10e Egmond-pier-Egmond 2008
Iemand al ervaring met deze strandrace?
Ik wil deze wel eens proberen in het zand, tot nu toe alleen nog maar gemodderd met de Mtb. Lijkt me knap lastig te zijn in het rulle zand gedeelte. Welke banden kan je voor deze race het best gebruiken, en welke spanning. Een montage van een vaste (en lichtere) vork lijkt mij wel wat. Graag jullie ervaringen en meningen.
http://www.egmondpieregmond.nl/
:rolleye:
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
Strandbanden hebben geen of nauwelijks profiel. Ik heb de Schwalbe Big Apple, de brede welteverstaan. Afhankelijk van je gewicht zit je zo tussen de 1,8 en 2,2 bar. Echte lichtgewichten gaan soms zelfs tot 1,5. Maar probeer het ook gewoon uit.
Door het mulle zand is een kwestie van oefenen, maar je doet het maar een paar keer tijdens zo'n race (strand op en strand af op een paar plekken) dus echt heel veel verlies je niet als je wat meer moet lopen. Veel belangrijker is het wat ervaring op te doen met het lezen van het strand; zachte stukken vind je bij de glinstering en ddaar waar de vogels zitten. Het strand wisselt vaak en soms is het loodzwaar, soms een racebaan waar je 40+ haalt.
Ik vind het een geweldige bezigheid. Het heeft overigens weinig van doen met door de modder ploegen.
De vork is bij voorkeur vast, maar vooral om je materiaal te sparen. Sowieso direct na het fietsen volledig afspuiten en opnieuw invetten. Zand gaat overal tussen zitten en het zout zorgt voor zeer snelle roestvorming. Ik heb een oud brikkie voor op het strand.
Door het mulle zand is een kwestie van oefenen, maar je doet het maar een paar keer tijdens zo'n race (strand op en strand af op een paar plekken) dus echt heel veel verlies je niet als je wat meer moet lopen. Veel belangrijker is het wat ervaring op te doen met het lezen van het strand; zachte stukken vind je bij de glinstering en ddaar waar de vogels zitten. Het strand wisselt vaak en soms is het loodzwaar, soms een racebaan waar je 40+ haalt.
Ik vind het een geweldige bezigheid. Het heeft overigens weinig van doen met door de modder ploegen.
De vork is bij voorkeur vast, maar vooral om je materiaal te sparen. Sowieso direct na het fietsen volledig afspuiten en opnieuw invetten. Zand gaat overal tussen zitten en het zout zorgt voor zeer snelle roestvorming. Ik heb een oud brikkie voor op het strand.
In het Strand/duin-topic... kan je nog wat info vinden, Herera. En zoals Gast hierboven al aangaf, zal je niet zo heel veel mul zand tegenkomen. De starttijd is immers afhankelijk van het getij. Alleen tijdens de 1e editie hield de organisatie daar geen rekening mee. Zelf deed ik toen nog niet mee, maar was wel op m'n racefiets naar Castricum a/Zee gereden, en zag vanaf de strandafgang -- op 7km van de finish -- hoe het legioen mountainbikers de laatste 10km naar Egmond -- langs de vloedlijn -- door het rulle zand moest lopen. Wat een debacle.
Grappig was nog wel dat Leontien van Moorsel aldaar uit de wedstrijd stapte, en toevallig aan mij vroeg of ze ook over een fietspad door de duinen terug kon rijden. Dus ja, je zult begrijpen dat we even later saampies terug naar Egmond trapten. En ook leuk: naderhand figureerde Leontien doodgewoon in de uitslagenlijst!
Grappig was nog wel dat Leontien van Moorsel aldaar uit de wedstrijd stapte, en toevallig aan mij vroeg of ze ook over een fietspad door de duinen terug kon rijden. Dus ja, je zult begrijpen dat we even later saampies terug naar Egmond trapten. En ook leuk: naderhand figureerde Leontien doodgewoon in de uitslagenlijst!
Bedankt voor jullie tips, dit is helemaal nieuw voor mij. Het lijkt me vet eens volle bak over het strand te gaan. Aangezien ik (nog steeds) geen eliterenner ben zal ik heel wat deelnemers voor me hebben bij de start. Gezien de statistieken zullen ze dit jaar het maximum van 3000 inschrijvingen makkelijk halen.
Hallelujah, wat komen die fietsen er naar een paar dagen uit te zien als je ze niet meteen schoonmaakt! De fiets inspuiten met een bus tectyl is ook niet verkeerd.. ..:rolleye:
Ik ga me in ieder geval een paar strandbandjes aanschaffen.
Hallelujah, wat komen die fietsen er naar een paar dagen uit te zien als je ze niet meteen schoonmaakt! De fiets inspuiten met een bus tectyl is ook niet verkeerd.. ..:rolleye:
Ik ga me in ieder geval een paar strandbandjes aanschaffen.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."
Hallelujah, wat komen die fietsen er naar een paar dagen uit te zien als je ze niet meteen schoonmaakt! De fiets inspuiten met een bus tectyl is ook niet verkeerd.. ..
@herera:daar kun je beter een busje siliconensprai aan spenderen.Dat koop ik bij de action voor 3€/bus
@herera:daar kun je beter een busje siliconensprai aan spenderen.Dat koop ik bij de action voor 3€/bus
en snel zijn met inschrijven, hij is bijna vol.
Swalbe Big Apple zijn trouwens de oudere versie van de super Moto's Ook de blauwe vredestein banden zie je steeds meer.
Swalbe Big Apple zijn trouwens de oudere versie van de super Moto's Ook de blauwe vredestein banden zie je steeds meer.