Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ksyrium Sl of Easton EA90 SLX

faustojr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:47

faustojr 11 dec 2007 17:53

Ik ben van plan om een nieuwe wielset te kopen voor volgend seizoen. Het is de bedoeling om top 50 van cyclo's te rijden. Daarom ben ik op zoek naar lichte doch stijve wielen.

Nu heb ik twee potentiele stes op het oog, ksyriums en eastons. Heeft er iemand ervaring met(een van deze) wielen?

NB Ik ben 1,86 en weeg 70 kg.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 11 dec 2007 19:22

ze zijn allebei oke, de mavics zouden voor 2008 wat stijver zijn geworden (dat was hun grote probleem, te slap ...)

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 11 dec 2007 19:49

faustojr schreef:Ik ben van plan om een nieuwe wielset te kopen voor volgend seizoen. Het is de bedoeling om top 50 van cyclo's te rijden. Daarom ben ik op zoek naar lichte doch stijve wielen.

NB Ik ben 1,86 en weeg 70 kg.


Dan kan je beter iets zwaardere wielen kopen die aerodynamischer zijn. Zie fietsbijlage vorig jaar. (Hiermee bereik je meer tijdwinst, ook bergop)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 11 dec 2007 21:09

Of wielen die en aerodynamisch en licht zijn!! Bijvoorbeeld AC 420's (evt custom setje met Tune naven, cx ray spaken en 420 velg, moet je volgens mij rond de 1370 gram kunnen komen en toch een redelijk aero setje hebben), rond de 700-750 euro...).
Gang is alles!!

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 12 dec 2007 00:10

Composite schreef:Of wielen die en aerodynamisch en licht zijn!! Bijvoorbeeld AC 420's (evt custom setje met Tune naven, cx ray spaken en 420 velg, moet je volgens mij rond de 1370 gram kunnen komen en toch een redelijk aero setje hebben), rond de 700-750 euro...).


Dan kan je beter de EA 90 Aero nemen. Zijn misschien 100 gram zwaarder dan de ksyriums, maar wel stijver en aerodynamischer.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 dec 2007 09:58

zijn hier een paar geleerden misschien.
Er wordt vaak geroepen dat een hoge velg aerodynamisch is, maar is dat ook zo ?

Is hoog per defenitie aero ?
Welke hoge zijn helemaal niet zo aero ?
Zijn er lage aero wielen ?

Met aero bedoel ik dus earo dynamisch. Het aantal en vorm vd spaken lijkt me toch ook best belangrijk.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 12 dec 2007 10:26

Volgens mij heeft in Tour een tijdje terug een uitgebreid artikel gestaan. Zal eens kijken.
Echter meer winst valt te halen uit aerodynamische houding van de rijder, dus m.i zijn de wielen minder van belang.
What makes the boat go faster?

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 12 dec 2007 10:45

Ik heb er ook een artikel over gelezen. Aerodynamica van wielen is alleen effectief als de wind er nagenoeg recht op staat. Bij wat meer zijwind is het effect weg of worden de eigenschappen juist negatief, dit geldt ook voor aero-spaken. Door zijwind krijg je een propellor effect, dit kan ook remmend werken.

FF kijken of ik het artikel nog kan vinden.
I Am SpeCiAliZed

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 12 dec 2007 10:46

SpEric schreef:zijn hier een paar geleerden misschien.

Met aero bedoel ik dus earo dynamisch. Het aantal en vorm vd spaken lijkt me toch ook best belangrijk.


En daarom heb je met ksyriums meer luchtweerstand, door die dikke spaken.

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 12 dec 2007 10:47

Dus hoe minder spaken hoe aerodynamischer een wiel!! Maar ook minder stijf!! het blijven altijd compromissen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 dec 2007 11:19

De vorm van de velg en de spaken is ook belangrijk, achter een box velg onstaat veel meer turbulentie dan achter een V-profiel (oude Shamal's). 't Meest aerodynamische zou voor en achter een disc zijn, maar laat dat nu net voor geen meter meer rijden. (Sturen gaat nauwlijks met een disc voor door de rijwind die het wiel recht probeert te houden)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

faustojr
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 feb 2007 13:47

faustojr 12 dec 2007 13:02

Die AC 420's zijn dat ook stijve wielen? En waar zijn ze allemaal te krijgen? Op biketuning.nl kom ik het volgende steje tegen:
American classic 420 pro
Schitterende racewielen van American classic. Model 420 pro 2007. Leverbaar voor campa 9 of 10 speed of shimano 8/9 of 10 speed. Slechts 1460 gram/set. Adviesprijs € 599,- nu slechts € 349.-

Is dat iets?

Plaats reactie