beperktere keuze qua groepen
Geplaatst: 03 nov 2007 16:23
Wanneer ik ga kijken naar enkele sites van fietsconstructeurs, lijkt de keuze qua onderdelengroep op een racefiets steeds meer beperkt.
Enkele voorbeelden:
Bij Trek wordt enkel met Shimano gewerkt;
Koga-Miyata biedt nu weliswaar de Roadracer met een Campagnolo-groep aan, echter enkel met de (duurdere) Centaur;
De V6 en V8 van Gazelle zijn enkel met Shimano Ultegra 3x10 verkrijgbaar;
Sommige modellen van eenzelfde constructeur zijn enkel met Campagnolo te krijgen, ander enkel met Shimano.
Het valt ook op dat het klassieke dubbel crankstel (39x52 of 39x53) steeds minder wordt aangeboden en dit ten voordele van een trippel of (en dat lijkt de nieuwe trend) een compact crankstel.
Ik vermoed dat die beperktere keuze is ingegeven om kosten te besparen bij de constructeurs die hierdoor minder verschillende onderdelengroepen dienen aan te kopen.
Maar of hiermee tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de meeste fietsers, is een andere vraag.
Enkele voorbeelden:
Bij Trek wordt enkel met Shimano gewerkt;
Koga-Miyata biedt nu weliswaar de Roadracer met een Campagnolo-groep aan, echter enkel met de (duurdere) Centaur;
De V6 en V8 van Gazelle zijn enkel met Shimano Ultegra 3x10 verkrijgbaar;
Sommige modellen van eenzelfde constructeur zijn enkel met Campagnolo te krijgen, ander enkel met Shimano.
Het valt ook op dat het klassieke dubbel crankstel (39x52 of 39x53) steeds minder wordt aangeboden en dit ten voordele van een trippel of (en dat lijkt de nieuwe trend) een compact crankstel.
Ik vermoed dat die beperktere keuze is ingegeven om kosten te besparen bij de constructeurs die hierdoor minder verschillende onderdelengroepen dienen aan te kopen.
Maar of hiermee tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de meeste fietsers, is een andere vraag.