Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

stuurbreedte

_balenbc2_
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07

_balenbc2_ 03 jan 2008 14:35

ik heb op dit forum gelezen dat een stuur center-center of buitekant-buitenkant (italianen) gemeten word.
nu ben ik van plan een italiaans stuur te kopen.
de breedte is 440mm (E/E) is dit dan buitenkant-buitenkant van het stuur gemeten of center-center?

ik rijd nu met een 420mm stuur, merk ik die 20mm verschil hard of maakt dit niet veel uit?

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 03 jan 2008 14:41

Volgens mij wordt altijd hart buis gemeten, dus center-center.
Mensen die breed geschouderd zijn, zoals ik :-), die kiezen voor een breed stuur. In mijn geval 44 cm. Ben je vrij smal, dan zou ik voor 42 cm gaan. Een breder stuur stuurt makkelijker en dat kan een overweging zijn om voor een breder stuur te kiezen ondanks dat je smal geschouderd bent.
Niets is wat het lijkt..

_balenbc2_
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07

_balenbc2_ 03 jan 2008 14:53

maurice schreef:Volgens mij wordt altijd hart buis gemeten, dus center-center.
Mensen die breed geschouderd zijn, zoals ik :-), die kiezen voor een breed stuur. In mijn geval 44 cm. Ben je vrij smal, dan zou ik voor 42 cm gaan. Een breder stuur stuurt makkelijker en dat kan een overweging zijn om voor een breder stuur te kiezen ondanks dat je smal geschouderd bent.


http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14031

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2008 14:55

Een stuur moet je gewoon in de goede maat hebben en een te breed stuur fiets voor geen meter net zo als een te smal stuur. Als ik de foto in jouw profiel zo zie lijkt het erop dat je huidige 42 cm stuur al te breed is. Ik ken weinig Nieuwelingen (ben je toch of vergis ik me?) die een 44 cm stuur nodig hebben.
De meeste fabrikanten meten sturen center-center, er zijn een paar uitzonderingen. Bijv Syntace meet buiten-buiten, hoe ze meten is bij iedere fabrikant zo terug te vinden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 jan 2008 14:58

*balenbc2* schreef:nu ben ik van plan een italiaans stuur te kopen.
de breedte is 440mm (E/E)


E/E betekent denk ik Extern ofzo, dus buiten-buiten. En gezien een stuur aan de uiteinden 24mm dik is en 44 buiten-buiten ongeveer hetzelfde als 42 center-center
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

_balenbc2_
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07

_balenbc2_ 03 jan 2008 16:25

Scepticus schreef:
*balenbc2* schreef:nu ben ik van plan een italiaans stuur te kopen.
de breedte is 440mm (E/E)


E/E betekent denk ik Extern ofzo, dus buiten-buiten. En gezien een stuur aan de uiteinden 24mm dik is en 44 buiten-buiten ongeveer hetzelfde als 42 center-center


oke dat moest ik weten dan kan een 44cm stuur toch goed zijn als het E/E is gemeten.

_balenbc2_
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 jan 2007 20:07

_balenbc2_ 03 jan 2008 16:27

Amclassic-fan schreef:Ik ken weinig Nieuwelingen (ben je toch of vergis ik me?) die een 44 cm stuur nodig hebben.


dit jaar ben ik eerste jaars junior, en de foto die je ziet is zwaar misvormd omdat de afmetingen van de foto niet overeen kwamen met de afmetingen dat de afb. moest zijn.


dit is de originele afb. is dit dan al zoveel te breed?

klik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jan 2008 17:59

Als je op je profiel klikt zie je de foto al in z'n gewone verhoudingen. Maar dat ziet er echt te breed uit, je lijkt gewoon een smalle wielrenner te zijn en dan is een 40 cm stuur echt niet extreem. Ik ben bij mij in de ploeg echt niet de enige die met een 40 cm stuur rijdt, volgens mij rijdt bijna de helft er mee.

Een foto recht van voren zou een stuk duidelijker zijn, maar 1 ding is duidelijk en dat is dat een 44 cm stuur veel te breed is, dan word je fiets net een tractor.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vincentvis
Forum-lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 sep 2007 21:57

vincentvis 05 jan 2008 15:59

Amclassic-fan schreef:Als je op je profiel klikt zie je de foto al in z'n gewone verhoudingen. Maar dat ziet er echt te breed uit, je lijkt gewoon een smalle wielrenner te zijn en dan is een 40 cm stuur echt niet extreem. Ik ben bij mij in de ploeg echt niet de enige die met een 40 cm stuur rijdt, volgens mij rijdt bijna de helft er mee.

Een foto recht van voren zou een stuk duidelijker zijn, maar 1 ding is duidelijk en dat is dat een 44 cm stuur veel te breed is, dan word je fiets net een tractor.


Ik heb net een nieuwe fiets met een 44 cm stuur. Op mijn oude fiets zat een stuur van 40 cm, maar die was veelte klein zeiden ze bij Rose Versand. Die 44 cm ziet er zo groot uit dat ik een beetje twijfel. Mijn schouders zijn wel 45 cm breed. Kun je daar uit afleiden dat het stuur dan toch wel goed is?

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 06 jan 2008 18:29

Als vuistregel geldt dat schouder- en stuurbreedte gelijk moeten zijn, zodat je armen evenwijdig lopen. Een te smal stuur veroorzaakt nek- en schouderpijn; met een te breed stuur lijk je een windvanger. Voor een leek klinkt het misschien overdreven, maar een stuurbreedte-verschil van 2 cm is enorm inzake comfort.

jeraffiti
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 okt 2006 13:21

jeraffiti 06 jan 2008 21:47

1 advies pak 42 BUITEnKANT-BUITENKANT!

Jeroen

hoe groot ben je eigenlijk?
koersen is als ne penis, altijd kei hard, maar veel te kort

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 06 jan 2008 22:16

Amclassic-fan schreef:Als je op je profiel klikt zie je de foto al in z'n gewone verhoudingen. Maar dat ziet er echt te breed uit, je lijkt gewoon een smalle wielrenner te zijn en dan is een 40 cm stuur echt niet extreem. Ik ben bij mij in de ploeg echt niet de enige die met een 40 cm stuur rijdt, volgens mij rijdt bijna de helft er mee.

Een foto recht van voren zou een stuk duidelijker zijn, maar 1 ding is duidelijk en dat is dat een 44 cm stuur veel te breed is, dan word je fiets net een tractor.


Eeehm.....even een vraagje. Ik zie alleen maar kale fietsen zonder berijders in de profielen dus hoe kun je daar nu op oordelen of een stuur te breed is.

Mocht ik het juiste profiel missen dan graag een link. Voor anderen op dit Forum. Ben altijd heel duidelijk waarna je refereert en niet zoiets als 'in je profiel zie ik zoiets' maar meer van 'ik zie in ZorroI zijn profiel !!'

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie