Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

van nicholas off scot cr1

mountainsurf
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:10

mountainsurf 21 nov 2007 13:39

hallo
rij al 12 jaar met de mtbike
(ongeveer 3 maal per week )

zou mij nu graag een van roadbike aanschaffen

twijfel echter tussen
van nicholas chinook of de euros
en de scott cr1 team

fiets dient niet om te racen
maar om lange tochten te doen en om los te rijden

zou dan 2 maal per week met de racebike rijden
en 1maal een mtbike tocht doen per week

ben wel 1.96 groot en weeg 90kg
ziijn deze fietsen stabiel bij de grotere maten (denk maat 60)


de scott gezien op de expo in brussel
en was een van de mooiste betaalbare bikes vond ik
(wil ongeveer 2000€ spenderen )

de van nicholas nog niet in echt gezien
(een jaar of 5 geleden wel de airbornes gezien in utrecht
en vond deze zeer mooi)

merlin works was daar de mooiste op de expo in brussel
gevolgd door de litespeed
en de seven op de stand van filip

daarna de scott en merida (wel geen tit maar carbon )
all we do is surf(real surfing)and ride the bike

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28169
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 nov 2007 13:52

Het lijkt wel een Sinterklaas gedicht :D

Anyway je vergelijkt nu echt twee compleet verschillende frames. Heb je al wat achtergrond info doorgenomen over de rijeigenschappen van titanium en carbon?

De Scott is sowieso stijf genoeg, of de Van Nicholas dat is zou ik niet weten. Staar je in ieder geval niet blind op stijfheid, dat is voor de meesten van ons nog altijd niet erg relevant (alhoewel je het met 90 kg best een beetje mag meewegen).

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 nov 2007 14:02

Voor hobbygebruik is een Van Nicola(a)s te overwegen voor wedstrijdgebruik zou ik sowieso geen Titanium nemen en zo ja iets in de richting van een Litespeed/Moots.
Feit is dat een CR1 nog steeds met de top in carbonland meekan en perfect geschikt is voor wedstrijdgebruik (maar ook voor toergebruik geschikt is) de genoemde titanium frames zijn goede middenmoot (zeker niet slecht voor het gebodene) en meer gericht op toergebruik.

Dus CR1 (maar ook nog een hele reeks alternatieven in alu en carbon)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40966
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2007 17:39

Ik weet nog wel een mooi CR1 frame te koop.... ;-)
Less is bore

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 21 nov 2007 17:54

Ik ook .... ook voor 1.96m ?
ach, hang er een kaartje aan.. misschien past ie dan ! ;)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 nov 2007 19:39

Met veel inbeelding en een custom meetprogramma gaat dat werken. Gewoon de gemiddelde zadelpenlengte van een echt sloping frame nemen en je hebt alweer 3 cm. gewonnen......

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40966
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2007 19:46

Sorry... had ff over zijn lengte heen gelezen....
Less is bore

scottbikers
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 dec 2006 23:16

scottbikers 21 nov 2007 20:42

niet twijfelen, cr1 !!! Een van de beste bikes ever !

mountainsurf
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:10

mountainsurf 21 nov 2007 20:47

met een medium ben ik niet veel


bike is zuiver voor hobby (geen wedstrijden)

heb een jaar of 5 geleden als eens de verschillen tussen carbon en titanium bekeken (wel voor mtbike )

een carbon is lichter dan titanium
maar gevoel van rijden zou tog dicht in de buurt moeten komen
(als frame goed gebouwd is )
titanium zou niet zo stijf zijn als carbon (torsiestijfheid)
maar speelt dit veel rol voor de hobbyrijden


scott frame 1 kg
van nicholas 1.6 kg


een titanium is redelijk comfortabel
een speciaal gevoel als je er mee rijdt

een carbon kan dit ook zijn maar hangt veel af hoe de carbonstructuur loopt
sommige carbons zijn beenhard andere hebben comfort

een titanium zal er over 10 jaar nog steeds goed uitzien denk ik

is de scott cr1 comfortable aan de achterkant (frame is met sds (comfort schock damping )
is inderdaad nu nog een top frame

de meeste van die hele reeks alternatieven in alu en carbon
heb ik al bekeken
(cannondale specialized bmc cube canyon merida corratec enz..)
maar qua uitzicht (vrij persoonlijk )en prijs (rond de 2000€)
blijven deze 2 over

de meeste alu modellen zijn hard aan de achterkant
(al eens 6 maanden een caad 5 gehad )
all we do is surf(real surfing)and ride the bike

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 nov 2007 21:54

Ik denk dat je appels met appels moet vergelijken.
Een Titanium frame komt qua gevoel nooit in de buurt van een goed carbonframe. Niet beter of slechter maar simpelweg anders.
Sommige Ti frames zullen over 10 jaar inderdaad nog steeds top zijn maar van Nicolas zal daar helaas nooit deel vanuit maken (ze zijn zeker ok. maar nu al niet bijzonder dus dan zeker niet meer).
Met jouw lengte en gewenst gebruik zou ik nooit voor titanium gaan maar simpelweg voor den goed alu of carbon frame gaan.

En om in de Mtb hoek te blijven: Heb zelf een Titanium XLM en die rijdt best ok maar voor wedstrijdgebruik zou ik tien keer liever voor een scale gaan omdat deze op elk terrein de beter rijdende fiets zal zijn waar gewoon veel meer uit te halen valt.

Tenslotte: koop gewoon wat je mooi vindt, met het opgegeven gebruik kan er weinig mis gaan en voor 2000 euro zijn er zat komplete en goede fietsen te koop.

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 21 nov 2007 22:58

"Sommige Ti frames zullen over 10 jaar inderdaad nog steeds top zijn maar van Nicolas zal daar helaas nooit deel vanuit maken (ze zijn zeker ok. maar nu al niet bijzonder dus dan zeker niet meer)."

Is dat titanium dan van mindere kwaliteit? Of doel je op model? Van het voorjaar wil ik misschien een Euros of Chinook aanschaffen. Ben dan ook serieus op zoek naar voor en tegens. Het idee dat zo'n frame zo lang mooi blijft en soepel rijdt is 1 van mijn hoofdmotieven. De mode heb ik lak aan, of juist geen lak ;-) , zo mooi, puur metaal, alleen al om de toegeschreven materiaal eigenschappen.
groet,

Gerrit-Jan

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 22 nov 2007 00:19

Voor sharkman en alleen omdat ik leergierig ben: wat zijn nou de argumenten dat een lang iemand beter niet op titanium zou kunnen/moeten en waarom is carbon nou een betere keus voor het gebruik van het "slachtoffer".

Een argument voor titanium is volgens mij in ieder geval dat je in titanium een redelijk maatframe kan krijgen voor de niet gemiddelde maten. Kijk bijvoorbeeld eens bij de maatvoering van Maader, kun je behoorlijk veel kanten mee uit en je kunt ook vrij gemakkelijk iets custom laten maken op diverse adressen. Bij carbon zitten de fabrikanten aan dure mallen vast en heeft men meestal een beperkt aanbod. Carbon fietsen in grote maten zien er bovendien meestal niet uit. Ik denk dat je geen compromissen moet aanvaarden als het om de maat/pasvorm van een frame gaat. Op welk carbonframe gaat iemand van 196 cm nu echt goed passen ? (parlee mag niet meedoen) en waarom is dat frame dan beter dan een perfect passend gemaakt titanium frame ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Plaats reactie