Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Afgebroken Pro - XC-R Bart Brentjens Carbon Seatpost

marcelus
Forum-lid

marcelus 04 nov 2007 15:25

Tijdens een MTB tocht op zondag 14-10-2007 is mijn zadelpen plotsklaps
afgebroken, en heb daardoor een flinke val gemaakt. Het gaat om de
zadelpen: Pro - XC-R Bart Brentjens Carbon Seatpost 27.2/400mm.
Ik heb deze zadelpen gekocht bij bike2build op 20-08-2007, voor € 89,95.

Bike2Build probeert deze zaak nog netjes af te handelen, echter de producent, shimano, heeft aangegeven dat het aanhaalmoment was overschreden en dat er daaardoor geen garantie op de zadelpen zit.

Naar mijn mening heeft er echter geen onjuiste montage en/of oneigenlijk gebruik plaatsgevonden. Hoe kan je als "eenvoudige" consument het aanhaalmoment bepalen?? Als het aanhaalmoment bij de Pro - XC-R Bart Brentjens Carbon Seatpost zo nauwgezet komt, dan is het voor mij duidelijk dat deze zadelpen niet op de markt mag zijn.

Graag wil ik jullie waarschuwen voor de praktijken van Shimano.
Indien jullie mij kunnen adviseren hoe verder te gaan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Marcelus

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2007 15:47

Sorry maar jij zit gewoon fout als je de boel te hard hebt aangedraaid. Bij nagenoeg iedere carbon zadelpen is opgegeven hoe hard je hem mag aandraaien, draai jij het veel vaster dan kan het nu eenmaal breken. Als je niet weet hoe hard 6 Nm is en je hebt geen momentsleutel dan had je gewoon je FM de pen moeten laten monteren. Een momentsleutel is niet goedkoop, maar ach fietsen zijn een stuk duurder. Echt licht gewicht spul komt nog veel nauwer qua aandraaimoment dan een Pro pennetje.

Zelf een beetje heel huids van de valpartij afgekomen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marcelus
Forum-lid

marcelus 04 nov 2007 15:57

Ik heb hem beetje voor beetje strakker gedraaid. Hij zakte steeds naar beneden. Vreemd dat hij het ene moment te los zit en naar beneden zakt, en ik hem iets strakker draai en dat hij daarna afbreekt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2007 16:01

Dat is absoluut geen garantie voor niet te hard aandraaien. Heb je wel Tacx montagepasta gebruikt? Of heb je hem droog gemonteerd?
Afbeelding

marcelus
Forum-lid

marcelus 04 nov 2007 16:02

droog

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2007 16:50

Voortaan zou ik Tacx Dynamic gebruiken. Hiermee kan je het aandraaimoment met 30% verminderen, waardoor een zadelpen niet gaat zakken zonder dat je hem te hard aandraait.
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 nov 2007 17:04

Klinkt heel lullig, maar ik zie het ook als onkundige montage. Inzakkende carbon zadelpennen zijn een bekend fenomeen en strakker vastdraaien is niet de juiste weg.
Door het Tacx pasta te gebruiken verhoog je de frictie tussen zadelpen en zadelpenbuis.
Less is bore

asjemenou
Forum-lid

asjemenou 11 nov 2007 22:04

Marcelus,

Ik zie dat de andere reacties je al heel voorbarig veroordelen.

Hoe heeft Shimano vastgesteld dat het aandraaimoment is overschreden?

In jouw geval is er sprake van productaansprakelijkheid. Als consument ben je in zo'n geval goed beschermt.

Er is sprake van risicoaansprakelijkheid, wat inhoud dat de producent aansprakelijk is tenzij zij aantonen dat zij het niet zijn.

Jij moet aankunnen tonen dat het product gebrekkig is, dat je schade heb en dat er een verband is tussen jouw schade en het gebrek.

Dat lijkt me in jouw geval niet zo moeilijk.

Shimano zal nu moeten bewijzen dat hun product niet gebrekkig is maar dat er sprake is van een foute montage.

Dat zie ik ze nog niet zo maar doen.

Dus... Shimano met een briefje aansprakelijk stellen en je niet zondermeer met een kluitje in het riet laten sturen.

Succes!

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 11 nov 2007 22:22

ik vind dit laatste onzin, Marcelus heeft toch al toegegeven dat hij de boel ondeskundig heeft gemonteerd. Denk niet dat Shimano er nu in gaat trappen als hij het tegenovergestelde gaat beweren. Marcelus heeft gewoon een wijze (en dure) les geleerd: alleen zelf aan carbon sleutelen door een moment sleutel te halen of het gewoon laten doen. Voor minder dan 90 euro had hij er al één kunnen kopen!

asjemenou
Forum-lid

asjemenou 11 nov 2007 22:35

Omdat hij geen momentsleutel heeft gebruikt hoeft er nog geen sprake te zijn van een ondeskundige montage.

Bescherming van consumenten gaat ver, misschien soms te ver, maar ik heb de regels ook niet gemaakt.

andromeda
Forum-lid HC

Gebruikersavatar andromeda 11 nov 2007 22:55

Als ik het goed heb wordt er bij de pen zelfs een montageinstructie geleverd, die trouwens ook te zien is op de site van Pro zelf.
Daar staat de montage van oa deze zadelpen uitvoerig in beschreven met alle waarschuwingen en voorzorgsmaatregelen erbij.
Volgens mij staat het aanhaalmoment zelfs op de zadelpen zelf, maar dat kan ik mis hebben.

Het lijkt mij dat Pro/Shimano er dus voldoende info bij geeft. Als je er dan toch voor kiest om deze aanwijzingen niet exact op te volgen en later blijkt dat het fout is gegaan moet je in mijn ogen niet zeuren, hoe vervelend dat ook is.
"Try not. Do or do not......there is no try"

composite
Forum-lid

composite 11 nov 2007 22:57

Fabrikanten waarschuwen niet voor niets bij carbon onderdelen vwb het aanhaal moment.
Bij elk product (ook van Pro) wordt er vermeld wat het maximale aanhaal moment is. Als je dan zelf op gevoel gaat lopen rommelen, met een "beetje voor beetje" vast draaien kun je redelijkerwijs verwachten dat je je zadelpen aan het slopen bent.
Kortom als je geld gaat uitgeven aan carbon onderdelen voor je fiets neem dan ook even de moeite om een tientje of 6 á 7 uit te geven aan een betaalbare momentsleutel. Dit voorkomt een hoop gezeur en getouwtrek over al dan niet het juiste aanhaal moment.
Ik begrijp dus wel waarom Shimano zegt dat het je eigen schuld is, omdat je gewoon hebt staan te rommelen bij de montage van je zadelpen.
Normaal gesproken is 5 á 6 Nm genoeg bij een zadelpen (zeker in combinatie met de dynamic paste van Tacx), maar ja........moet je wel een momentsleutel hebben..........;)

Oh ja, hoe Shimano kan bepalen dat het aanhaalmoment is overschreden?: het is waarschijnlijk niet de eerste pen die zo gesloopt is binnen gekomen.....
En verder: hoe een "eenvoudige" consument het juiste aanhaal moment kan bepalen?? Gewoon door een momentsleutel te kopen !!
Gang is alles!!

Plaats reactie