, na opmeten was de conclusie dat ik een 55 cm frame nodig zou hebben (is er niet, voor 56 cm gekozen), terwijl ik voor m'n wegfiets nog niet zo lang geleden na opmeten op een 58 cm frame uitkwam.
Levertijd is 6 - 12 weken, ik zal t.z.t als de fiets geleverd wordt wel een berichtje met foto plaatsen.