Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Voorvork kiezen

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 25 nov 2007 21:37

Ik ben van plan volgende maand een ander frame aan te schaffen, en zoek daar nog een voorvork bij. Het frame wordt een Red Bull Scandium, in de maat 61. Reden hiervoor is de geometrie (lange bovenbuis), gewicht (1200 gr.) en prijs (300,-).

Wat ik van een carbon vork verwacht is wat comfort. Ik rijdt nu op een relatief zware Gazelle Catena met rechte alu voorvork. Ik krijg niet vaak dove handen, maar heb wel handschoenen aan en relatief dik stuurlint. Wat meer comfort zou prettig zijn. Al moet ik zeggen dat 3 uur op de mtb meer problemen geeft bij mijn schouders dan 3 uur op de weg. Maar de reden dat ik voor carbon ga is toch vooral comfort en gewicht.
Als ik toch geld uitgeef voor iets nieuws wil ik toch ook wel letten op gewicht. Ik denk dat 350 gr. wel redelijk is, en 400 gr. wat aan de zware kant. 300 gr. is wellicht wat licht, en ook weer wat duur. Mijn gewicht is op dit moment 78 kg, en er kan niet echt veel meer vanaf. Dus voor een 300 gr. vork wordt het wat kantje boord.
Stijfheid... Mja, het moet vooral comfortabel zijn, maar het moet ook niet doorslaan naar de andere kant. Als ik een afdaling neem met 60 km/h dan wil ik niet 3 keer hoeven sturen om de bocht door te komen. Wat zekerheid en vertrouwen is wel zo goed. Dus een zwabbervork gaat het zeker niet worden. Zoals gezegd, ik ben op dit moment 78 kg.
Prijs, ik hoop toch wel rond de 200 Euro uit te komen, en dat is rekbaar naar de 300 Euro. Ik verwacht dat het dan toch wel moet lukken om iets leuks te vinden.

Wat ik doe met de fiets... Ik ben vooral toerrijder. Dus het vaste woensdagavond rondje, misschien een zondagochtend rondje. En ik ben al blij als ik na 100 km een gemiddelde van 30 km/h op de teller heb staan. Zo nu en dan een uitstapje naar het buitenland, tot nu toe 2 maal bij de Moezel geweest (in Duitsland en in de Vogezen).

Nu wat voorbeelden van wat ik tegenkwam:
* Easton EC90SL, 340 gr., vanaf 200 Euro,
Lijkt me een goede vork, mooi en een goede prijs.
* Ritchey Pro, 370 gr., rond de 200 Euro,
Relatief stevige vork, goede prijs.
* Ritchey WCS, 320 gr., vanaf 290 Euro.
Te slap voor mijn gewicht, of is het kantje boord, of kan het wel?
* Columbus Super Muscle, 315 gr., vanaf 220 Euro,
Mooi gewicht voor een goede prijs.
* Principia Weave full carbon, 370 gr., gezien voor 130 Euro,
Kan dat, voor deze prijs? Of is het brol?
* Gass Bonito, 350 gr., 170 Euro,
Mooie vork, goed gewicht, mooie prijs.

Op dit moment denk ik dat zo'n Easton EC90SL wel een mooie, goede en betaalbare vork is. Ik vind carbonstructuur op zich niet uitgesproken mooi, en deze sluit dus wel goed aan bij mij rode alu frame.
Verder zijn er wel leuke prijsvechters, de Principia, en de Gass, waarvan ik de laatste ook wel mooi vind. Zijn er mensen met ervaring met deze laatste 2 vorken, of een andere uit de lijst?

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 25 nov 2007 22:34

Al eens naar de Look HSC4SL gekeken? Past goed in jouw eisenpakket.
Ik vind het alvast één van de allermooiste. Heb zelf nog met de voorganger, de gewone HSC4 gereden en nooit geen problemen mee gehad.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 25 nov 2007 23:28

Ik kan de HSC4(CD) wel vinden, niet de SL. De prijs gaat wel licht over de 300 Euro heen, wat ik zo snel kon vinden. Dan is de HSC3 wat beter geprijsd met 270 Euro, en een ongeveer gelijk gewicht van 360 gr. Maar een Ritchey Pro is dan toch een heel stuk goedkoper, dus dat zou zo mijn voorkeur hebben.


Ik vind er dan toch een van 290 Euro, dus dan past hij net binnen het budget. Op roadbikereview vind ik wel wat lovende recensies, licht, stijf en comfortabel. Dit zou minder gelden (de stijfheid) vooral voor een Easton EC90SL. Nou vraag ik me af of dat dan wel geld voor een Ritchey Pro.
Hmm, vorken onder de 350 gr. zijn vaak aan de slappe kant, of is dat een generalisatie?

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 30 nov 2007 18:32

Ik denk dat je voor de prijs van de Easton veruit de beste koop doet. Look wordt wat minder mee gestunt, dus duurder. Je zou eens op ebay naar een Reynolds of Mizuno kunnen kijken...

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 30 nov 2007 19:07

Ik heb een test van het Duitse Tour magazine gevonden waarin de stijfheidswaardes van de Easton erg goed waren. Dus dat is inderdaad een goede koop, goed stijf, bekend en dus betrouwbaar merk, en een goede prijs.
Op Usenet kwam ik tegen dat de Reynolds Ouzo Pro vergelijkbaar is met de Easton EC90SL, maar de decals zijn blauw, en dat vind ik geen gezicht op een rode fiets. En als er toch genoeg keuze is...
Mizuno ken ik niet.
De laatste paar dagen denk ik toch ook wel over de Principia na. Afgeprijsd van 300 naar 130 Euro, dat mag dan toch wel wat zijn? En voor dat geld kan ik wel wat risico lopen dat hij toch niet stijf is. Ik vraag me wel af hoe het zit met de garantie, Principia heeft zoiets als een doorstart gemaakt, en ik weet dus niet of dit nog een oude serie is of van de nieuwe eigenaar. Iig zal de winkel wel 2 jaar garantie moeten geven lijkt me.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 01 dec 2007 10:39

De Reynolds Ouzo Pro is er niet alleen in blauw.
Ik heb nog een volledig zwarte versie ( nee, niet te koop ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 02 dec 2007 10:46

als je een reynolds ouzo koopt houd dan rekening mee dat de UL versie terug geroepen is , vanwege loslaten van de drop outs .
het betreft hier alleen de UL versie .
zie de website van reynolds : http://www.reynoldscycling.com/index.ph ... ter=recall

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 02 dec 2007 18:01

@mpol: ik heb niet gelezen dat je in je keuze ook rekening houdt met andere eigenschappen van je voorvork zoals "fork rake" en "fork offset" om de gewenste "trail" te behalen ( A.u.b. excuseer me het gebruik van deze engelse termen maar ik kan even niet op de nederlandse benamingen komen; wellicht dat andere forum leden kunnen helpen met de nederlandse termen?).

Gegeven de geometrie van je frame en gegeven het gebruik van je fiets - je geeft aan dat je onder de categorie toerfietser valt en vooral behoefte hebt aan comfort - zou je misschien ook deze eigenschappen willen betrekken in de keuze van je voorvork. Die zijn namelijk ook van invloed op het rijgedrag van je fiets.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

mpol
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 17 sep 2006 12:25

mpol 02 dec 2007 19:43

Dat heet naloop of vorksprong?
Ik nam aan dat ze allemaal 43mm rake hebben, en dat je maar heel soms een afwijking hiervan hebt, of dat je kunt kiezen uit verschillende varianten. Mocht ik wel een vork blijken te willen hebben, die dan 45 mm of 40 mm heeft, ga ik dat wel echt merken, of is dat verwaarloosbaar?

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 03 dec 2007 13:17

En wat dacht ja van de Columbus full carbon super muscle? Past mooi bij je Red Bull Scandium en je kunt hem gelijk bij Rose meenemen, als je je frame gaat halen. De prijs is ook ok:

http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=4858

Ook het gewicht is prima in orde volgens mij, en hij ziet er erg mooi uit. Ik heb hem zelf in een Red Bull Pro SL zitten en ben er zeer tevreden over. het overwegen waard volgens mij...!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 03 dec 2007 13:27

campa=super schreef:De Reynolds Ouzo Pro is er niet alleen in blauw.
Ik heb nog een volledig zwarte versie ( nee, niet te koop ).


Maar ik wel!
Niets is wat het lijkt..

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 03 dec 2007 21:56

mpol schreef:Dat heet naloop of vorksprong?
Misschien is vorksprong geljik aan “offset” en naloop gelijk aan “trail”(?). Ik zal in de rest van mijn verhaal aannemen dat dat zo is.
mpol schreef:Ik nam aan dat ze allemaal 43mm rake hebben, en dat je maar heel soms een afwijking hiervan hebt, of dat je kunt kiezen uit verschillende varianten.
Ik weet niet wat de specificaties van de voorvorken zijn die zoal te koop zijn, het zou kunnen dat ze, op enkele uitzonderingen na, over het algemeen een voorksprong hebben van rond de 43 mm. Ik ken de geometrie van jou frame niet, maar stel nou dat de hoek van de balhoofdbuis relatief stijl is waardoor je, zonder offset, een fiets hebt met een vrij korte wielbasis en nerveus stuurgedrag. Als je dit effect zou willen zou tegengaan zou je bij de keuze van je voorvork er bewust één kunnen kiezen met een grotere naloop om toch een stabieler en daardoor rustig sturend fiets op te bouwen.
mpol schreef:Mocht ik wel een vork blijken te willen hebben, die dan 45 mm of 40 mm heeft, ga ik dat wel echt merken, of is dat verwaarloosbaar?
Ik weet niet hoe groot het effect zal zijn, maar ik meen ergens te hebben gelezen dat een verschil in naloop vanaf zo’n 5 mm significant te noemen is. Verder kun je natuurlijk op andere gebieden comfort halen, zoals bij de keuze van je wielen, banden, zadelpen en zadel.

Mijn eerste mail was bedoeld om de geometrie in ieder geval onder de aandacht te brengen bij de koopbeslissing over een voorvork. In jouw mail heb je aangegeven dat je comfort zoekt in je voorvork (en je fiets) en je hebt aandacht besteed aan onder andere het materiaal, het gewicht en de stijfheid. Ik wilde met mijn bericht daaraan een andere eigenschap toevoegen die effect heeft op het comfort.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Plaats reactie