Beste medefietsers, ga in april de toerversie van de ronde van vlaanderen fietsen, 260km, echter heb nog nooit meer dan 150 km (limburgs mooiste) aan een stuk gefietst. Bespeur nu iets in mijn onderbuik dat ik het best kan omschrijven als 'zenuwen'.
Wie heeft er tips hoe ik me het beste hierop kan voorbereiden. Wil mijn gewicht een kilo of 4/5 naar beneden brengen, momenteel 87kg / 1.90m. Hoeveel km's moet ik globaal genomen in de benen hebben wil ik er iets van maken.
Fiets 2x per week 3 tot 4 uurtjes met de mountainbike. Spinnen 1x per week 45 min. Dit alles om de winter een beetje goed door te komen. Dus alle tips zijn welkom.
Voorbereiden ronde van vlaanderen
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Bedankt voor je snelle reply, ben trouwens 35 jaar dus dat moet het probleem niet zijn. Neem aan dat de bandbreedte voor extra comfort moet zorgen, cq demping?
beste, hoe kom je het er best vanaf ? 260 km in april rijden is niet eenvoudig...maar toch niet onoverkomelijk. Als je vanaf nu serieus begint te trainen is dit zeker nog haalbaar...train in blokken van 4 weken...waarbij je genoeg variatie brengt in onderdeel en duur en dit opbouwend naar week 3 en week 4 is dan recuperatie; bij week 5 begint het dan helemaal opnieuw maar met min. 15 % meer in tijd dan week 1. Zorg ook tijdens deze 4 weken voor een extra onderdeel waarop je traint...duur, kracht, interval. Misschien kan ik je voor de lange winteravonden thuis een DVD aanbevelen...www.spinervals.com. Heb zelf een aantal dvd's en dat gaat heel goed !! Nog een tip voor de dag zelf ...rij in een groepje en geef de eerste 150 km geen trap te veel. Na dit 150 km dien je nog zo'n 3 uren te rijden...spaar je krachten voor die laatste uren. Veel succes. Erik
-
- Forum-lid
Bedankt voor de info, maar ik kan helaas geen 110 km in 3 uurtjes fietsen hoor, maak daar maar een dikke 4 van..... neem aan dat je er vanuit gaat dat ik dus binnen op een tacx moet gaan rijden om de kilometers te maken?
- de zwarten
- Forum-lid HC
Ik zou je een compact aanraden met 36/50, en achteraan 12/26. Na de helft van de bergjes voelt de andere helft niet alsof je ze nog even op de macht kan pakken, eerder op soupplesse.
Ik wil je niet van je ambities ontdoen, maar in de 140 km heb je al alle bergjes, de hele finale, en niet de lange, lastige, moeilijke en niet echt opwekkende aanloop van Brugge tot pakweg de heuvelzone, die aanloop op zich niet veel voorstelt, maar de échte mooie finale alleen maar meer een hel maakt.
Ik wil je niet van je ambities ontdoen, maar in de 140 km heb je al alle bergjes, de hele finale, en niet de lange, lastige, moeilijke en niet echt opwekkende aanloop van Brugge tot pakweg de heuvelzone, die aanloop op zich niet veel voorstelt, maar de échte mooie finale alleen maar meer een hel maakt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik heb hem al twee maal gereden, ik denk zoals hier eerder al besproken dat je vanaf Brugge het beste in een groep kunt gaan zitten en niet teveel trappen... Na 150 km krijg je nog genoeg voor je kiezen. De eerste keer dat ik mee deed beging ik de fout zo snel mogelijk te starten en dan meestal in een groep die boven de 30 km gemiddeld fietsen. Maar dan beginnen de Vlaamse Ardennen en wordt het eigenlijk pas echt lastig. Qua training kan ik aanbevelen. rijdt eens de E3 prijs. Dan krijg een beetje idee wat je te wachten staat. Of rijdt eens in een weekend naar Oudenaerde en daar kan je een keurig uitgestippelt parcour rijden vanaf het centrum Ronde van Vlaanderen. Je moet er natuurlijk wel wat voor doen. Zelf doe ik 1 x per week spinning. Zodra het 's avonds wat lichter wordt begin ik mijn rondjes en dus km/s te maken. gemiddeld zo'n 50 km of langer als het kan. In het weekend dan een duurtraining van 100km + . Ik vindt dat je dat wel moet doen. Te weinig km's is niet goed. Meestal krijg ik na 200 km een dipje. Maar er zijn genoeg bevoorradingsposten onderweg om daarin te voorzien. Ik stop dan gewoon even, drink en eet wat en ga dan op eigen tempo verder. Mijn doel is voornamelijk Uitrijden ! en als het kan een goede tijd neerzetten. Maar met 260 km moet minstens rekenen op 8 a 9 uur... Ik tenminste.
mvo
mvo