son of shimano dynamo-naven
Dag,
Ik train nu enkele jaren in de winter. Dit doe ik nog steeds met een lampje en batterijen.
Ik wil nu de overstap maken naar een "vaste" combinatie.
Wat moet ik nemen?
De dure SON naaf (loopt als campa record naven) of de wat goedkope shimano naven?
Kan hier ook het achterlicht op branden?
Kunnen deze naven ook goed tegen zout en water? (want het is immers winter)
Wie helpt mij met mijn keuze?
campo
Ik train nu enkele jaren in de winter. Dit doe ik nog steeds met een lampje en batterijen.
Ik wil nu de overstap maken naar een "vaste" combinatie.
Wat moet ik nemen?
De dure SON naaf (loopt als campa record naven) of de wat goedkope shimano naven?
Kan hier ook het achterlicht op branden?
Kunnen deze naven ook goed tegen zout en water? (want het is immers winter)
Wie helpt mij met mijn keuze?
campo
Ik rij al jaren met SON. TOt volle tevredenheid. Zelfs zo tevreden dat ik een 2e SON naaf heb gekocht zodat ik 2 fietsen met puike verlichting heb. M'n oude SON-naaf heb ik na 5 jaar eens een keer teruggestuurd voor onderhoud, dat vindt ik het voordeel van SON, die zijn gebouwd om erg lang te functioneren. De lagers zijn erg goed. Veel beter dan de gebruikelijke Shimano-lagering.
Een SON levert genoeg stroom om er 2 lampen op te laten draaien, of 1 12V lamp. Dat geeft perfect licht. Vor mij is SON de enige keuze.
Een SON levert genoeg stroom om er 2 lampen op te laten draaien, of 1 12V lamp. Dat geeft perfect licht. Vor mij is SON de enige keuze.
Misschien interessant om eens te bekijken: vergelijkings site voor licht-opbrengst van diverse systemen:
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Gon ... llung.html
Ik overwoog zelf de aanschaf van een son-naaf-dynamo in combinatie met een E6 koplamp. Op de bovenstaande site bleek dat ik daarmee licht in zou gaan leveren in vergelijking met de sigma mirage halogeen set waar ik op dat moment mee rond fietste. Uiteindelijk ben ik helemaal afgestapt van die dynamo en heb ik mijn geld gestoken in een LED-verlichtingsset van Lupine. Niet goedkoop, maar de kosten voor een complete set met son-naaf dynamo waren ook niet bepaald laag. Het voordeel is bovendien dat ik de Lupine set kan gebruiken zowel voor de MTB als voor de race fiets.
In de spaar-stand geeft de Lupine al veel meer licht dan een combinatie met een SON naafdynamo. In die stand gaat de batterij 55 uur mee dus eenmaal per week opladen is voor mij voldoende.
Als achterlicht prefereer ik een goedkoop batterij LED-lampje dat ik bij voorbaat in de knipperstand gebruik .
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/Gon ... llung.html
Ik overwoog zelf de aanschaf van een son-naaf-dynamo in combinatie met een E6 koplamp. Op de bovenstaande site bleek dat ik daarmee licht in zou gaan leveren in vergelijking met de sigma mirage halogeen set waar ik op dat moment mee rond fietste. Uiteindelijk ben ik helemaal afgestapt van die dynamo en heb ik mijn geld gestoken in een LED-verlichtingsset van Lupine. Niet goedkoop, maar de kosten voor een complete set met son-naaf dynamo waren ook niet bepaald laag. Het voordeel is bovendien dat ik de Lupine set kan gebruiken zowel voor de MTB als voor de race fiets.
In de spaar-stand geeft de Lupine al veel meer licht dan een combinatie met een SON naafdynamo. In die stand gaat de batterij 55 uur mee dus eenmaal per week opladen is voor mij voldoende.
Als achterlicht prefereer ik een goedkoop batterij LED-lampje dat ik bij voorbaat in de knipperstand gebruik .
Je kunt lampen niet simpel vergelijken aan de hand van Wattage. Je moet ook kijken naar de vorm van de lichtbundel. Licht dat boomtoppen verlicht is weggegooid licht. De bundel moet goed de weg voor je verlichten en verder niks. Accuverlichting laat daar vaak veel liggen in vergelijking met goede halogeen fietskoplampen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ultra_Ivo schreef:Je kunt lampen niet simpel vergelijken aan de hand van Wattage. Je moet ook kijken naar de vorm van de lichtbundel. Licht dat boomtoppen verlicht is weggegooid licht. De bundel moet goed de weg voor je verlichten en verder niks. Accuverlichting laat daar vaak veel liggen in vergelijking met goede halogeen fietskoplampen.
Ik vergelijk ze niet op basis van wattage maar op basis van mijn eigen ervaring. Sterker nog; die 1W van de Lupine geeft veel meer bruikbaar licht dan de 5W sigma set. Ik heb met alle drie de systemen gefietst dus ik weet waar ik over spreek. De andere twee genoemde systemen komen nog niet in de buurt bij de bruikbaarheid van die Lupine set. De licht bundel van Lupine is 15 graden met slechts weinig strooi-licht. Op vol vermogen geeft die lamp een lichtbundel waar menig automobilist jaloers op zal zijn. Niet echt bruikbaar op de openbare weg, maar prettig om af en toe eens groot licht terug te kunnen geven
En ja, die lupine set heeft een nadeel; hij is duur.
Er zijn verschillende zelfbouw LED sets in omloop die meer licht geven dan een dubbele E6. Een 1W systeem van Lupine zou eventueel ombouwbaar moeten zijn voor gebruik op een SON. Dan hou je nog genoeg vermogen over om er een halogeen verstraler naast te plaatsen.
Bij deze Parijs-Brest was SON & 2xE6 het standaard hoog vermogen verlichtingssysteem. Zoals de ontwikkeling nu gaat denk ik dat over 4 jaar er evenveel hoog vermogen LED systemen rondrijden en over 8 jaar de LED's van de dan courante generatie de halogeen lampen helemaal hebben vervangen.
Bij deze Parijs-Brest was SON & 2xE6 het standaard hoog vermogen verlichtingssysteem. Zoals de ontwikkeling nu gaat denk ik dat over 4 jaar er evenveel hoog vermogen LED systemen rondrijden en over 8 jaar de LED's van de dan courante generatie de halogeen lampen helemaal hebben vervangen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die Lupine is geen 1 Watt systeem, maar een Wilma met 4 leds (of Betty met 7 leds). Als je de 4 leds samen op 1 Watt aanstuurd heb je veel meer licht dan dat je 1 zo'n led op 1 Watt aanstuurd. De Lupine krijgt er bij 1 Watt door het veel hogere rendement nog wel 140 Lumen uit de leds, terwijl een enkele led niet verder komt dan 100 lumen. Als je een ouder type hebt (zoals Luxeon 1) kom je niet verder dan 40 Lumen. Allemaal leds en de boel verbruikt 1 Watt.
Leds hebben halogeen allang ingehaald, alleen vragen de fabrikanten er absurde prijzen voor.
Leds hebben halogeen allang ingehaald, alleen vragen de fabrikanten er absurde prijzen voor.
Amclassic-fan schreef: Leds hebben halogeen allang ingehaald, alleen vragen de fabrikanten er absurde prijzen voor.
Zo absoluut zou ik het niet willen stellen. Op droog wegdek klopt dit wel, maar op nat wegdek (vooral van dat zwarte glanzende asfalt) lijkt het mij erop (erg subjectief) dat LED-licht meer 'verdrinkt' dan halogeen licht. De reden dat de combinatie LED primair en halogeen secundair niet erg populair is is omdat de voor SON gebouwde LED primaire lamp die momenteel commercieel te verkrijgen is minder goed geconstrueerd is en zelfs tot kortsluitingsproblemen leidt als er een secundaire halogeen lamp aan gelinkt wordt. Ik meen dat B&M deze lamp bouwt.
Het wachten is op een firma die voor een acceptabele prijs een lamp bouwt die dit probleem niet heeft en een goede opbrengst heeft.
Campo,
kijk eens bij de online versie van Bicycle quarterly. Een uitgebreid testartikel van verschillende naafdynamo's deze keer:
http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.html
Ook veel info op ligfietsplaza, onder accesoires.
In het voorjaar(?) komt Son trouwens met het nieuwe model. Zie www.m-gineering.nl
kijk eens bij de online versie van Bicycle quarterly. Een uitgebreid testartikel van verschillende naafdynamo's deze keer:
http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.html
Ook veel info op ligfietsplaza, onder accesoires.
In het voorjaar(?) komt Son trouwens met het nieuwe model. Zie www.m-gineering.nl
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik verkies zelf wit licht altijd boven geel halogeen licht. Maar goed daar zit een stukje persoonlijke voorkeur in, andere hebben weer liever het blauwere licht van HID's.
De SON naaf is volgens mij zeer makkelijk met zelfbouw leds te gebruiken. Van de naaf komt wisselspanning af, die moet je gelijkrichten en afvlakken (=2 goedkope componenten) en daar kan je direct 1 tot 4 leds in serie aanhangen. De stroom die de SON levert kan (volgens mij) niet boven de 500 mA uitkomen en de leds kunnen 1A hebben. Hoe harder je fietst hoe meer licht je hebt.
De SON naaf is volgens mij zeer makkelijk met zelfbouw leds te gebruiken. Van de naaf komt wisselspanning af, die moet je gelijkrichten en afvlakken (=2 goedkope componenten) en daar kan je direct 1 tot 4 leds in serie aanhangen. De stroom die de SON levert kan (volgens mij) niet boven de 500 mA uitkomen en de leds kunnen 1A hebben. Hoe harder je fietst hoe meer licht je hebt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik rijd regelmatig met een elektrotechneut mee die een Son naafdynamo heeft. Als we samen rijden steekt hij tegenwoordig een gewoon wiel want of ik nou voor mijn passubio XL of Edison kies met beide systemen in de gedimde stand levert zijn led lamp nauwelijk toegevoegde waarde en bij groot licht hebben ook twee rijders meer dan voldoende zicht.
Beide systemen zullen op korte termijn ingehaald worden door leds maar halogeen (eenvoud) en HID (enorm kontrast dus ook met regen goed zicht) hebben ook een aantal voordelen (onlangs met een Betty mogen rijden en dat is terecht het nieuwe topmodel van lupine).
Beide systemen zullen op korte termijn ingehaald worden door leds maar halogeen (eenvoud) en HID (enorm kontrast dus ook met regen goed zicht) hebben ook een aantal voordelen (onlangs met een Betty mogen rijden en dat is terecht het nieuwe topmodel van lupine).