Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welke computer?

wwessels
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2007 12:11

wwessels 16 nov 2007 23:40

Deze winter ga ik waarschijnlijk een verse fiets kopen.
Ik zou het computertje van mijn huidige fiets kunnen pikken ... ik heb nu een Panoram, met lekker veel gegevens direct in beeld met grote cijfers.
Maar ik kan misschien ook een gave nieuwe computer kopen.

De groep die ik op mijn nieuwe fiets wil is een Sram groep. De enige reden om dat niet te doen is ... de Shimano FlightDeck.

Zijn er bv andere computers die a la FlightDeck gegevens over je versnelling/verzet weer kunnen geven? Liefst op een willekeurige groep, maar in ieder geval op Sram?

Thanx,
Wouter
The race is long and, in the end, it\'s only with yourself.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 nov 2007 11:36

Trapfrequentie kunnen heel veel computers (maar dan wel met sensor, die de Flightdeck niet heeft). Verzet in beeld kan bij mijn weten alleen de FlightDeck en de Campagnolo variant, de Ergobrain.

Welk verzet ik rijd vind ik trouwens volkomen onbelangrijk (trapfrequentie is veel belangrijker), maar wie ben ik. Als je een triple hebt kan het van belang zijn voor de kettinglijn maar bij SRAM heb je geen triples dus dat kan het argument niet zijn.

Als je op zoek bent naar een deftige computer, kijk eens naar de nieuwe Polar modellen. De CS400 en de CS600 kunnen zo ongeveer alles, terwijl alle sensoren storingsvrij en draadloos zijn. (hartslag, snelheid, trapfrequentie, stijgingspercentage, etc).

wwessels
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2007 12:11

wwessels 18 nov 2007 20:41

Verzet is idd niet echt belangrijk, maar ik vond de oplossing wel elegant dat FlightDeck geen sensor bij het voorblad nodig had om de cadans te bepalen ... namelijk door het verzet te 'weten' door sensoren in de hendels te hebben zitten.
Nu heb ik het niet zo op draden die over mijn frame lopen, en wireless dingen vergeet ik steeds de batterijen te wisselen (en zijn milieu-onvriendelijk) ... dus FlightDeck levert daar een oplossing voor ;-)

Ik zal eens kijken naar de Polar modellen ... VDO en Sigma zag ik ook leuke apparaatjes van.
The race is long and, in the end, it\'s only with yourself.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 18 nov 2007 23:08

Ik heb de VDO MC1.0+ met ingebouwde hoogtemeter die actuele helling en geklommen meters aangeeft.

Ben ik op zich wel blij mee, maar heeft een paar minpuntjes:
- de menustructuur is een beetje contraintuïtief
- de waterdichtheid valt me een beetje tegen, met name de contactjes van de schakelaars zijn vochtgevoelig. Openschroeven, schoonmaken en invetten is de oplossing
- de stuurhouder was niet goed gelijmd, wat ik heb moeten herstellen...

Als iemand een betere FC met hoogtemeter weet...

Hartslag en kadans hoeft voor mij niet; dat voel ik zelf wel, binnen de gewenste nauwkeurigheid.

Martin

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 nov 2007 00:57

@MartinBo: Indien geen hartslag- en cadansfunctionaliteit gewenst is, is deze CM436M... wellicht iets voor je.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2007 11:12

@ WWessels; uit onderzoek van Tour bleek overigens dat de Flightdeck niet erg nauwkeurig is qua trapfrequentie.

Batterijen vervangen bij Polar is echt niet vaak nodig. Cadans en snelheidssensoren gaan zonder problemen meerdere seizoenen mee.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 nov 2007 11:32

havana schreef:@ WWessels; uit onderzoek van Tour bleek overigens dat de Flightdeck niet erg nauwkeurig is qua trapfrequentie.


Hoe kan dat nou? Dat is gewoon een vaste verhouding tussen gestoken verzet en de huidige snelheid.

Zelf rij ik nu ook met een flightdeck, bevalt prima, maar ga binnenkort overstappen naar campa, dus dan moet er ook iets nieuws komen (Of zijn er mensen die hun flightdeck compatible met campa hebben gemaakt?)
Mijn vriendin rijdt met een cat-eye double wireless. Mooi klokje, wel een grote sensor op de achtervork. Ik heb wel het idee dat het ding batterijen vreet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27879
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 nov 2007 12:50

Rij maar eens bergaf met een Flightdeck en hou je benen stil.

Trust me, die sensor van Polar gaat echt lang mee.

Extra sensor vind ik trouwens niet echt een argument: bij een Flightdeck heb je nog een losse hartslagmeter nodig en heb je dus 2 apparaten aan het stuur. Dat vind ik een stuk lelijker dan een cadanssensor.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 19 nov 2007 13:07

Hartslagmeter kan toch ook om je pols?

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 19 nov 2007 13:48

53x11 schreef:
havana schreef:@ WWessels; uit onderzoek van Tour bleek overigens dat de Flightdeck niet erg nauwkeurig is qua trapfrequentie.
Hoe kan dat nou? Dat is gewoon een vaste verhouding tussen gestoken verzet en de huidige snelheid.
havana schreef:Rij maar eens bergaf met een Flightdeck en hou je benen stil.

Da's toch wat 53x11 zegt: de rpm wordt berekend op basis van het gestoken verzet en de huidige snelheid. Ongeacht of je je benen stilhoudt dus. Lijkt me overigens niet zo'n moeilijke berekening, maar als Tour zegt dat de Flightdeck het sommetje niet zorgvuldig maakt, zal het wel zo wezen. Curieus.

wwessels
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2007 12:11

wwessels 19 nov 2007 14:23

Nuttige tips allemaal!
Dank daarvoor.

- Inderdaad vreemd als de FD de berekening niet nauwkeurig doet. Bugje in de software, of de tandjes/wielomtrek zijn niet correct ingevoerd ...
- Ik vind die FD oplossing om dat uit te rekenen erg elegant ... maar dan moet het wel werken! Met dit soort klachten denk ik dat ik het dan maar anders op ga lossen ... Danwel door mijn oude computertje mee te nemen, danwel door een VDO/CatEye/ciclosport/Sigma ofzo te nemen.
The race is long and, in the end, it\'s only with yourself.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 19 nov 2007 14:30

dat de FD de RPM een onnauwkeurig resusltaat oplevert is mijn inziens best logisch. Neem het uiterste als je je benen stil houdt geeft de FD toch een RPM aantal weer. Hier zit precies het 'euvel' van de FD. Het is zeer veel voorkomend dat je met je benen niet 100% van de pedaalbeweging 100% druk zet. De FD berekend het aantal omwentelingen als je al die tijd volledige druk op de pedalen hebt en dus 100% voorwaarts gaat naarmate de ketting 'loopt'. Op een Fixed gear zou dit inderdaad kloppen, echter op een fiets met een vrijloop niet, zoals het voorbeeld met het stilhouden van de benen inpliceert.
De FD geeft daarentegen wel een behoorlijke indicatie van het RPM.

Plaats reactie