Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning

toontje
Forum-lid

toontje 14 dec 2007 22:02

Ik ben kort geleden verhuisd en ben lid geworden van een andere sportschool. Ik probeer, zeker in de winter, regelmatig aan spinning te doen.

Nu doen ze het in deze sportschool nogal anders dan op mijn vorige, veel minder leuk. Er wordt bijvoorbeeld totaal niet op hartslag getraind, de trapfrequentie wordt lang niet altijd afgestemd op het ritme van de muziek (of andersom...) en ergste van alles: ze kletsen er voortdurend doorheen (vaak zingen ze mee!!) waardoor de informatie die wel zinvol is (b.v. 3x sprinten van 20 seconden met 30 seconden pauze, of zo) volkomen onverstaanbaar is.

Ook hanteren ze niet de 3 posities: 1 = smal, laag en voor snel tempo; 2 = rechtop staand met handen losjes op stuur en 3 = voorover gebogen voor (zware) klimmen.

Ze hebben ook RPM, maar daar snap ik helemaal niets meer van.

Ik heb me rot gezocht op het internet om te vinden waar een officiele Spinning les aan moet voldoen, maar niets kunnen vinden. Ik zou graag willen weten hoe een officiele, of zelfs maar een goede, spinning les aan moet voldoen want dan kan ik het ze vertellen....:(:(

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 dec 2007 22:09

Is spinning wel een 'merk' dan?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

toontje
Forum-lid

toontje 14 dec 2007 22:14

Ja, het is een officieel geregistreerd merk: Spinning®

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 15 dec 2007 08:19

RPM is de naam voor 'spinning' gegeven volgens les Mills. Als instructeur krijg je 1 keer per drie maanden een nieuwe cd die je minstens 7 weken moet geven, de choreografie krijg je hierbij. na die 7 weken mag je gaan mixen, maar enkel met andere RPm cd's, bovendien mag je een nummer '7'enkel vervangen door een nummer 7 van een andere cd. Dit omdat iedere RPM cd dezelfde opbouw heeft.

Spinning daarentegen is niet officieel! Je hebt er wel opleidingen voor, maar in deze opleidingen wordt je geleerd hoe je een les het beste op kan bouwen etc. je moet dus zelf cd en choreografie bedenken. Daarnaast kan spinning volgens mij ook door iedere niet geregistreerde sportinstructeur gegeven worden. DIt komt in mijn ogen de kwaliteit niet ten goede (zie bvb jouw geval).

Het voordeel van Les Mills is dat je een leidraad hebt, weet wat je te wachten staat en je ergens aan werkt. Het nadeel hiervan is dat je als instructeur nagenoeg geen ruimte krijgt voor eigen creativiteit en je bij de workshops een 'se'kte'idee krijgt, Les Mills is heilig....
~live fast, die young ~

lottemie
Forum-lid

lottemie 15 dec 2007 09:39

ja, bij ons is het ook RPM...en da's ècht heilig. Er is onlangs nog een lesgever de deur gewezen omdat hij zich niet aan de Les Mills-wetten hield. Pas op, ik vind die RPM-sessies wel doeltreffend maar aan de andere kant begint na 2 maand dezelfde choreografie/muziek die rpm-sessie me soms wel dik tegen te steken. Iedereen kijkt dan wel weer enorm uit naar de volgende choreografie en dan is de motiviatie weer dès te groter;-)

raphael
Forum-lid

raphael 15 dec 2007 11:08

Hoi Toontje

Tja... verandering = weerstand :) Kwestie van proberen en anders weer veranderen?

Ik ben wel een voorstander van RPM (Ride the Power Motion) van Les Mills, vooral vanwege de consequente opbouw van de nummers:
1) warmdraaien, licht beginnen en steeds iets zwaarder, paar oefeningen (schouderrol en zo);
2) tempo en souplesse: paar sprintjes, steeds iets zwaarder;
3) 1e piek, klimmen met 'rolling hills' (volgens onze coach moet je bij het eind van dit nr al je max hartslag bereikt hebben);
4) actief herstel: paar sprintjes en een licht klimmetje;
5) 2e piek: intervallen, afwisselend staan en zitten in 5 rondes, steeds zwaarder. Ook hier de max hartslag bereikt;
6) actief herstel, 4 sprints, waarvan de laatste 1 1/2 minuut of zo;
7) 3e piek: klimmen, soms met een pauze, zwaar (de alpen in), bij laatste beat van dit nummer, bijna dood op je fiets, max hartslag, eerst bijkomen voor je kan drinken;
8 en 9) uitfietsen, cooling down en stretchen.

Merk wel dat het nogal van de coach afhangt (zal niet alleen bij RPM zijn) hoe ik het ervaar. De ene coach kan mij meer stimuleren dan de andere en de de ene is beter in het aangeven van hoe lang de intervallen duren dan de ander. Dat laatste helpt om helemaal 'tot het gaatje' te gaan, omdat ik dan mijn inspanning kan timen op de duur.
En natuurlijk scheelt het per individue wat je trainingsdoel is. Ik zie bij ons in de groep ook mensen die helemaal fris van de fiets stappen en niet zweten,....
(komen die meer voor de gezelligheid?)

poupou
Forum-lid

poupou 03 jan 2008 18:34

Hoe vaak spinnen jullie in de week? Ik spin nu maar 1x (kan niet meer momenteel ivm werk en kinderen) en ik ben altijd compleet kapot wanneer ik van die bike afstap. Ik fiets 20km per dag woon-werk maar de racefiets staat op zolder omdat het toch bijna altijd donker is :( Zou het helpen om 2x in de week te spinnen?
opzij opzij opzij

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 04 jan 2008 00:48

[quote="Poupou"]Hoe vaak spinnen jullie in de week? Ik spin nu maar 1x (kan niet meer momenteel ivm werk en kinderen) en ik ben altijd compleet kapot wanneer ik van die bike afstap. Ik fiets 20km per dag woon-werk maar de racefiets staat op zolder omdat het toch bijna altijd donker is :( Zou het helpen om 2x in de week te spinnen?[/quote]

Ik vind één keer per week spinnen echt te weinig. Maar ook wanneer je twee keer per week gaat spinnen dan zul je iedere keer kapot zijn wanneer je er helemaal voor gaat.
Ik weet precies wat je bedoelt wanneer je over werk en kinderen praat. Ik heb de fiets ook op zolder staan. Maar wel in een Tacx, zodat ik op zolder kan fietsen.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 04 jan 2008 11:16

Wat willen jullie bereiken met spinnen, waar train je voor?
Als ik lees hoe intensief die sessies zijn (en wat er dan nog meer bij gefietst wordt) kan ik me niet voorstellen dat het verstandig is om je in deze periode van het jaar één of meer keer per week zo kapot te fietsen.

2 lessen per week en dan 3x per les pieken tot je maximale hartslag lijkt me voor de meerderheid van de deelnemers veel te veel van het goede.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 04 jan 2008 11:32

[quote="Il Grasso"]Wat willen jullie bereiken met spinnen, waar train je voor?
Als ik lees hoe intensief die sessies zijn (en wat er dan nog meer bij gefietst wordt) kan ik me niet voorstellen dat het verstandig is om je in deze periode van het jaar één of meer keer per week zo kapot te fietsen.

2 lessen per week en dan 3x per les pieken tot je maximale hartslag lijkt me voor de meerderheid van de deelnemers veel te veel van het goede. [/quote]

Helemaal mee eens. Met verbijstering lees ik hoe hoog de intensiteit is die de meesten op dit moment van het seizoen (winter=voorbereiding) rijden.

Zelf doe ik in de winter ook aan spinning: 2x 2 uur per week. Merendeel is extensief (hartslag <150). Af en toe een intensieve prikkel, maar zeker niet elke les. Mooie van spinning is dat je zelf je intensiteit zo goed kunt bepalen.

optico
Forum-lid

optico 04 jan 2008 22:03

Grappig, ik heb dezelfde ervaring. Bij de vorige sportschool waar ik wel eens ging spinnen was ik helemaal in m'n element. Intensiteit werd gerelateerd aan Heart-rate, muziek aan cadence en er werd altijd opgewezen niet te overtrainen en als je wilt peaken tot boven de 90% wanneer in de les het beste moment was. Bovendien vond ik de "instructors favorites" leuk, maakt het iets persoonlijker en is volgens mij ook leuker voor de instructeur.

Nu is het vooral snelle cadense ("sprint"), weinig endurance (ietsje meer weerstand en cadense op constant tempo houden) en vooral veel korte oefeningen. De instructeurs zijn een stuk jonger dan op de vorige sportschool. Bovendien werd voorheen door ervaren fietsers spinning gegeven. Die weten gewoon wat fietsen is. Die jonge honden nu zijn meer sportschool sporters en hebben met alle respect geen benul van fietsen.

Bij spinning + HRM kun je je eigen intensiteit regelen zonder te moeten lossen. Gewoon even wennen en m'n draai weer vinden ; )
Loeki Pro

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 04 jan 2008 23:23

[quote="Il Grasso"]Wat willen jullie bereiken met spinnen, waar train je voor?

2 lessen per week en dan 3x per les pieken tot je maximale hartslag lijkt me voor de meerderheid van de deelnemers veel te veel van het goede. [/quote]

Ik heb me heel ongelukkig uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk dat het niet uitmaakt of je nou 1 of 2 keer per week gaat spinnen. Wanneer je tot het uiterste gaat dan zul je altijd kapot zijn na de les. En 1 keer per week spinnen is niet voldoende. Twee keer is het minimum. Maar ik ben het helemaal met je eens, je moet niet iedere les tot het uiterste willen gaan.
Overigens betwijfel ik of je je maximale hartslag haalt bij spinnen. Soms, bij een hele zware inspanning, haal ik een hartslag tot 175, en ik dacht dat dat ook wel mijn max zou zijn. Een paar weken geleden heb ik een inspanningstest gedaan bij een sma en daar bleek dat ik een max van 180 heb. Dus ik heb bij het spinnen nooit de maximale hartslag gehaald.

Plaats reactie