Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Opbouw cyclosportieve racefiets

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 04 nov 2007 19:32

Volgende luxeprobleem: ik krijg in Mei een nieuw Canyon F8 frame (Ultimate AL 2008)....

Deze wil ik opbouwen tot een mooie cyclosportief racefiets (Alpen (Marmotte), Pyreneeen, Vogezen, Dolomieten). Dus het moet 80-85kg door de bergen tillen. Daarnaast wil ik het fietsje ook nog wel gebruiken voor snelle trainingen in de polder...

Budget 1500-2000 euro:
*Wielen: Mavic Cosmic Carbone SL Premium (1000e) of Campagnolo Eurus (550e)
*Afmontage: Dura-Ace Triple groep (800e, 30x27), of Campa Chorus Compact groep (800e, 34x29), ik zie mezelf niet naar boven klimmen met een 39x27, vandaar de keuze voor bovengenoemde groepsets....

Stuur, zadel, zadelpen, bandenset, stuurpen, etc is reeds binnen....

Ik ben geneigd te gaan voor de Eurus+Chorus combinatie, scheelt ook meteen 450e waar ik nog wat leuke banden en kleren voor kan kopen.... Aan de andere kant hebben al mijn overige fietsen Shimano, dus een dura-ace afmontage is ook niet verkeerd, en voor op het vlakke heb je denk ik aan die premiums ook geen verkeerde wielset.... enige nadeel is dan om op het vlakke met een triple te rijden, wat natuurlijk niet goed voor mijn haantjes-ego is ;-))

Zoals gezegd een luxeprobleem....... weet iemand er nog een rationele opmerking over te maken? bvd

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2007 19:42

Nee, rationeel is hier bijna niks over te zeggen. Behalve dan dat je met de Eurus wielset een van de beste allround wielsets heb die je kunt vinden.
Verder volledig een emotionele keuze. Kies je voor het mooie Italiaans of voor het industriele Japans?
Triple vs. compact: 34 x 29 compact is vergelijkbaar met 30x27 op een tripel. Met een tripel maak je kleinere stapjes. De vraag is of je dat voor die 2 weken klimmen per jaar belangrijk vindt, of dat je die wat grotere stappen tussen de verzetten dan maar voor lief neemt.
Less is bore

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 04 nov 2007 19:48

De vraag is een beetje hoe goed getraind ben je voor de cyclo's in de bergen en kun jezelf compact aanpassen voor de polder en bergen (voorbladen). Zo niet dan triple met Eurus. Meerprijs voor de Mavic's zie ik niet zo.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 nov 2007 19:54

In verband met de zijwindgevoeligheid zou ik in de bergen niet zo gauw met Cosmics gaan rijden. (en qua warmteafvoer zijn velgen met een 'kapje' misschien ook niet zo handig)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 04 nov 2007 20:28

De FC7803 is wel in 180mm te verkrijgen, wat ik op zich wel lekker vind rijden...
[img=http://cycle.shimano-eu.com/media/image ... 550255.jpg]
Aan de andere kant is bij een Compact groep de cassette snel te ruilen voor een poldercassette terwijl je je crank dan gewoon kunt blijven gebruiken.... Een triple groep is volkomen overbodig in de polder..... Het fietsje moet in eerste instantie top rijden in de bergen, maar het liefst natuurlijk ook in de polder, zonder al teveel overbodigheid als lange achterderailleurs, q-factoren, etc....

Aan de andere kant zou je met goede training, wat lichaamsgewichtsverlies, misschien ook wel met een 39x27 in die bergen uit de voeten kunnen...., hoewel ik deze zomer met een 34x27 al moeite had om die laatste alpdhuez tijdens de Marmotte omhoog te komen....

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 04 nov 2007 20:30

Dura Ace met Fulcrum Racing 1 kan dan natuurlijk ook

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28112
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 nov 2007 09:02

Triple of compact maakt weinig verschil, alhoewel een 29 kransje niet wordt geleverd door Shimano. Die moet je dan van Marchisio o.i.d. kopen. Je hebt dan ook een lange slag (triple) achterderailleur nodig.

Die Cosmics zou ik lekker links laten liggen trouwens.

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 05 nov 2007 11:59

Zelf heb ik ook al eens voor de keuze gestaan. Toen gekozen voor eurus met chorus compact groep.
Nu achteraf ben ik zeer tevreden met de keuze. Eurus wielen zijn super.
En de compact bevalt uitstekend ook op het vlakke. Op het vlakke rij ik met een 36 en 11-23 cassette en indien limburg of zuidelijker wordt aangedaan steek ik een 13-29.
Voor het hooggebergte steek ik wel een 34, maar dat is maar 1 week per jaar.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 05 nov 2007 12:09

Waarom zou je met een 39-27 niet bovenkomen in de alpen? Ik kwam afgelopen zomer met mijn 87,5 kilo overal boven (ook op langere tochten) en ik heb het vermoeden dat jij een stuk beter getraind bent. Je kan natuurlijk ook nog een 38 monteren. Dat past, en het scheelt toch aanzienlijk tov een 39.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2007 12:14

We hebben bovenkomen en bovenkomen he. Ik kom met 42-21 ook wel overal boven, maar met 39-25 ben ik echt een stuk eerder boven. Voor bijna iedereen van 80+ kg is een dubbel gewoon te zwaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28112
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 nov 2007 12:24

Je moet echt wel behoorlijk sterk zijn wil je met een dubbel uit de voeten kunnen in de bergen. Dat is slechts weinigen gegeven. Of je moet een hele lage trapfrequentie hebben.

Plaats reactie