Lengte Crankarm
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 jun 2007 12:56
Ik wil mijn alivio crankset vervangen door een LX crankset.
Nu kan je bij vrijwel alle nieuwe cranksets kiezen tussen 170mm en 175mm lengte van de crankarm.
Waarin zit 'm dit verschil ? Welke moet ik nemen ?
Ik ga hem trouwens monteren op een MTB maatje M, zelf ben ik 1.78m.
Nu kan je bij vrijwel alle nieuwe cranksets kiezen tussen 170mm en 175mm lengte van de crankarm.
Waarin zit 'm dit verschil ? Welke moet ik nemen ?
Ik ga hem trouwens monteren op een MTB maatje M, zelf ben ik 1.78m.
Hangt af van de binnenbeenlengte.
Dit komt van 53x12.com:
- from 75 to 80 cm "inseam" = 170mm crank length
- from 81 to 86 cm = 172.5mm
- from 87 to 92 cm = 175mm
- 93 cm and higher = 177.5mm
Dit komt van 53x12.com:
- from 75 to 80 cm "inseam" = 170mm crank length
- from 81 to 86 cm = 172.5mm
- from 87 to 92 cm = 175mm
- 93 cm and higher = 177.5mm
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik ben ook 1.78 (binnenbeen 83 cm) en draai zowel 172.5 als 170. MIJN voorkeur gaan naar de 170, 175 vind IK te groot.
Belangrijk is ook wat je vorige was, als die goed draaide, neem dan misschien dezelfde maat.
Belangrijk is ook wat je vorige was, als die goed draaide, neem dan misschien dezelfde maat.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 jun 2007 12:56
Ok bedankt !
Misschien dat jullie me ook met mijn andere vraag kunnen helpen, namelijk:
Ik kan een LX crank met Octalink-trapas krijgen voor véél minder geld dan de nieuwere LX crank met Hollowtech II trapas.
Zit er zoveel verschil in deze 2 trapassen ? Of kan ik gerust voor de goedkopere Octalink gaan ?
Misschien dat jullie me ook met mijn andere vraag kunnen helpen, namelijk:
Ik kan een LX crank met Octalink-trapas krijgen voor véél minder geld dan de nieuwere LX crank met Hollowtech II trapas.
Zit er zoveel verschil in deze 2 trapassen ? Of kan ik gerust voor de goedkopere Octalink gaan ?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 jun 2007 12:56
Kan je eigenlijk op een fiets ( in mijn geval Giant XTC MTB uit 2004 ) zowel een Octalink II als een Octalink monteren ?
Of is dat afhankelijk van schroefdraad ?
Of is dat afhankelijk van schroefdraad ?
de zwarten schreef:Ik ben ook 1.78 (binnenbeen 83 cm) en draai zowel 172.5 als 170. MIJN voorkeur gaan naar de 170, 175 vind IK te groot.
Belangrijk is ook wat je vorige was, als die goed draaide, neem dan misschien dezelfde maat.
als ik vragen mag: ben ook 1.78 maar mijn inseam = 86 cm, veronderstelde dus onterecht dat ik een (relatief) 'lang' bovenlichaam had.
de vraag dan:
- wat is de maat van jouw frame ?
- lengte stuurpen ?
- hoogteverschil zadelpunt - bovenkant stuur ?
- hoever staat de zadelpunt achter je BB ?
gezien de overeenkomende lichaamslengte zou ik graag eens de zithouding vergelijken.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
hier komt ie dan:
- maat zitbuis is niet belangrijk, echter wel als je de positie wil reproduceren
Ik zit op:
- 53.5 cm zitbuis C-T, 54cm center-center bovenbuis en 11 cm stuurpen
- voor de zadelhoogte: Het zadeloppervlak is 77cm verwijderd van de trapas langs de zitbuis gemeten, dus 53.5 cm zitbuis + 23.5cm lengte zadelpen+zadel
- hoogteverschil zadelpunt-bovenkant stuur is 12.5 cm, horizontaal gemeten staat mijn stuur op 64.5cm afstand van mijn zadelpen.
- de zadelpunt staat 4 cm achter het BB, de zadelbevestiginsbout staat 17cm achter het BB.
enkele bemerkingen:
- ik zit vrij kort denk ik. De lengte is voor mij zeer belangrijk (die 54cm c-c en 11 cm stuurpen)
- mijn zadel staat voor mijn doen ideaal.
- het hoogteverschil zadelpunt-bovenkant stuur kan hoger, op mijn andere fiets zat er een verschil van 16cm. Ik denk dat dit vrij persoonlijk is en op vele manieren goed kan ingevuld worden.
- mijn zadel staat vrij ver naar voren in vergelijking met vele anderen. Ik heb al geëxperimenteerd, maar heb ondervonden dat je daar heel voorzichtig moet in zijn wegens andere spierbelasting en andere kniebelasting. Langzaam veranderen van positie is mijn goede raad, niet opeens 2 cm beginnen schuiven als je al gewend bent aan je oude positie...
- om het stuur hoger of lager te krijgen en het zadel korter of verder heb je soms geen andere keuze dan een andere stuur- of zadelpen aan te schaffen....
- maat zitbuis is niet belangrijk, echter wel als je de positie wil reproduceren
Ik zit op:
- 53.5 cm zitbuis C-T, 54cm center-center bovenbuis en 11 cm stuurpen
- voor de zadelhoogte: Het zadeloppervlak is 77cm verwijderd van de trapas langs de zitbuis gemeten, dus 53.5 cm zitbuis + 23.5cm lengte zadelpen+zadel
- hoogteverschil zadelpunt-bovenkant stuur is 12.5 cm, horizontaal gemeten staat mijn stuur op 64.5cm afstand van mijn zadelpen.
- de zadelpunt staat 4 cm achter het BB, de zadelbevestiginsbout staat 17cm achter het BB.
enkele bemerkingen:
- ik zit vrij kort denk ik. De lengte is voor mij zeer belangrijk (die 54cm c-c en 11 cm stuurpen)
- mijn zadel staat voor mijn doen ideaal.
- het hoogteverschil zadelpunt-bovenkant stuur kan hoger, op mijn andere fiets zat er een verschil van 16cm. Ik denk dat dit vrij persoonlijk is en op vele manieren goed kan ingevuld worden.
- mijn zadel staat vrij ver naar voren in vergelijking met vele anderen. Ik heb al geëxperimenteerd, maar heb ondervonden dat je daar heel voorzichtig moet in zijn wegens andere spierbelasting en andere kniebelasting. Langzaam veranderen van positie is mijn goede raad, niet opeens 2 cm beginnen schuiven als je al gewend bent aan je oude positie...
- om het stuur hoger of lager te krijgen en het zadel korter of verder heb je soms geen andere keuze dan een andere stuur- of zadelpen aan te schaffen....
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
interessant, voor mij is dit:
- 58 cm zitbuis c-t (op zich idd niet belangrijk natuurlijk)
- 76 cm center BB - midden zadeloppervlak
- 57,5 cm punt zadel - center stuur(pen) horizontaal gemeten
- het hoogteverschil zadelpunt - bovenkant stuur ken ik helaas niet, zal ik thuis eens nameten.
merkwaardig is dat jij 1 cm hoger zit, terwijl ik +3 cm inseam heb.
heb jij bepaalde richtlijnen gevolgd, zoja dewelke ?
- 58 cm zitbuis c-t (op zich idd niet belangrijk natuurlijk)
- 76 cm center BB - midden zadeloppervlak
- 57,5 cm punt zadel - center stuur(pen) horizontaal gemeten
- het hoogteverschil zadelpunt - bovenkant stuur ken ik helaas niet, zal ik thuis eens nameten.
merkwaardig is dat jij 1 cm hoger zit, terwijl ik +3 cm inseam heb.
heb jij bepaalde richtlijnen gevolgd, zoja dewelke ?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
geen richtlijnen (ik zit al ongeveer zo sinds mijn 16de, een jaar of 10 geleden), maar ik ben dan ook niet de Referentie (als die al bestaat)...
die 57.5 cm is niet wat ik gemeten heb; ik heb gemeten van het midden van mijn stuur, horizontaal naar mijn zadelpen toe. Dan kom ik onder mijn zadel ergens halverwege mijn zadelpen uit aan 64.5cm. Meten van de punt van je zadel tot je stuur is geen referentie gezien je dan schuin meet, en bij iedereen is dat hoogteverschil anders. Ik ben dus wel benieuwd hoe 'lang' je zit...
Ik kan denk ik iets hoger zitten omdat ik korter zit. De tendens is om niet superhoog te zitten, en ver van je stuur (veel setback), maar zo soepel zitten mijn spieren niet in elkaar. Ik heb het gevoel dat ik door kort te zitten meer kracht kan ontwikkelen, en meer stuurcontrole (druk op het stuur).
die 57.5 cm is niet wat ik gemeten heb; ik heb gemeten van het midden van mijn stuur, horizontaal naar mijn zadelpen toe. Dan kom ik onder mijn zadel ergens halverwege mijn zadelpen uit aan 64.5cm. Meten van de punt van je zadel tot je stuur is geen referentie gezien je dan schuin meet, en bij iedereen is dat hoogteverschil anders. Ik ben dus wel benieuwd hoe 'lang' je zit...
Ik kan denk ik iets hoger zitten omdat ik korter zit. De tendens is om niet superhoog te zitten, en ver van je stuur (veel setback), maar zo soepel zitten mijn spieren niet in elkaar. Ik heb het gevoel dat ik door kort te zitten meer kracht kan ontwikkelen, en meer stuurcontrole (druk op het stuur).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
de zwarten schreef:die 57.5 cm is niet wat ik gemeten heb; ik heb gemeten van het midden van mijn stuur, horizontaal naar mijn zadelpen toe. Dan kom ik onder mijn zadel ergens halverwege mijn zadelpen uit aan 64.5cm. Meten van de punt van je zadel tot je stuur is geen referentie gezien je dan schuin meet, en bij iedereen is dat hoogteverschil anders.
ok dat verklaart veel. dacht al dat ik totaal verkeerd op mijn fiets zat. vergis je niet: ik heb wel degelijk 'loodrecht' gemeten (niet schuin, zoals jij dacht).
ik ga nu naar huis om het hoogteverschil op te meten.