Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

IJzertekort invloed op prestatie?

lincity
Forum-lid

lincity 08 nov 2007 17:37

Ik kwam er na een bloedtest achter dat mijn ijzergehalte ondermaats is.

Nu dacht ik: ijzer zorgt voor het transport van zuurstof in het bloed. IJzer tekort, heb je dus geen goede transport van het zuurstof.

Of is dit te kort door de bocht?
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 nov 2007 17:46

Volledig juist geredeneerd.

(maar heeft de dokter je dat niet bij de testuitslag verteld?)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 08 nov 2007 18:01

Ik heb dit een drietal jaar terug voorgehad, en je zult snel een antwoord op je vraag hebben eens de balans hersteld!

coulthard
Forum-lid

coulthard 08 nov 2007 23:26

Ijzer is een onderdeel dat ervoor zorgt dat je zuurstof in je bloed kan vervoeren. Ik zeg onderdeel, want al heb je een ijzer gehalte van 12, wil dat nog niet zeggen dat je hematocriet per se hoog is. Het kan!
Meestal is het toch het geval dat een te laag HB duid op te weinig ijzer. Maar het kan ook zo zijn dat je van nature een wat lager HB hebt. Als je het idee hebt dat hij te laag is moet je het in de gaten houden en uit te vinden wat je piekhoogte is.

Mijn sportarts adviseert bij een te kort aan ijzer rosevicee ferro. Is niet te zuipen, maar 1 glas (dat is dus 1 : 6 ferro : water) per dag in intensieve periodes en 1 glas om de 2/3 dagen in rustige periodes doet wonderen. Het is een vloeibaar en vrij natuurlijk product en wordt daardoor goed opgenomen. In tegenstelling tot ijzer pillen, die voor een bom aan ijzer zorgen, wat problemen kan opleveren.
Verder zit het veel in vlees, met name rood. In groene bladgroente, vooral spinazie. Hoewel in groente relatief gezien ook weer weinig zit.
Door extra vitamine C te nemen wordt je ijzeropname bevordert. Tegelijkertijd zuivelproducten nemen met ijzer bevattende voeding, zorgt voor slechtere opname.

Let er wel op. Een teveel aan ijzer is ook zeer schadelijk! Het kan zo zijn dat het niet zozeer ligt aan je ijzergehalte, maar aan het feit dat je bloed het moeilijk opneemt (kan dus liggen aan bijvoorbeeld te weinig vitamine C). Als je in dat geval extra ijzer door blijft slikken stapelt het zich op in je lever, wat voor o.a. leverkanker kan zorgen.
Echter de kans dat het aan je opname ligt is zeer gering. Maar ga je symptonen vertonen als grijzere huid, last van de maagstreek, met name in de buurt van de lever, dan zou ik je adviseren je op je ferritine laten testen. Dat doen ze door met een naald wat monsters uit je lever te halen en te kijken of er een teveel aan ijzer zich daar bevindt.
Advies is niet meer dan 200% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer binnen te nemen. Als dat alsnog te weinig is heb je dus een chronisch gebrek en is er meer aan de hand dan simpelweg te weinig ijzer in je voeding.

Doorgaans bevat de normale gezonde voeding (net) genoeg ijzer. De een neemt het beter en makkelijker op uit de voeding dan de ander. Doorgaans bevat een multivitamine ook genoeg ijzer.

Als je weet dat je chronisch tekort hebt aan ijzer, zal je dit regelmatig moeten laten testen. Immers zorgt een tekort aan ijzer voor slechter herstel, slechter zuurstof transport en voor meer (algehele) vermoeidheid. Voor een wielrenner is het dus erg belangrijk dat zijn ijzer op pijl is.

Ik zelf heb soms last van een te laag HB, maar dan meestal niet lager dan 8 (normaal - 9 - 11). In periodes waarin ik veel train neem ik elke dag uit voorzorg extra ijzer d.m.v. ferro. Daarnaast laat ik me in dergelijke periodes extra testen.
Ook in periodes waarin ik peik en dus veel en harde koersen rijd neem uit voorzorg extra ijzer, gecombineerd met controle.
Uit ervaring weet ik dat ik in het voorjaar doorgaans een tekort heb. en in de zomer het meestal goed gaat en in de winter weer tekorten te krijgen. De arts zei dat het waarschijnlijk te maken had met de periode. Immers heb je in de zomer minder weerstand uit vitamine C nodig. Daardoor kan dat gebruikt worden voor het ijzer transport.

Een lang verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Er is bovendien een schat aan info op het internet te vinden.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

lincity
Forum-lid

lincity 09 nov 2007 14:19

Mooie uitlege, bedankt. Dit was eigenlijk precies waar ik naar opzoek was.

Ik ga snel aan de Roosvicee Ferro.

Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 09 nov 2007 22:43

Een arts bij de bloedbank vertelde mij eens dat door duurtrainingen de bloedcellen 'gekneusd'raken waardoor je ijzergehalte (of de ijzerdragende functie dus daarvan) negatief beinvloed kan worden. Dit als uitleg op mijn ijzer gehalte en leef omstandigheden/voeding.
Alstublaft.

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 21 nov 2007 13:52

Lijkt mij volkomen onzinnig van die bloedbank-arts.

In mijn periodes van stevige duurtraining liep mijn ijzergehalte met ongeveer 20 á 30% op!

Hoe een bloedcel nu in vredesnaam gekneusd kan raken zou ik wel eens willen weten. Het gaat om het hemoglobine-molekuul, waarin als centraal atoom het ijzer-atoom zit. Daar zit het organische deel van het hemaglobine-molekuul omheen gevouwen. Een zuurstofmolekuul is in het HB-molekuul opgesloten.

Het kneuzen van een rode bloedcel zal het vernietigen van die cel inhouden, waardoor alle stoffen vrijkomen. Kneuzen alleen is niet mogelijk want de hele cel zal kapotgaan en verdwijnen. Een cel is okay of kapot. En rode bloedcellen worden niet kapot gemaakt door een training. Wanneer je veel traint zal je lichaam zorgen dat het aantal cellen omhoog gaat. Als er enkele kapotgaan zullen er gewoon meer bijgemaakt worden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

gillio
Forum-lid

gillio 21 nov 2007 15:17

Ik geef ook wel eens bloed en ben wel eens met een te laag hb naar huis gestuurd. Dit kwam omdat die middag een stevige d3 training had gedaan. (volgens mijn dan) Het schijnt dat als je intensief hebt getraind je hb wel hetzelfde blijft maar dat dit niet met de gewone apparatuur (prikje in je vinger en dan in het apparaat) te meten is omdat je bloed dunner o.i.d. is. Ik zal nog wel even googlen naar het artikel waar ik het gelezen heb.

gillio
Forum-lid

gillio 21 nov 2007 15:20

Gevonden, het gaat over lopers maar komt op hetzelfde neer

klik

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 22 nov 2007 21:39

Interessant artikel en voor een deel onderschrijft het wat die bloedbankarts zei.
Verder was ik er laatst weer en dit keer (na een periode met minder lange duurtrainingen) was mijn ijzer bijna 10 en hoger dan ooit.
Alstublaft.

gillio
Forum-lid

gillio 27 nov 2007 18:37

Wow 10 is wel heel hoog hoor!!! Dat zijn EPO waarden :) pas maar op. Nou is de vingermeting niet helemaal betrouwbaar heb ik altijd begrepen maar goed.

Ik zat zelf de laatste keer op 9.3 dat is voor mij ook veel. Normaal zit ik rond de 9

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 27 nov 2007 22:46

Volgens mij was die kleine 10 (9.8 om precies te zijn) niet zo uitzonderlijk. Normaal waarden liggen tussen 7.8 en 10.8 dus heel hoog lijkt dat mij niet.
Alstublaft.

Plaats reactie