Pagina 1 van 2

Wielrennen van Overijssel naar Zuid Frankrijk (Mont Ventoux)

Geplaatst: 12 nov 2007 19:20
door henks
Hallo,

Mijn broertje en ik (19 resp. 26 jr) willen aankomende zomer vanaf Kampen naar Zuid Frankrijk fietsen, naar de Mont Ventoux.

Wij willen graag weten of er tips zijn over de fietsroute, en of er mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke tocht (van zo'n 1200 km). We willen er in 10 dagen komen (8 dagen fietsen, 2 dagen rust). We willen s nachts telkens in een simpel youth hostel overnachten.

En ook vragen we ons af hoe je je het best kan voorbereiden, gewoon kilometers maken en that's it?

Graag serieuze reacties...

Geplaatst: 12 nov 2007 21:32
door vivo
http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/ ... %20afstand
Groene weg naar de Middellandse Zee deel 1+2
Links afslaan tussen Avignon en Arles
Afbeelding
Terug met Cycletours, opstappen in Avignon
Verder denk ik dat het overigens eerder 1300 kilometers zijn.

Ben eigenlijk benieuwd hoe jullie de bagage gaan meenemen. Ik heb ooit een drager gemonteerd (1100km 11kg), en heb uiteindelijk, half jaar na de reis, mijn CXP22 velg (zonder busjes) achter moeten vervangen omdat de spaken er langzaam doorheen scheurden.

Verder natuurlijk
http://www.dekaleberg.nl/mvreizen.html
http://www.wereldfietser.nl/

Geplaatst: 12 nov 2007 22:49
door bartho
Ik ben het helemaal met GastheerG eens dat rustdagen eigenlijk gewoon erg vervelend zijn. Tijdens mijn vele fietsreizen was een rustdag vaak een kwestie van wat later opstaan en wat eerder stoppen. Vaak trap je op zo'n kalm dagje nog makkelijk 70 km weg. Plan ook de plekken in waar je wilt pauzeren. Het gebeurde ons wel eens dat we lekker aan het touren waren, aan het eind van de dag 200 km gefietst hadden en onderweg verder niks hadden bekeken. Niet dat wij dat zo'n probleem vonden, maar als je dat wel wilt moet je het een beetje inplannen volgens mij.

Als je in hostels overnacht heb je niet zoveel spullen nodig. Afhankelijk van de gevoeligheid van je zitvlak zul je op z'n minst een extra fietsbroek mee moeten nemen. Zorg dat je sneldrogend spul bij je hebt, 's avonds even spoelen onder de douche, goed uitwringen en dan is het de volgende ochtend ook weer droog. Of anders inderdaad een bagagedragertje, maar zorg dat je het niet al te vol laadt. "alles wat je thuis laat is meegenomen" is de beste tip die ik ooit gekregen heb. Natuurlijk telt je fototoestel daarbij niet mee ;-)

Frankrijk is trouwens een prima land om te fietsen, je komt elke dag genoeg bakkerijtjes of supermarkten tegen, zodat je geen hele bakken eten mee hoeft te sjouwen en wel gewoon lekker kunt eten.

Geplaatst: 12 nov 2007 23:02
door lancev7
Heb je ook gedacht over je eten en kleding. ga je met bagagetassen rijden of heb je een andere optie?

Geplaatst: 12 nov 2007 23:30
door amclassic-fan
Ik zou iig niet met een rugzak gaan fietsen, bij 15 graden krijg je al een zeiknatte rug, bij 30 graden smelt je. Veel hoef je niet mee te nemen als je in een jeugdherberg gaat zitten: Extra koersbroek, wat extra fietskleding want het is niet altijd 25 graden of warmer, iets van een afritsbroek, stel gewone schoenen, 2 t-shirts, een trui en je moet er wel zo'n beetje zijn. Als je ook een beatycase mee wilt nemen zul je ergens een bob kar moeten regelen ;).
Voor kaarten kan je goed terecht op Viamichelin.com. Met copy en pasten kan je mooi al je kaartjes maken voor onderweg. Een A4'tje werkt een stuk handiger dan een enorme kaart.
Ik zou zelf niet zo snel een uitgepijlde route gaan volgen, ik ben wat avontuurlijker ingesteld. Gewoon de route lekker zelf uitstippelen, grote steden mijden, mooie rustige weggetjes uitzoeken en gewoon alle achter elkaar komende plaatsnamen en wegnummers voor iedere dag opschrijven.
Overdag kan je prima eten door gewoon wat brood in de supermarkt te kopen en ook wat beleg te kopen. 's avonds is het wat lastiger, maar je kan waarschijnlijk in die jeugdherbergen wel goedkoop eten.

Geplaatst: 13 nov 2007 13:12
door hendrikjan
ik heb ook wel eens over dit soort tochten na zitten denken.. lijkt me erg leuk.. de reis leuker dan de plek van besteming :) Ik zit me dan altijd af te vragen of ik op mijn racefiets gewoon een bagagedrager kan monteren en daar tassen aan kan hangen.. Ik heb namelijk niet een trek fiets of zo.. Hebben jullie daar ideeen over?

Geplaatst: 13 nov 2007 14:38
door bartho
Ja, dat kan! Alleen, hangt natuurlijk wel van wat dingen af. Aangezien je geen oogjes hebt om je bagagedrager aan te schroeven zul je met klemmetjes om de buizen moeten werken. Dat kan bij een stalen frame in ieder geval niet zoveel kwaad, maar ik weet niet hoe dat met carbon e.d. zit. Meestal zul je toch een stukje tape om het frame moeten doen om het passend te maken, lak niet te beschadigen en schuiven te voorkomen. Neem in ieder geval ook wat reserveklemmetjes en boutjes mee. Een vriend van me is met zulke klemmetjes op de racer naar de Noordkaap gefietst en heeft er de alpen mee doorkruist. Gaat dus prima, maar hang er geen 40 kilo aan :-)

Geplaatst: 13 nov 2007 15:30
door jhl87
ben benieuwd wat jullie gaan gebruiken, racefiets of iets van een hybride. Zal aardig schelen denk ik wat het aantal kilometers betreft die je per dag kan afleggen.

Heb zelf onder andere ervaring met een trek tocht naar het zuiden van bourgondie op een hybride. ik raad jullie in ieder geval aan om je route goed gepland te hebben. Zeer gedetailleerde kaarten vind ik persoonlijk erg belangrijk, voor frankrijk kun je aan fietskaarten komen met een schaal van ik dacht 1:50000 van IGN. daarmee kun je prima steden vermijden en rustige wegen opzoeken.
gemiddeld 100 a 120 kilometer per dag is best te doen, als je de rustdagen gebruikt voor een korte etappe van 60 a 70 kilometer dan is het in de gestelde termijn wel te doen.
slapen in youth hostels lijkt me een goed plan maar je zou eventueel ook kunnen kijken voor een gites in frankrijk, voor weinig geld kun je dan ook prima adressen hebben.
tja en wat training betreft, zorg dat je geleidelijk opbouwt naar een niveau dat je makkelijk lange afstanden aankan en houd er rekening mee dat met bepakking over de ardennen of de heuvels zwoegen ook aardig vermoeiend is, dus train langere afstanden of train af en toe eens in de heuvels als het mogelijk is.

Geplaatst: 13 nov 2007 18:31
door vivo
bartho schreef:... met klemmetjes om de buizen moeten werken. Dat kan bij een stalen frame in ieder geval niet zoveel kwaad, maar ik weet niet hoe dat met carbon e.d. zit. ... Een vriend van me is met zulke klemmetjes op de racer naar de Noordkaap gefietst en heeft er de alpen mee doorkruist. Gaat dus prima, maar hang er geen 40 kilo aan :-)

Niet iets (zwaars) om carbon heen klemmen!
Verder is het belangrijk ook je eigen gewicht mee te nemen bij de keuze in welke mate je je fiets extra gaat belasten. Sommige (klim)racefietsen hebben al een laag gewichtslimiet voor de berijder alleen.

Geplaatst: 13 nov 2007 19:19
door amclassic-fan
Kaarten zou ik gewoon 1 op 200.000 van michelin pakken. Met kleiner kaarten schiet je niets mee op, want de extra informatie (in de vorm van karresporen en hoogtelijnen) gebruik je toch niet als je op de racefiets zit.

Voor de bagage drager is er wel een oplossing, zie bijv dit. 't weegt wel een 1 kg, maar je kan er 12 kg bagage aan hangen. Er zijn ook lichtere varianten die minder gewicht kunnen dragen. Alleen zo'n drager niet om een carbon zadelpen heen doen, want dat gaat niet goed aflopen.

Geplaatst: 13 nov 2007 20:28
door alpdhuez53:15
Henk S, ik kom ook uit Kampen. Ben 2 jaar terug vanuit Kampen naar Newcastle gefietst met een BOB mocht je tips willen horen.....