Sram cassette 11-28
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom zou je een 11-28 willen op de racefiets? Is namelijk heel tegenstrijdig.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40145
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, die 11 heb je nergens nodig. Het is maar een kort moment dat je met de 11 mee kunt trappen en verder is die compleet overbodig. Je hebt veel meer aan een mooier oplopende 13-26 of iets dergelijks.
Less is bore
Ik meen dat SRAM maar tot 26 gaat (althans, de 10 speed cassettes, zie SRAM website). Wil je dan groter kun je of een 12-27 van Shimano plaatsen of een los kransje van Marchisio steken. Merk op dat het verschil tussen een 27 en een 28 zeer minimaal is, en dat indien je groter dan 27 gaat je niet groot-groot moet schakelen, anders klapt je achterderailleur in je achterwiel.
11 heb je inderdaad niet nodig, een 12-27 is ideaal voor in de bergen.
[edit]
Force cassettes tot 27 en Rival tot 26 (zie SRAM website)
11 heb je inderdaad niet nodig, een 12-27 is ideaal voor in de bergen.
[edit]
Force cassettes tot 27 en Rival tot 26 (zie SRAM website)
havana schreef:(...)
11 heb je inderdaad niet nodig, een 12-27 is ideaal voor in de bergen.
Hangt nogal af van je bladen voor hè? 53x12 is ongeveer 50x11. En dat zijn best lekkere verzetten in lange niet te steile afdalingen. (hiermee fiets je ca 54 bij een rpm rond de 95) 53x11 is een beetje over the top misschien. (spreek ik bou mijn nickname tegen )
Als het echt steil naar omlaag gaat, dan hoef je toch niet bij te trappen, dan ga je vanzelf snel genoeg.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Heb je wel gelijk in, maar in het hooggebergte heb je die 50x11 echt niet nodig, dan voldoet een 50x12 ook prima, althans dat is mijn ervaring. Belangrijker is je verzet bergop
In de Ardennen steek ik inderdaad wel een 11; ik maak dan van een 12-23 en een 12-27 een 11-27 of een 11-25 cassette.
In de Ardennen steek ik inderdaad wel een 11; ik maak dan van een 12-23 en een 12-27 een 11-27 of een 11-25 cassette.
havana schreef:Heb je wel gelijk in, maar in het hooggebergte heb je die 50x11 echt niet nodig, dan voldoet een 50x12 ook prima, althans dat is mijn ervaring. Belangrijker is je verzet bergop
In de Ardennen steek ik inderdaad wel een 11; ik maak dan van een 12-23 en een 12-27 een 11-27 of een 11-25 cassette.
interessant. hoe ziet die 11-25 er dan precies uit of maw welk kransje offer je op ?
Eén van de middelste, de 17 of de 15, geen idee eerlijk gezegd. In de polder vind ik het heel belangrijk dat ik een cassette heb met kleine stapjes maar bij glooiende wegen vind ik dat een stuk minder relevant.
Hier de directe link naar de cassette waar roboxl op doelde (wel vreemd, volgens SRAM bestaat deze dus niet...)
Hier de directe link naar de cassette waar roboxl op doelde (wel vreemd, volgens SRAM bestaat deze dus niet...)
ik vroeg dit niet zomaar: ben van plan iets dergelijks te doen met mijn Mavic 11-23 cassette. ik dacht echter de 13 weg te laten, als volgt dus:
11-12-14-15-16-17-19-21-23-25.
bij jou zou dit dan:
11-12-13-14-16-17-19-21-23-25
of
11-12-13-14-15-16-19-21-23-25 zijn.
ik zou eerlijk gezegd echt niet weten welke nu de meest geschikte klim-cassette is, rekening houdend met de afdalingen...
11-12-14-15-16-17-19-21-23-25.
bij jou zou dit dan:
11-12-13-14-16-17-19-21-23-25
of
11-12-13-14-15-16-19-21-23-25 zijn.
ik zou eerlijk gezegd echt niet weten welke nu de meest geschikte klim-cassette is, rekening houdend met de afdalingen...