Commentaar graag ivm artikel FIETS!
We zijn bezig met een test voor FIETS 12 van een viertal 2008 racers. Waaronder de Scott Addict R4 en de Trek Madone 5.5. Beiden hebben een -deels- doorgetrokken staande buis. Die zie je ook bij fietsen als Time, Giant en BH. Graag jullie commentaar! Vinden jullie dat mooi, slim, onzin, strak? Jullie opmerkingen worden verwerkt in het artikel.
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Het lijkt mij van ondergeschikt belang of het mooi is. Wat ik van Fiets zou willen weten is wat het nou echt oplevert. Bespaart het gewicht? Is de combi stijver? Hoe groot zijn de nadelen voor het stellen? enz. Was de addict er vorig jaar niet in twee uitvoeringen? Met en zonder doorlopende pen? Pak twee frames en test het eens!
Persoonlijk vind ik het alleen mooi als het ook echt in het verlengde vd zitbuis is door getrokken.
BH heeft een model waar bij het lijkt als of de ISP er zo op gekwakt is. Maar het topmodel heeft het wel heel mooi.
Bij Trek is dat ook een beetje het geval en dat nog eens die lelijke klem.
Look, prachtig, van scott ook mooi als de zadelpenklem zo kort mogelijk is.
Je ziet nu wat meer marge zo groot mogelijk te houden dat de klemmen langer worden. Dat is in mijn ogen dan weet niet mooi en doet het idee te niet.
Het hangt er af hoe lang de zitbuis is, te lang is zeker niet mooi en eigenlijk alleen bij de sloping modellen is het mooi. Maar eenmaal op maat.. is het op maat voor de eingenaar.
BH heeft een model waar bij het lijkt als of de ISP er zo op gekwakt is. Maar het topmodel heeft het wel heel mooi.
Bij Trek is dat ook een beetje het geval en dat nog eens die lelijke klem.
Look, prachtig, van scott ook mooi als de zadelpenklem zo kort mogelijk is.
Je ziet nu wat meer marge zo groot mogelijk te houden dat de klemmen langer worden. Dat is in mijn ogen dan weet niet mooi en doet het idee te niet.
Het hangt er af hoe lang de zitbuis is, te lang is zeker niet mooi en eigenlijk alleen bij de sloping modellen is het mooi. Maar eenmaal op maat.. is het op maat voor de eingenaar.
W0uter schreef:Bespaart het gewicht? Is de combi stijver?
Mss nog belangrijkere vraag: is het nodig dat de zadelpen stijf is? Is een een beetje flex daar niet veel comfortabeler? Fiets schrijft immers altijd al dat carbon achtervorken comfortabeler zijn, dan zou je verschillen qua zadelpen (wat een vrij uitstekend stuk buis is, die toch veel meer kan veren en dempen dan een achterbrug die alleen maar uit bijna oneindig stijve driehoeken bestaat) nog veeeeel duidelijker moeten kunnen voelen, toch?

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Je moet inderdaad even kijken naar de verschillende soorten zogenaamde ISP.
Een systeem met een beperkt aantal centimeter speling is op zich niet verkeerd: Ridley Noah, Giant, Scott Addict, enz. Of het een echte must is, is iets anders, maar het oogt bij vele fietsen mooi en lijkt op dat vlak een vooruitgang.
Wat leuk is, is dat sommige merken hierop ingenieuze varianten hebben voorzien. Look is daar eentje van. Bij hen kan je gewoon ringen ertussen plaatsen om de hoogte vrij gemakkelijk (ook als consument) bij te passen. Look en Scott pasten het ISP systeem ook al toe op mountainbikes.
Trek levert met verschillende lengtes, en zo bekeken vind ik de nieuwe Madone op technisch vlak wel geslaagd... 't was even wennen, maar het zit goed ineens.
Wat ik wél helemaal belachelijk vind zijn de merken die een "fake ISP" brengen. Dient nergens voor. Een zitbuis nog 10 centimeter doortrekken boven de bovenbuis om er alsnog een echte zadelpen in te steken, dat heeft geen nut. Dat is een verhoogde zitbuis en zadelpenklem. Bv. de nieuwe Kuota Kredo Ultra, of een paar titanium merken die dit doen. Is de De Rosa Idol niet ook zo?
Een systeem met een beperkt aantal centimeter speling is op zich niet verkeerd: Ridley Noah, Giant, Scott Addict, enz. Of het een echte must is, is iets anders, maar het oogt bij vele fietsen mooi en lijkt op dat vlak een vooruitgang.
Wat leuk is, is dat sommige merken hierop ingenieuze varianten hebben voorzien. Look is daar eentje van. Bij hen kan je gewoon ringen ertussen plaatsen om de hoogte vrij gemakkelijk (ook als consument) bij te passen. Look en Scott pasten het ISP systeem ook al toe op mountainbikes.
Trek levert met verschillende lengtes, en zo bekeken vind ik de nieuwe Madone op technisch vlak wel geslaagd... 't was even wennen, maar het zit goed ineens.
Wat ik wél helemaal belachelijk vind zijn de merken die een "fake ISP" brengen. Dient nergens voor. Een zitbuis nog 10 centimeter doortrekken boven de bovenbuis om er alsnog een echte zadelpen in te steken, dat heeft geen nut. Dat is een verhoogde zitbuis en zadelpenklem. Bv. de nieuwe Kuota Kredo Ultra, of een paar titanium merken die dit doen. Is de De Rosa Idol niet ook zo?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Mannen!
dat is snel! Uiteraard gaan we eens kijken of het wat oplevert. Ik kan al wel vertellen dat een Addict met losse WCS-pen net zo licht is als een 'integrated'. Het gewicht zit m vooral in de alu zadelpenklem ( wat een woord...). En we gaan een filmpje voor deze site maken hoe je nu zo'n Addict buis inkort ( de zaag erin....)... doen we niet op maandagmorgen overigens...
dat is snel! Uiteraard gaan we eens kijken of het wat oplevert. Ik kan al wel vertellen dat een Addict met losse WCS-pen net zo licht is als een 'integrated'. Het gewicht zit m vooral in de alu zadelpenklem ( wat een woord...). En we gaan een filmpje voor deze site maken hoe je nu zo'n Addict buis inkort ( de zaag erin....)... doen we niet op maandagmorgen overigens...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Ik bestelde zelf de Trek madone (nog nie geleverd), dus ik vind die wel mooi natuurlijk. Het is inderdaad niet zo belangrijk om de schoonheid te beoordelen dan wel het verschil op de testbank of rijgedrag.
Design of mode mag altijd veranderingen brengen natuurlijk.
Design of mode mag altijd veranderingen brengen natuurlijk.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
rijden! schreef:dat is snel! Uiteraard gaan we eens kijken of het wat oplevert. Ik kan al wel vertellen dat een Addict met losse WCS-pen net zo licht is als een 'integrated'. Het gewicht zit m vooral in de alu zadelpenklem ( wat een woord...). En we gaan een filmpje voor deze site maken hoe je nu zo'n Addict buis inkort ( de zaag erin....)... doen we niet op maandagmorgen overigens...
Weet je, eigenlijk is die Addict met ISP (of "integrated" of hoe je 't noemt) gewoon lichter, maar Ritchey heeft ze bedacht met zo'n zware zadelpenklem

Er zijn overigens enkele getunede versies (met zero setback) waar er op een andere manier dan die Ritchey WCS klem gewerkt is, en die oplossing was erg licht.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
-
- Forum-lid
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17
Ik vind frame met isp sowieso mooier dan frame met normale zadelpen, heb zelf een Giant advanced met isp gehad. Heb de zadelpen toen zelf ingekort, kan vertellen dat ik het zweet in de handen en op voorhoofd had staan. Je zet zomaar een zaag in een frame van pak weg 1900 euro en als het dan mis gaat zou er niet aan moeten denken.
De isp uitvoering is lichter dan de "normale" giant dat ie stijver is kon ik zo niet zeggen dat zou meting moeten uitwijzen. Nogmaals het ziet er allemaal gelikter uit maar of het een toegevoegde waarde heeft kan ik niet echt zeggen.
De isp uitvoering is lichter dan de "normale" giant dat ie stijver is kon ik zo niet zeggen dat zou meting moeten uitwijzen. Nogmaals het ziet er allemaal gelikter uit maar of het een toegevoegde waarde heeft kan ik niet echt zeggen.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die
Old Warriors Never Die