Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

klimwieltjes

dewitte
Forum-lid

dewitte 19 dec 2007 01:16

hello,

Ik ben aan het uitzien naar een nieuw setje klimwieltjes maar met de zeer grote keuze aan wieltjes graag jullie hulp aub.

Had men oog laten vallen op de campa shamal titanium maar nu hoorde overlaatst van iemand die had zipp velgen gekocht en laten spaken ergens in nederland.
Prijs en dergelijke weet ik niet maar was waanzinnig content over zijn combinatie!!
Het liefste zou ik een 40mmhoge velg willen met tune of sapimspaken (enkele idee'tjes maar.....)

Ik weeg 73kg dus bij deze.............
Colnago E1
Als het niet gaat zoals het moet dat moet het zoals het gaat.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 dec 2007 10:49

Budget en gewenst gewicht zou wel handig zijn.

Je wil 40mm, aluminium of carbon?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 dec 2007 11:57

draadband of tube?
Ik zit met dezelfde kopbrekens. Ik wil een wielset die licht is en betrouwbaar. Liefst voor draadband. Nu zijn tubes nét de manier om gewicht te besparen...
Wil je nu een aero set of een klimset? Ik heb voor mezelf bedacht dat ik een aero set wil én een klimset. De aero set mag wat meer wegen: Nederlandse wegen kennen nauwelijks hoogteverschil (en Belgische eigenlijk ook).
Dus kwam ik aan de volgende uitgangspunten:
Ik wil de set handgemaakt, dus geen systeemwielen. Ik wil lichte maar betrouwbare naven. Dan zit je bijna automatisch bij Tune of DT, Campa is al iets zwaarder en aan de rest begin ik niet wegens durabiliteitsvereiste (als er nog suggesties zijn?). Een voornaaf mag wat minder zijn, die hoeft niet zoveel te verdragen. Dan zit ik bij de american classic micro 58.
De spaken worden dan bvb DT revolution, maar de velgen zijn de crux: Een carbon tube weegt 300g of minder, een draadband velg is bijna nooit lichter te krijgen dan 400g. Dus kan je gemakkelijk 200g winnen door met tuben te rijden. Carbon draadvelgen vallen dus sowieso af, en dan rest er nog american classic 350 (370g) (die niet super is), mavic open pro (425g), DT swiss 1.1 (415g) , en nog enkele exotische velgen a la niobium en sun ringlé (sub 400g), heeft iemand daarmee ervaring/een goed koopadresje?
Tenslotte nog het aantal spaken. Achter is 28 voor mij persoonlijk een minimum, vooraan durf ik wel voor 20 gaan.
Ik kom dan uit op 190g+70g voor naven, 830g voor velgen, 270g voor spaken en nog eens 100g voor snelspanners. Samen 1460g. Doet iemand beter?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 19 dec 2007 12:06

idem hier.

nog 2 interessante mogelijkheden:

- www.speedcomposites.nl 1038 gr 1198€. Goed getest bij www.rouesartisanales.com waar ze ook een duurtest beloofden, maar die komt maar niet
- www.m5-ligfietsen.nl 1030 gr 1000€. Lijkt goed maar commercieel zijn die gasten nul. Slechte respons op email, niet weten wanneer iets leverbaar is. Ik had besteld maar vooralsnog geannuleerd.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 19 dec 2007 12:10

830g voor velgen > dan ga je dus uit van RR1.1? Volgens mij waren er veel problemen met de lichte variant (enkel gebust), de dubbel gebuste weegt gelijk weer 50g/velg meer..

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 dec 2007 12:17

De open pro's dan. Dan kom ik aan 20g meer, dus 1480g snelspanners inclusief (worden wielen altijd zo gewogen trouwens?).
@HenkV: Dan zit je wel weer met tubes, en daar ben ik voorlopig nog even niet aan toe...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 dec 2007 12:27

Anders een lage carbonvelg, zoals de Corima Winium? Ingespaakt met Aerolites (of CX-rays) en Tune naven kom je dan op een behoorlijk laag gewicht denk ik.

[edit]
Een Winium clinchervelg weegt 420 gram dus da's ook niet heel licht.

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 19 dec 2007 12:34

En Velocity velgen? Die wegen maar 400 gram. Ik kan deze alleen nergens in Europa vinden.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 19 dec 2007 12:40

Misschien heb je hier http://www.planetecycle.com/V7/contents ... roues.html (vergelijk) en http://www.planetecycle.com/V7/contents ... route.html (plaatjes) nog wat aan. Kun je vergelijken kwa gewichten etc. (kijk vooral NIET naar de prijzen, 't is een franse site!)

edit:
Mijn trainingen op bikeplanner.com

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 dec 2007 12:40

de winiums zijn 420g volgens de website, dus dat is praktisch hetzelfde als open pro...
Afbeelding©®

dewitte
Forum-lid

dewitte 19 dec 2007 13:20

was ik vergeten!

voor draadbanden want heb nog nooit van mijn leven met tubes gewerkt en gereden!
Het budget is ongeveer een 1000euro daar heb je wel wat voor hé.........

@de zwarten: een aero-setje heb ik deze zomer al gekocht maar zoek echt een klim-setje, liefst een 30-40mm hoog velgje,met een alu of volldig carbon laat ik nog ff in de midden maar rij nu wel blokjes voor alu-remrand.
Colnago E1
Als het niet gaat zoals het moet dat moet het zoals het gaat.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2007 13:54

Alex Crostini R3.1, velg schijnt een stuk beter te zijn dan bijv Amclassic 350. Gewicht is met 370 gram gewoon heel laag, de velg onderscheidt zich van alle andere velgen op de markt omdat deze van aluminium uit de 7000 serie is gemaakt. Daardoor heb ik wel wat meer vertrouwen in deze velgen, dan andere hele lichte velgen. Alleen voor volgend jaar is er wel een Nederlandse importeur, maar die sukkels nemen de mooiste velg in 't gamma niet op in hun assortiment. Hopelijk de Duitse importeur wel.
Anders heb je ook nog de Niobium velgen van IRD, de lage velg weegt 390 gram, de 30 mm hoge velg 450 gram. Ook niet verkrijgbaar in de EU, de velgen kosten geen drol in Amerika, maar de verzendkosten zullen fors zijn.
Bijv Troy van Ligerowheels is erg positief over beide velgen en z'n klanten ook. Je leest ook wel eens verhalen van zwabber wielsets, maar dat zou dus wel eens aan de bouwer kunnen liggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie