Pagina 1 van 1
crank loopt los
Geplaatst: 09 feb 2011 23:25
door gaisdergerman
Heb op mijn crossfiets een sram rival crank (2008) zitten die regelmatig los komt. Ik heb hem al een aantal keer flink vast gezet (op de inbussleutel gaan staan) maar hij komt toch iedere keer weer los.
Hebben hier meer fietsers last van en heeft er iemand een oplossing voor?
Geplaatst: 10 feb 2011 00:01
door binkie4
Locktite?
Geplaatst: 10 feb 2011 02:28
door mimoza
komt het niet omdat de borg imbus bout los loopt?
Ik bedoel dan die 16 mm buitenste bout die eventueel niet meer goed borgt?
Geplaatst: 10 feb 2011 10:37
door gaisdergerman
Volgens mij kan je hem alleen vastzetten met een inbussleutel.
@binkie:
Daar had ik ook al aan gedacht maar weet niet of het kwaad kan.
Geplaatst: 10 feb 2011 10:42
door mr.chrono
Dingen die je kan doen:
1. Locktite
2. Hennep op schroefdraad (loodgietershennep)
3. Teflontape op schroefdraad.
4. Laatste redmiddel: toefje siliconenkit op schroefdraad.
5. Fiets verkopen
Geplaatst: 10 feb 2011 15:40
door lvgh
Ik heb hier ook last van met een Gossamer op mijn crosser, linkercrankarm die losloopt. Nu zit er op mijn 105 crankstel een plastic dingetje in de gleuf van de linkercrankarm. Ik heb het gevoel dat dat wel eens zou kunnen helpen bij de FSA, hoort dat er eigenlijk niet standaard bij te zitten? Zonder plasticje blijft er ruimte tussen de twee delen en kan er meer gewring ontstaan met loslopen als gevolg, is mijn gedachte. Ik heb er nu ter probeersel een oud half missing linkje tussen geklemd, tot nu toe (4uur) gaat het goed.
Geplaatst: 13 feb 2011 21:35
door julio
Nog een tip:
Ik heb het gehad met een truvativ rouleur crankstel. Liep los, hoe hard ik de bout ook vast draaide. Bleek een aluminium crankbout te zijn. Ik heb toen een stalen shimano crankbout erin gezet en probleem was opgelost, nooit meer los gegaan.
Geplaatst: 14 feb 2011 17:13
door swijland
Kijk ook even of er tussen de bout en de draad wel een ringetje zit. Dit ringetje voorkomt dat de crank los draait door trillingen.
Geplaatst: 18 feb 2011 16:28
door gaisdergerman
Het probleem is verholpen, alleen ben tegen wat anders aangelopen.
De crank zit op mijn crosser en ik heb hiervoor een ander buitenblad gemonteerd (TA Elize 130). Nu zit er een soort van slagje in. Volgens mijn fm komt dit doordat hij niet perfect past. Zijn er 44 tands buitenbladen die wel passen?