Pagina 1 van 7

DI2 Tuning

Geplaatst: 06 feb 2011 22:14
door amclassic-fan
Vandaag eens uitgetest hoeveel sneller de derailleurs kunnen bewegen dan standaard gebeurd:

http://www.youtube.com/watch?v=Em9DVAZIrEI

More to follow.

Geplaatst: 06 feb 2011 22:25
door jaapieo
Cool, dat lijkt wel heel snel!
En het schakelt gewoon al snel, ben benieuwd wat ze er nog aan kunnen tunen verder en of het precieze schakelen eronder leid.

Geplaatst: 06 feb 2011 22:45
door alpdhuez53:15
Vet hoor, en dan dat geluidje dr bij. Maakt het echt zo'n herrie of valt het wel mee?

Geplaatst: 07 feb 2011 07:55
door fietsernl
Nu je benen laten wennen aan zo'n schakelschema.

Geplaatst: 07 feb 2011 08:56
door daniel1975
Geinig, lijkt wel een opschakelende F1 auto :)

Geplaatst: 07 feb 2011 18:34
door amclassic-fan
Alp d'Huez53:15 schreef:Vet hoor, en dan dat geluidje dr bij. Maakt het echt zo'n herrie of valt het wel mee?


Ja 't geeft echt zo'n herrie, maar in de praktijk kan dit bij voorbaat niet. Voordat de ketting op de krans ligt schakelt de derailleur al weer de andere kant op.

Het was niet direct de bedoeling om uit te zoeken of de derailleur sneller kon schakelen. Ik was met m'n broertje aan 't uitproberen hoever we met de communicatie konden gaan. 't zit zo absurd amateuristisch in elkaar, op 't moment dat je schakelt moet je nog 3 tiende seconden wachten tot de derailleur gaat schakelen. Hier kunnen we nu al 1 tot 2 tiende pakken. Schakelt de boel gewoon nog wat sneller dan dat 't al deed.

Bedoeling is op de groep draadloos te maken van de shifters tot aan de accu (die in de zitbuis verdwijnt). Dus zodat er alleen 2 korte draadjes bij de derailleurs zichtbaar zijn en voor de rest niets.

Geplaatst: 07 feb 2011 18:40
door geertjan5
als het amateuristisch in elkaar zit, zou je dan volgend jaar met een upgrade op de markt willen komen?
Ben benieuwd

Geplaatst: 07 feb 2011 18:59
door libelledriver
En dan automatisch schakelen met de cadans en snelheid?

Geplaatst: 07 feb 2011 19:02
door amclassic-fan
Is niet zo moeilijk om te maken, vraag is alleen of je dat moet willen. Als je een afdaling af rijdt en je ziet dat er een steil heuveltje aankomt kan je alvast naar 't binnenblad terug schakelen. Een automatisch schakel systeem weet niet wat er aankomt en die schakelt dan dus pas terug als je al volle belasting op de pedalen hebt. Het moet wel heel goed schakelen wil dat feilloos kunnen werken.

Geplaatst: 07 feb 2011 19:07
door jaapieo
bovendien is het niet prettig, je wilt gewoon even de verzuring uit je benen kunnen trappen door even op een licht verzet te draaien, en soms wil je op een zwaar verzet rijden als je eigenlijk ook met een veel lichtere cadans kunt rijden, een automatisch schakelsysteem zal er voor de racefiets niet komen denk ik.

Geplaatst: 07 feb 2011 19:11
door japiecarbon
Kan je DI2 oo zonder sti rijden? Zodat je het op een mtb kan monteren.
Lijkt me wel geinig!

Geplaatst: 07 feb 2011 19:12
door colnagofreak
Echt snappen wat ik zie doe ik niet!
Wat gebeurt er nu precies in het filmpje wat afwijkt van de normale situatie bij DI