Fiets upgrade: wat is compatibel met wat?
Dit is mijn fiets (zie linkje). Een Principia RSL uit 2001.
Ik heb de afgelopen tijd getwijfeld of ik mijn Principia zou vervangen of dat ik het eea aan de fiets zou gaan vervangen.
Omdat ik nog erg tevreden ben met het frame en het ondanks dat het wat gedateerd is ook nog steeds mooi vind, heb ik besloten mijn fiets te houden en wat te gaan upgraden / vernieuwen.
Nu weet ik wel wat ik ongeveer wil vernieuwen maar ik heb geen idee over compatibiliteit met de onderdelen die ik in principe niet wil vervangen.
Huidige afmontage:
Campa Chorus met Record Ergopower hendels (9speed).
Mavic Ksyrium (de eerste versie)
Wat wil ik graag vervangen:
Cranckstel voor een compact;
Derailleur-achter (is wat versleten / kooi hangt niet mooi recht meer onder de tandwielen, hangt wat naar binnen en schakelt niet super meer)
Mijn vragen zijn nu:
* Als ik een compact koop kan dit dan op mijn huidige trapas werken icm mijn huidige voorderailleur.
* Welk compact cranckstel zouden jullie adviseren?
* Als ik een nieuwe 10-speed derailleur koop, werkt dit dan met mijn huidige 9speed hendels of moet ik echt op zoek naar een 9speed derailleur.
* Tot slot: ik wil ook graag nieuwe wielen (Campa Eurus), past hier wel gewoon een 9speed cassette op?
Vast bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de afgelopen tijd getwijfeld of ik mijn Principia zou vervangen of dat ik het eea aan de fiets zou gaan vervangen.
Omdat ik nog erg tevreden ben met het frame en het ondanks dat het wat gedateerd is ook nog steeds mooi vind, heb ik besloten mijn fiets te houden en wat te gaan upgraden / vernieuwen.
Nu weet ik wel wat ik ongeveer wil vernieuwen maar ik heb geen idee over compatibiliteit met de onderdelen die ik in principe niet wil vervangen.
Huidige afmontage:
Campa Chorus met Record Ergopower hendels (9speed).
Mavic Ksyrium (de eerste versie)
Wat wil ik graag vervangen:
Cranckstel voor een compact;
Derailleur-achter (is wat versleten / kooi hangt niet mooi recht meer onder de tandwielen, hangt wat naar binnen en schakelt niet super meer)
Mijn vragen zijn nu:
* Als ik een compact koop kan dit dan op mijn huidige trapas werken icm mijn huidige voorderailleur.
* Welk compact cranckstel zouden jullie adviseren?
* Als ik een nieuwe 10-speed derailleur koop, werkt dit dan met mijn huidige 9speed hendels of moet ik echt op zoek naar een 9speed derailleur.
* Tot slot: ik wil ook graag nieuwe wielen (Campa Eurus), past hier wel gewoon een 9speed cassette op?
Vast bedankt voor jullie reacties!
Als je tegenwoordig een crankstel koopt, koop je in feite een crankstel en een trapas in één. Anno 2007 werken crankstellen niet meer met cardrigdes maar met losse lagercups. De lagers zitten dus niet meer in de trapas, maar zitten buiten het brackethuis. Bij Shimano zitten ze in de cups en bij Campa in de crank als ik me niet vergis.* Als ik een compact koop kan dit dan op mijn huidige trapas werken icm mijn huidige voorderailleur.
Campa Centaur of Campa Chorus, allebei prima. Beetje afhankelijk van je portomonnee.* Welk compact cranckstel zouden jullie adviseren?
Volgens mij werkt dat gewoon.* Als ik een nieuwe 10-speed derailleur koop, werkt dit dan met mijn huidige 9speed hendels of moet ik echt op zoek naar een 9speed derailleur.
Ik meen dat Campa Eurus (de Campa versie) geschikt is voor zowel 9 als 10 speed Campa.* Tot slot: ik wil ook graag nieuwe wielen (Campa Eurus), past hier wel gewoon een 9speed cassette op?
Oke, dank voor jullie antwoorden. Het enige wat ik nog niet weet is of ik ook de voorderailleur moet vervangen voor een compact. Heeft iemand een idee? Als dit inderdaad het geval is dan kan ik volgens mij het beste gewoon een compleet nieuwe groep kopen en opbouwen.
Voorderailleur hoef je niet te vervangen.
Doch: compleet nieuwe groep is sowieso natuurlijk wel leuk aangezien je dan ook 10 speed hebt.
Let op dat meerdere tandjes in één keer schakelen anno 2007 alleen vanaf Chorus en hoger zit.
Doch: compleet nieuwe groep is sowieso natuurlijk wel leuk aangezien je dan ook 10 speed hebt.
Let op dat meerdere tandjes in één keer schakelen anno 2007 alleen vanaf Chorus en hoger zit.
vincente schreef:* Als ik een nieuwe 10-speed derailleur koop, werkt dit dan met mijn huidige 9speed hendels of moet ik echt op zoek naar een 9speed derailleur.
Zitten er in een 10-speed derailleur niet 10-speed derailleur wieltjes? Een 10-speed ketting is namelijk smaller dan een 9-speed ketting. Het schoot mij zo even te binnen, wellicht dat de technisch beter onderbouwden hier uitsluitsel over kunnen geven?
- de zwarten
- Forum-lid HC
de tip van nonkel flip: blijf bij 9 speed. Alle 10-speed achterderailleurs van campa schakelen ook perfect 9 speed. Indien niet perfect ligt het aan de kabels/stelschroefjes/andere. Alle moderne campa wielen zijn geschikt voor 9 als 10-speed. Het verschil ligt hem in de tussenringen, die zijn bij 9-speed breder (de tandjes ook), daardoor moet ook de ergopower voor 9-speed meer kabel trekken bij het schakelen. Door de iets dikkere tandjes en ketting is 9-speed slijtvaster, en wonder boven wonder ook nog véél voordeliger (waarom 10-speed zoveel duurder moet snap ik niet). Je kan dus ook geen 9-speed tandjes met 10-speed tussenringen combineren, het schakelt wel maar niet zoals het moet (=perfect)
De voorderailleur zou ik WEL vervangen, gezien de kooi van 2001 campa niet echt veel 'body' heeft. Ik heb toch wel veel meer aflopende ketting bij mijn compact met gewone campa derailleur. Ik heb echter geen ervaring met specifieke compact derailleurs, maar zowel shimano als campa hebben er nu één (campa één voor zowel compact als gewoon, met een soort compromis in grootte van de aanloopplaat tussen gewoon en compact in.)
Quickshift is dacht ik een systeem om de voorderailleur met de nieuwe rechtse ergopower in één slag van de kleine naar de grote plaat te brengen. Bij de oude ergopowers heb je vaak 2 slagen nodig met de wijsvinger om de derailleur helemaal boven het grote blad te krijgen. Waar Havana op doelt is dat chorus en record achteraan middels hun ergopowers alle tandjes in één duimbeweging kunnen afschakelen. De oude Centaur kon dit ook nog, de nieuwe dus niet meer.
tenslotte zou ik je willen feliciteren met je fiets, een echte beauty!
De voorderailleur zou ik WEL vervangen, gezien de kooi van 2001 campa niet echt veel 'body' heeft. Ik heb toch wel veel meer aflopende ketting bij mijn compact met gewone campa derailleur. Ik heb echter geen ervaring met specifieke compact derailleurs, maar zowel shimano als campa hebben er nu één (campa één voor zowel compact als gewoon, met een soort compromis in grootte van de aanloopplaat tussen gewoon en compact in.)
Quickshift is dacht ik een systeem om de voorderailleur met de nieuwe rechtse ergopower in één slag van de kleine naar de grote plaat te brengen. Bij de oude ergopowers heb je vaak 2 slagen nodig met de wijsvinger om de derailleur helemaal boven het grote blad te krijgen. Waar Havana op doelt is dat chorus en record achteraan middels hun ergopowers alle tandjes in één duimbeweging kunnen afschakelen. De oude Centaur kon dit ook nog, de nieuwe dus niet meer.
tenslotte zou ik je willen feliciteren met je fiets, een echte beauty!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Als ik voor een nieuwe groep ga en dus trapas en crackstel vervang, passen de nieuwe cups dan in de bracketbuis of moet er echt opnieuw schroefdraad in getapt worden oid? Ofwel is het een kwestie van de boel demonteren en die nieuwe onderdelen erin schroeven of is het ingewikkelder?
Natappen en afvlakken is zeker gewenst. Een goede FM kan dit voor je doen terwijl je wacht en voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Je kunt het ook laten maar dan riskeer je wel dat je lagers gaan kraken c.q. heel snel slijten. Ik was ook eigenwijs maar spreek inmiddels uit ervaring.
Je kunt natuurlijk ook een 2006 compact crank kopen, dan heb je al dat buitenboord gezeur niet en kun je gewoon je huidige trapas blijven gebruiken (dacht ik).
Je kunt natuurlijk ook een 2006 compact crank kopen, dan heb je al dat buitenboord gezeur niet en kun je gewoon je huidige trapas blijven gebruiken (dacht ik).
nog een laatste vraag: ik overweeg een miche cassette te kopen (9speed) en dan aan te vullen met een paar losse kransjes om zo een cassette voor het vlakke en voor de bergen samen te stellen. Zijn de miche cassettes kwalitatief echt een stuk minder omdat ze ook een stuk minder kosten of verhoudt de kwaliteit zich tot bijv een chorus cassette?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De Miche cassetes zijn van behoorlijke kwaliteit, alleen de 11'en moet je vermijden want daar willen nog wel eens tandjes vanaf breken. Ik zou zelf gewoon met 2 cassetes werken, lekker makkelijk en het kost eigenlijk niets meer. Want de tandjes die je in beide cassetes veel gebruikt verslijt je toch vroeg of laat en dat stel je dus met 2 cassetes uit.