welk crankstel?
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
Mag ik alsjeblieft jullie advies?
Ik wil een nieuw crankstel op mijn MTB monteren. Op dit moment rijd ik met een LX crankstel met Octalink as.
Ik twijfel tussen een XT crankstel en een Truvativ Firex 3.3 Team crankstel.
Ik ben benieuwd naar de adviezen en eventuele ervaringen van gebruikers.
Alvast bedankt!
Ik wil een nieuw crankstel op mijn MTB monteren. Op dit moment rijd ik met een LX crankstel met Octalink as.
Ik twijfel tussen een XT crankstel en een Truvativ Firex 3.3 Team crankstel.
Ik ben benieuwd naar de adviezen en eventuele ervaringen van gebruikers.
Alvast bedankt!
Gang is alles...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40624
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom zou je in zo'n minimale upgrade geld steken?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
@Daniel: omdat ik de rest ook aan het upgraden ben en dan blijft het crankstel van al wat jaren oud wat achter. Het heeft inderdaad ook zeker met de looks te maken zoals intersantos zegt.
@Scepticus: verklaar je nader...
@Scepticus: verklaar je nader...
Gang is alles...
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
Dat ligt aan de afdichting, toch? Ik heb in drie jaar tijd mijn as ook al twee keer moeten vervangen. Nagenoeg alle lagers liggen tegenwoordig toch buiten de bracketpot? Die zijn toch niet ineens allemaal minder goed dan assen met lagers binnen de pot?
Buiten dat ik graag je antwoord heb, zou ik ook graag willen weten welk crankstel ik nou het beste zou kunnen kiezen. XT zou veel chainsuck geven, las ik hier ergens. Daarentegen zou XT weet iets hoogwaardiger zijn, afgezien van de tandbladen dan.
Buiten dat ik graag je antwoord heb, zou ik ook graag willen weten welk crankstel ik nou het beste zou kunnen kiezen. XT zou veel chainsuck geven, las ik hier ergens. Daarentegen zou XT weet iets hoogwaardiger zijn, afgezien van de tandbladen dan.
Gang is alles...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
XTR 952 zou ik zelf zoeken als ik nu een crankstel moet kopen. Assen zijn goedkoop en degelijk, de bladen geven niet zoveel problemen als de recentere XT bladen, Q-factor is uitmuntend (ipv dramatisch), het gewicht is netjes en de prijs is laag.
- christoffel
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 30 apr 2007 21:43
Ja, O.K..
Dat zal ongetwijfeld een heel goed crankstel zijn, maar ik vroeg naar een advies omtrent de keuze tussen XT en Truvativ Firex. Die zijn ook moderner. Anders kan ik net zo goed mijn LX houden.
Ik vind die XTR niet zo mooi en het uiterlijk telt voor mij ook behoorlijk, zoals ik eerder zei. Daarbij komt ook dat de prijs niet lager is dan een nieuwe XT of Firex.
Dus als iemand mij nog een gefundeerd advies kan geven, heel graag.
Dat zal ongetwijfeld een heel goed crankstel zijn, maar ik vroeg naar een advies omtrent de keuze tussen XT en Truvativ Firex. Die zijn ook moderner. Anders kan ik net zo goed mijn LX houden.
Ik vind die XTR niet zo mooi en het uiterlijk telt voor mij ook behoorlijk, zoals ik eerder zei. Daarbij komt ook dat de prijs niet lager is dan een nieuwe XT of Firex.
Dus als iemand mij nog een gefundeerd advies kan geven, heel graag.
Gang is alles...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De gebruikersverhalen van die buitenboordlagers op mtb crankstellen zijn overal te lezen, het systeem is gewoon niets anders dan een modegril. Het is verzonnen zodat ze weer wat nieuws hadden, want nieuwe dingen verkopen goed.
Ik vind het geen upgrade, maar een downgrade. De lagers zijn gewoon veel slechter, de Q-factor is veel en veel groter, het gewicht is niet (significant) lager geworden. Nieuw is niet altijd beter, sommige dingen uit het verleden moet je koesteren: Shamal's, de oude XTR crankstellen en voor-derailleurs, Campa crankstellen met vierkante as enz.
Ik vind het geen upgrade, maar een downgrade. De lagers zijn gewoon veel slechter, de Q-factor is veel en veel groter, het gewicht is niet (significant) lager geworden. Nieuw is niet altijd beter, sommige dingen uit het verleden moet je koesteren: Shamal's, de oude XTR crankstellen en voor-derailleurs, Campa crankstellen met vierkante as enz.