Pagina 1 van 2

houten fiets (zelfbouw)

Geplaatst: 09 feb 2011 23:55
door bram21
Beste medeforumers,
Ik heb in de planning om zelf een fietsframe en vork te fabriceren. Zie de link voor de geometrie waar ik op gekomen ben, ik sta open voor tips voor aanpassingen en dan met name voor de rijeigenschappen. Ik wil de fiets vooral in Limburg gebruiken, dus het gedrag in afdalingen is redelijk belangrijk(misschien een wat te korte wiel basis daarvoor ). Graag hoor ik ook ander uitingen of kritieken op de geometrie. De twee belangrijkste punten zijn denk ik de voorvorkhoek en de wielbasis.

Oja, de tekening is alleen voor de geometrie bedoeld

Gewicht: 65 kilo
Lengte: 177
Gebied : Limburg en enkele vlakke tochten
Rijgedrag: Mag wat nerveuzer zijn als het de bocht snelheid ten goede komt
Gem snelheid, zonder weerstand, alleen, over 50 km: 34km/u

Geplaatst: 10 feb 2011 08:57
door fizik
Leuk project! Ik kan je weinig tips geven, maar vind het wel leuk om het project te volgen. Zet je een fotoverslag op het forum?

Geplaatst: 10 feb 2011 09:22
door bram21
ik denk het wel, ik hoop hem eind dit jaar helemaal virtueel te hebben, en volgend jaar rijdend. Duurt dus nog wel even, maar al het goede komt langzaam. Dus ik zie wel hoe het gaat.

Geplaatst: 10 feb 2011 22:30
door bram21
niemand tips over wielbasis of voorvorkhoek?

Geplaatst: 10 feb 2011 22:40
door japiecarbon
Kijk t af van een goed raceframe. De grote fabrikanten zouden er wel over nagedacht hebben lijkt mij.

Geplaatst: 10 feb 2011 22:57
door klimmer
stuurhoek 71 graden, zithoek 73 graden, de meest snelle en toch stabiele combinatie en combinatie met de hoogste trapefficientie. Wielbasis is afhankelijk lengte frame, maar met 177 onder de meter.

Geplaatst: 10 feb 2011 23:10
door bram21
japie carbon schreef:Kijk t af van een goed raceframe. De grote fabrikanten zouden er wel over nagedacht hebben lijkt mij.


had ik gedaan en toen kwam ik hier dus op uit

@klimmer:

maar het mag dus nog wat agressiever, ik dacht dat dit al redelijk extreem was(tov trek en bmc).

Geplaatst: 10 feb 2011 23:14
door amclassic-fan
Ik zou die stuurhoek echt niet naar 71 graden gaan doen, hou maar gewoon iets in de 73 aan.

Geplaatst: 10 feb 2011 23:24
door bram21
is dan een wiel basis van 970 niet te kort bij een hoek van 73? Ik ben vooral benieuwd hoe nerveus zo iets dan gaat sturen.

Re: tips voor een fiets geometrie

Geplaatst: 10 aug 2011 12:45
door bram21
Hier bij even een update van m'n project, ondertussen de vork,achterbrug en zadel pen al klaar. Ik zal nu nog de buizen en de staande vork moeten tekenen en dan kan het eerste model getest en gesimuleerd worden. ik ben vooral benieuwd naar de stijfheid en gewicht. verdere update's komen later
Afbeelding
ps de zadelpenhoek klopt nog niet

Re: tips voor een fiets geometrie

Geplaatst: 10 aug 2011 13:23
door bram21
http://imageshack.us/photo/my-images/705/plaatjer.png/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: houten fiets (zelfbouw)

Geplaatst: 21 aug 2011 10:38
door bram21
hier bij de eerste echte beelden van de fiets(digitaal), gewicht nu net onder de 3 kilo met een volledig massief frame en voorvork. ben benieuwd wat het uit eindelijk wordt, ik ga binnenkort een paar simulaties uitvoeren en hem dan nog verder optimaliseren. vork los weegt nu 300 gram.

Afbeelding

ook nog even de eisen:

vorkgewicht: 400 gram
frame gewicht: 1500 gram
frame maat: 56
wielbasis 1 meter
standaard bemating van balhoofd, wielen, BB en zadel bevestiging.
materiaal: essen