Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaakbreuk Fulcrum Racing 3

davidowicz
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2007 20:49

davidowicz 07 dec 2007 21:00

In september van dit jaar heb ik een setje Fulcrum Racing 3 gekocht. Inmiddels heb ik er ongeveer 500 km mee gereden. Vorige week heb ik ze schoongemaakt en waren ze nog recht. Afgelopen woensdag zag ik echter dat er een spaak scheef stond van het achterwiel aan de kant van de cassette. Wat bleek: deze spaak was spontaan gebroken, terwijl ik er niet meer op gereden had na het schoonmaken. Uiteraard ook een flinke slag in het wiel. Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt bij deze of andere wielen?

ff77
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2007 21:04

ff77 24 feb 2008 23:38

nee, reed wel lek de eerste keer, was iets met de velg

omdat er geen velglint inzit, zelf gaan vijlen..

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 24 feb 2008 23:48

Mijn ervaring is dat enkele spaken van Fulcrum Racing 3 soms wat verdraaien, met name bij hoge snelheid in combinatie met slecht wegdek, en vooral (maar niet uitsluitend) in het achterwiel. Ik loop de spaken af en toe even na. Tot zover 5680km met de wielen gereden zonder andere problemen.

Gebruikersavatar
alejandro
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:30
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar alejandro 25 feb 2008 10:02

Kan me bijna niet voor stellen dat een spaak spontaan breekt indien de fiets alleen maar (ongebruikt dus onbelast) staat.
Dat er met een gebroken spaak ook zomaar een slag in het wiel komt, zonder dat je er op gereden hebt, komt mij een beetje onwaarschijnlijk over.

Ik heb zelf eenmaal een klein slagje in m'n Racing3 gehad, maar dat kwam omdat er, zo bleek later, ruimte zat op de naaf, waardoor er (te) veel zijdelingse speling in zat, en dat in combinatie met extreem slecht wegdek (en bijna 90kilo).

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 25 feb 2008 10:13

Is een slag in een wiel met 21 spaken als er een spaak breekt niet eerder regel dan uitzondering, omdat er minder spaken inzitten dan laten we zeggen een 36spaaks wiel?

Gebruikersavatar
alejandro
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:30
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar alejandro 25 feb 2008 12:21

Klopt, maar als de fiets gewoon stil staat (zoals Davidowicz aan geeft), dus zonder dat je er op zit, dan lijkt het mij dat er ook met 21 spaken (of eigenlijk 20 dus) niet zomaar een slag in komt.

Of heb ik het verhaal van Davidowicz nu verkeerd begrepen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 feb 2008 12:25

Edwinfe schreef:Is een slag in een wiel met 21 spaken als er een spaak breekt niet eerder regel dan uitzondering, omdat er minder spaken inzitten dan laten we zeggen een 36spaaks wiel?


JA,
Hoe minder spaken een wiel heeft, hoe groter de slag zal zijn met een spaakbreuk. Daarrom mogen spaken eigenlijk ook niet meer spontaan afbreken. Bij een klassiek 36 spaaks wiel kun je een spaakbreuk onderweg nog oplossen. Met moderne wielen sta je al snel geparkeerd met een gebroken spaak. Gelukkig breken spaken ook niet meer zo vaak als vroeger.
Live fast; die young. mijn blog

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 25 feb 2008 13:27

Ik had een tijdje geleden een nieuw vreemd rammeltje in mn achterwiel. Cassette zat vast, ik had dat wel eens eerder gehad. Een paar dagan later met het schoon maken zag ik een broken spaak in mn inmiddels overleden DP18 36 spaaks wiel. Er zat geen slag in het wiel. Ik heb gezien de leeftijd en staat van het wiel niet vervangen en gewoon vastgeplakt.

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 11 mei 2008 21:33

ff een oud topic uit de sloot gehaald...

Zijn er nog meer mensen met slechte ervaringen rond de Fulcrum Racing 3, ik ben ze namelijk van plan te gaan kopen. Jammer dat de nippels zilver zijn, ik heb ze graag in het zwart, is dit mogelijk bij een fm of zijn het hele speciale nippels?

coen
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2005 21:18

coen 12 mei 2008 22:13

Had bij de SRC ook een gebroken spaak (bij 95 kg).. Slag tot gevolg. Aangezien ik deze pas ruim een jaar heb, gratis vervangen door de FM! Schijnbaar wel even prutsen om een nieuwe nippel via de holle velg op de juiste plaats te pielen! Blijvende herrinering!
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

coen
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2005 21:18

coen 10 aug 2008 16:33

Moet toch even terugkomen op mijn eerdere reactie. Inmiddels de derde spaak eruit. Woensdag een rondje gefietst, wel een vreemde tik gehoord, maar verder leek er niets aan de hand. Vrijdag de fiets gepakt om 'm even klaar te zetten voor LBL: Weer een spaak! Allemaal aan rechterzijde (cassette) en allemaal aan de binnenkant. Kopje lijkt wat te licht voor de kracht die erop komen. Het verhaal van Davidowicz is identiek aan de mijne!
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

rhunter
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2006 00:32

rhunter 01 sep 2008 17:30

Ook ik heb geen ongeschonden achterwiel. Het achterwiel is nog geen jaar oud. Als vrij snel had ik een klein slag in het wiel en ik zoek echt geen kuilen en bulten op. Ik moest het wiel vaak nakijken op gedraaide spaken. Het vervolg is dat ik nu al twee keer heb meegemaakt dat een spaak gewoon uit de nippel is gedraaid. Gevolg een groot slag in mijn wiel, en de nippel in mijn velg. Mijn FM heeft de eerste keer een nieuwe spaak geplaatst en op anderen locktide gedaan.
Na 150 km weer hetzelfde euvel. De wielen zijn nu al vier weken weg, onderweg naar de fabriek.

Toch rijden ze lekker en zijn goed strak voor iemand van 86 kg

Plaats reactie