Pagina 1 van 2

Vraag over fietsen in de bergen; aanpassing aan fiets

Geplaatst: 28 dec 2007 01:32
door nuri
Beste lezers,
Ik fiets 6-7000 km per jaar, afwisselend op hybride en racefiets. Woon-werkverkeer en vlakke toertochten. Wel altijd snel.
Ik heb een Jan Janssen Super prestige, Ultegra afgemonteerde racefiets met 52/39 voor en 12 – 23 achter (2 keer 9 versnellingen).
Het komende jaar ga ik oa Luik-bastenaken- Luik en de beklimming van de Alpe d'Huez fietsen. Mijn fiets is nu dus hiervoor niet geschikt.
Mijn vragen:
1 Kan ik bovenstaande fiets zodanig aanpassen dat ik er ook in de bergen mee uit de voeten kan, bijvoorbeeld door een compact crankstel te laten monteren met andere tandwielen achter? Of is er een betere oplossing?
Kom ik dan tegen die bergen op? O ja, ik ben 47 jaar maar wel goed getraind. Mijn fietsenmaker was er sceptisch over (niet over mij maar over de aanpassingen aan de fiets:D ). Maar ja, die man wil ook graag een nieuwe fiets verkopen.
Ik wil dus met name graag weten wat er technisch mogelijk is.
2 De fiets is 5 jaar oud maar wel in zeer goede staat. Loont het zich om eventueel deze aanpassingen te laten doen of raden jullie me aan om iets anders te kopen.

Alvast mijn hartelijke dank.

Nuri

Geplaatst: 28 dec 2007 01:43
door pinarello
Hoezo niet geschikt? Als je Campagnolo hebt kun je naar 29 achter en Shimano als het moet zelfs naar 32 achter. Als dat niet toereikend zou zijn kun je een compact overwegen. Dat is in ieder geval genoeg om LBL of Alpe d´huez te fietsen. Alleen daarvoor heb je geen andere fiets nodig,

Geplaatst: 28 dec 2007 02:01
door nuri
Pinarello, bedankt voor je snelle reactie. Je antwoord is hoopgevend want ik ben heel gek met mijn fietsje.
In technische zin weet ik niets van racefietsen. Ik heb shimano ultegra dus dan zou dat moeten kunnen. Moeten derailleurs en shifters dan ook vervangen worden?

Nuri

Geplaatst: 28 dec 2007 02:30
door fredericdavid
Enkel waneer je zou overstappen naar een compact zijn de kosten wat groter.
Ik beklim de Mt Ventoux ook met een 39-29 verzet, hoewel ik het eigenlijk niet nodig heb.

Compact = nieuwe crank, dus uiteraard hogere kosten dan gewoon andere kroontjes steken ;)

Geplaatst: 28 dec 2007 08:46
door r.hilferink
Zoals in andere topics al vaker gemeld zijn er veel mogelijkheden (ook naar gelang de getraindheid van de berijder). Ik heb het op de volgende manier gedaan:
Ook ik rijd met een Ultegra 9 speed (octalink trapas). Aangezien de as nog lang niet versleten was heb ik een FSA compact crankstel gekocht die hierop past (er was destijds ook een model van Ritchey te koop voor Octalink). Hierop zaten 50-36 bladen. Daarnaast een andere casette gekocht van 12-27. Het enige wat daarbij aangepast moest worden was de hoogte van de voorderailleur (iets laten zakken). Later heb ik ook een TA 39 blad en een 34 blad gekocht. De 39 voor de nederlandse omstandgheden (vlak) en de 34 voor het hooggebergte (om de trapfrequentie niet al te veel te laten zakken). In Limburg gebruik ik 50-36 en 12-23. De bladen en de cassette zijn makkelijk door een berijder zelf te vervangen.
Ik weet niet hoe het nu zit met de verkrijgbaarheid van octalink compact crankstellen, maar in mijn ogen hoeft je geen trapas, shifters, achterderailleur of voorderaileeur te vervangen.

Ronald

Geplaatst: 28 dec 2007 11:52
door auke
Ik zou denk ik ook een ATB-cassette kopen (dat kan bij Shimano voorlopig alleen tot 9-speed). De achtertandjes gaan zelfs tot 34T. Lijkt me meer dan genoeg in combinatie met een 39T voor.
Verder hangt het meeste gewoon af van je getraindheid (indicatie is bijvoorbeeld je vermogen bij omslagpunt), je lichaamsgewicht en overgewicht (bmi). Als die allen goed zijn zou je ook met een 12-27 cassette (weet niet of die ook in 9-speed te verkrijgen is overigens) uit de voeten kunnen.

Geplaatst: 28 dec 2007 12:00
door 53x11
12-27 bestaat in 9v uitvoering. Als je groter achter wilt (dmv een mountainbikecassette) let er dan even op of je achterderailleur dat haalt ('officieel' niet met een race-derailleur)

Met 39x27 ga je het vrijwel zeker redden in de ardennen. De klimmetjes zijn kort genoeg om sommige stukken boven je macht te doen, mocht het verzet toch iets aan de zware kant blijken te zijn.

Geplaatst: 28 dec 2007 12:00
door scepticus
Als je een cassette met een 32 of 34 monteert heb je wel een andere derailleur nodig trouwens.

Een Ultegra korte kooi kan maximaal een 28 of 29 schakelen.

Maar wat denk ik de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor jou is:

Afbeelding
Dit crankstel
Compact, dus een 34 binnenblad. Octalink aansluiting, dus super makkelijk te monteren (je kunt je huidige bracketas houden).

Achter een 12-27 cassette en knallen maar!

Wil je iets flexibeler zijn qua verzet dan neem je een 12-25 cassette waar je dan nog een losse 28 achter kunt zetten (13 er tussenuit)

Je derailleurs, shifters etc kan je dan gewoon houden :)

Geplaatst: 28 dec 2007 12:06
door auke
Heb eigenlijk nooit begrepen wat nou precies het verschil is tussen een atb-achterderailleur en een race-achterderailleur. Bij een race-groep kun je kiezen tussen een korte en lange kooi, waardoor je in het uiterste geval ook klein-klein kunt rijden zonder dat de ketting over de kooi gaat ratelen. Maar als je nou eens gewoon niet klein-klein schakelt, maar maximaal klein-midden dan is er toch geen verschil in het hebben van een korte of lange kooi?

Geplaatst: 28 dec 2007 12:10
door scepticus
Afgezien van het verschil in lengte van de kooi: bij een mountainbikederailleur staat het parallelogram onder een andere hoek (meer 'slanted') om grotere kransjes aan te kunnen.

Geplaatst: 28 dec 2007 12:14
door auke
Tot hoever kun je dan maximaal gaan met een atb-cassette icm een (lange kooi) race-derailleur? 30, 32 of toch ook wel 34? Of is een los 28 kransje (miche, ta) ook bij een lange kooi het maximale?

Geplaatst: 28 dec 2007 12:20
door scepticus
Hm, met lange kooi weet ik eigenlijk niet, maar een Ultegra 10-speed korte kooi werkt nog net met een (marchisio) 29, maar da's wel tricky. En het probleem is dan niet direct de kettinglengte (kooi dus) volgens mij, maar dat het bovenste derailleurwieltje te dicht op de tandwielen komt (ligt aan het parallologram dus).