Ik wil graag op de mountainbike van mijn man gaan biken (een Cube ltd comp). Deze fiets heeft een 20" frame en dit is eigenlijk net ietsje te lang voor mij. Qua hoogte gaat het goed (ik ben zelf 1m75 binnenbeenlengte 85 cm) maar met name in mijn rug en nek krijg ik na een uurtje last.
Ik weet het: ideaal zou zijn om een nieuwe fiets op mijn maat moeten kopen, maar is het een optie om de stuurpen in te korten en wellicht iets hoger te zetten? Of gaat dit ten koste van de stuureigenschappen waardoor er niet meer goed mee te fietsen is?
stuurpen inkorten/verhogen?
Waarschijnlijk is dat te grote frame 'nadeliger' dan een (te?) korte voorbouw. En als je beginnend bent zou ik zeggen: probeer die fiets eens met een kortere (evt. stijlere) voorbouw, in ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe fiets (of een 2e hands). Maar ik vermoed dat als het goed bevalt, je toch in een paar jaar er voor kiest om een 'eigen' fiets te kopen.
Verder kan je evt. een riser stuur (als dat er nog niet op zit) overwegen, evt. in combinatie met.
Overigens zou ik 20" bij een lengte van 175 niet 'ietsje te lang' noemen.
Verder kan je evt. een riser stuur (als dat er nog niet op zit) overwegen, evt. in combinatie met.
Overigens zou ik 20" bij een lengte van 175 niet 'ietsje te lang' noemen.
Voor 1m75 lijkt 20" me inderdaad meer dan 'een beetje' te groot.
Maar Cube heeft wel een redelijk korte bovenbuis, dat scheelt dan weer.
Maar ff een goedkope 50mm stuurpen erop kan altijd natuurlijk.
Maar Cube heeft wel een redelijk korte bovenbuis, dat scheelt dan weer.
Maar ff een goedkope 50mm stuurpen erop kan altijd natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
staat je huidige stuurpen nog horizontaal of al licht naar boven gebogen ?
als deze nog praktisch horizontaal staat, kan je deze om (laten) draaien, zodat je hierdoor al iets beter zou moeten zitten...
anders idd andere stuurpen of een raised stuur (als je nu een flatbar hebt iig )
als deze nog praktisch horizontaal staat, kan je deze om (laten) draaien, zodat je hierdoor al iets beter zou moeten zitten...
anders idd andere stuurpen of een raised stuur (als je nu een flatbar hebt iig )
-
- Forum-lid
Ik ben iets groter (1m78 en bbl ~86cm) en heb een tijd op precies dezelfde 20" fiets rondgefietst.
Ik had de standaard stuurpen omgewisseld voor een 90mm variant, en deze 'omhoog gezet'.
Ik kon hier qua houding redelijk mee uit de voeten, m'n rug begon na 2 uurtjes wel een beetje te zeuren. Ik had nog een kortere pen kunnen proberen, maar ik wilde nog zoveel dingen aan de fiets aanpassen, dat ik net zo goed voor een nieuwe kon gaan.
Ik zou het gewoon een goedkoop stuurpennetje proberen (60mm zoiets), maar ik vrees dat het frame gewoonweg te groot is. Ik vond de rijeigenschappen met een 90mm stuurpen al niet echt fijn, en ik weet niet of dit beter wordt met een nog kortere pen.
Effectieve bovenbuis lengte van m'n nieuwe frame is 20mm korter dan het Cube frame, en dat is een verademing.
Ik had de standaard stuurpen omgewisseld voor een 90mm variant, en deze 'omhoog gezet'.
Ik kon hier qua houding redelijk mee uit de voeten, m'n rug begon na 2 uurtjes wel een beetje te zeuren. Ik had nog een kortere pen kunnen proberen, maar ik wilde nog zoveel dingen aan de fiets aanpassen, dat ik net zo goed voor een nieuwe kon gaan.
Ik zou het gewoon een goedkoop stuurpennetje proberen (60mm zoiets), maar ik vrees dat het frame gewoonweg te groot is. Ik vond de rijeigenschappen met een 90mm stuurpen al niet echt fijn, en ik weet niet of dit beter wordt met een nog kortere pen.
Effectieve bovenbuis lengte van m'n nieuwe frame is 20mm korter dan het Cube frame, en dat is een verademing.