Pagina 1 van 3
Ksyrium Sl of Easton EA90 SLX
Geplaatst: 11 dec 2007 17:53
door faustojr
Ik ben van plan om een nieuwe wielset te kopen voor volgend seizoen. Het is de bedoeling om top 50 van cyclo's te rijden. Daarom ben ik op zoek naar lichte doch stijve wielen.
Nu heb ik twee potentiele stes op het oog, ksyriums en eastons. Heeft er iemand ervaring met(een van deze) wielen?
NB Ik ben 1,86 en weeg 70 kg.
Geplaatst: 11 dec 2007 19:22
door ts-biker
ze zijn allebei oke, de mavics zouden voor 2008 wat stijver zijn geworden (dat was hun grote probleem, te slap ...)
Geplaatst: 11 dec 2007 19:49
door joukebuissink
faustojr schreef:Ik ben van plan om een nieuwe wielset te kopen voor volgend seizoen. Het is de bedoeling om top 50 van cyclo's te rijden. Daarom ben ik op zoek naar lichte doch stijve wielen.
NB Ik ben 1,86 en weeg 70 kg.
Dan kan je beter iets zwaardere wielen kopen die aerodynamischer zijn. Zie fietsbijlage vorig jaar. (Hiermee bereik je meer tijdwinst, ook bergop)
Geplaatst: 11 dec 2007 21:09
door composite
Of wielen die en aerodynamisch en licht zijn!! Bijvoorbeeld AC 420's (evt custom setje met Tune naven, cx ray spaken en 420 velg, moet je volgens mij rond de 1370 gram kunnen komen en toch een redelijk aero setje hebben), rond de 700-750 euro...).
Geplaatst: 12 dec 2007 00:10
door dream-plus
Composite schreef:Of wielen die en aerodynamisch en licht zijn!! Bijvoorbeeld AC 420's (evt custom setje met Tune naven, cx ray spaken en 420 velg, moet je volgens mij rond de 1370 gram kunnen komen en toch een redelijk aero setje hebben), rond de 700-750 euro...).
Dan kan je beter de EA 90 Aero nemen. Zijn misschien 100 gram zwaarder dan de ksyriums, maar wel stijver en aerodynamischer.
Geplaatst: 12 dec 2007 09:58
door speric
zijn hier een paar geleerden misschien.
Er wordt vaak geroepen dat een hoge velg aerodynamisch is, maar is dat ook zo ?
Is hoog per defenitie aero ?
Welke hoge zijn helemaal niet zo aero ?
Zijn er lage aero wielen ?
Met aero bedoel ik dus earo dynamisch. Het aantal en vorm vd spaken lijkt me toch ook best belangrijk.
Geplaatst: 12 dec 2007 10:26
door Livio Livius
Volgens mij heeft in Tour een tijdje terug een uitgebreid artikel gestaan. Zal eens kijken.
Echter meer winst valt te halen uit aerodynamische houding van de rijder, dus m.i zijn de wielen minder van belang.
Geplaatst: 12 dec 2007 10:45
door roeieber
Ik heb er ook een artikel over gelezen. Aerodynamica van wielen is alleen effectief als de wind er nagenoeg recht op staat. Bij wat meer zijwind is het effect weg of worden de eigenschappen juist negatief, dit geldt ook voor aero-spaken. Door zijwind krijg je een propellor effect, dit kan ook remmend werken.
FF kijken of ik het artikel nog kan vinden.
Geplaatst: 12 dec 2007 10:46
door dream-plus
SpEric schreef:zijn hier een paar geleerden misschien.
Met aero bedoel ik dus earo dynamisch. Het aantal en vorm vd spaken lijkt me toch ook best belangrijk.
En daarom heb je met ksyriums meer luchtweerstand, door die dikke spaken.
Geplaatst: 12 dec 2007 10:47
door IBAN
Dus hoe minder spaken hoe aerodynamischer een wiel!! Maar ook minder stijf!! het blijven altijd compromissen.
Geplaatst: 12 dec 2007 11:19
door amclassic-fan
De vorm van de velg en de spaken is ook belangrijk, achter een box velg onstaat veel meer turbulentie dan achter een V-profiel (oude Shamal's). 't Meest aerodynamische zou voor en achter een disc zijn, maar laat dat nu net voor geen meter meer rijden. (Sturen gaat nauwlijks met een disc voor door de rijwind die het wiel recht probeert te houden)
Geplaatst: 12 dec 2007 13:02
door faustojr
Die AC 420's zijn dat ook stijve wielen? En waar zijn ze allemaal te krijgen? Op biketuning.nl kom ik het volgende steje tegen:
American classic 420 pro
Schitterende racewielen van American classic. Model 420 pro 2007. Leverbaar voor campa 9 of 10 speed of shimano 8/9 of 10 speed. Slechts 1460 gram/set. Adviesprijs € 599,- nu slechts € 349.-
Is dat iets?