Campa ultra torq tov traditioneel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Zoland de maat van de bracketpot niet wordt aangepast is er geen enkel voordeel dat de gemiddelde rijder ooit op zal merken (bovendien zijn de lager ook nog eens veel eerder defect)
Houdt het maar op mode en de fabrikantien willen ook steeds weer wat nieuws verkopen.
Houdt het maar op mode en de fabrikantien willen ook steeds weer wat nieuws verkopen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Het voordeel is dat lagers vervangen ongeveer 4 keer goedkoper is.
het nadeel is dat je ze 4 keer vaker moet vervangen omdat er meer vuil inkomt.
(boutade)
echte voordelen: Lichtere constructie, grotere stijfheid (maar dat voelt een mens echt niet, als het te slap is ligt het aan de bracketstijfheid die niet in orde is), uitwisselbare centaur/chorus/record crank zonder de trapas te moeten vervangen (bvb als je met een 53-42 record in nederland rijdt en je hebt een goedkopere veloce/centaur compact crank die je 2 weken in de bergen wilt gebruiken).
echte nadelen: lagers zijn gevoeliger voor slijtage en vuil, bij constructie heb je weer nieuwe dure sleutels nodig, je kan geen andere asjes (wel andere lagers) meer steken (zoals phil wood).
Het komt lang en breed gezegd hier op neer: de commercie moet draaien dus vinden ze altijd wat nieuws uit om geld uit de mensen hun zakken te kloppen. Ingenieurs bij campagnolo genereren nieuwe vraag, anders zijn ze werkloos. De noodzaak aan die nieuwe spullen wordt gecreëerd door er de profs mee te sponsoren, maar infeite hebben wij deze spullen helemaal niet nodig. Resultaat:
1. de gewone wielertoerist moet dit ook hebben, hij wil 'mee zijn'. Hij laat hem door reclame en het feit dat de profs ermee rijden wijsmaken dat hij hiermee beter af is, maar hij is het misschien niet (er is geen tegenbeweging: wie wil immers vooruitgang en nieuwe 'sexy' producten van de markt zien verdwijnen?)
2. ik doe gouden zaken door vierkante cranks 2dehands te kopen of in de uitverkoop voor spotprijzen.
3. de wielertoerist koopt nietsvermoedend een nieuwe fiets met ultra torque: hij zal nu niet meer terugkeren naar een vierkante as en om de zoveel tijd zijn lagers laten vervangen bij de fietsenmaker. De fietsenmaker is ook blij, want hij verdient meer aan onderhoud.
het nadeel is dat je ze 4 keer vaker moet vervangen omdat er meer vuil inkomt.
(boutade)
echte voordelen: Lichtere constructie, grotere stijfheid (maar dat voelt een mens echt niet, als het te slap is ligt het aan de bracketstijfheid die niet in orde is), uitwisselbare centaur/chorus/record crank zonder de trapas te moeten vervangen (bvb als je met een 53-42 record in nederland rijdt en je hebt een goedkopere veloce/centaur compact crank die je 2 weken in de bergen wilt gebruiken).
echte nadelen: lagers zijn gevoeliger voor slijtage en vuil, bij constructie heb je weer nieuwe dure sleutels nodig, je kan geen andere asjes (wel andere lagers) meer steken (zoals phil wood).
Het komt lang en breed gezegd hier op neer: de commercie moet draaien dus vinden ze altijd wat nieuws uit om geld uit de mensen hun zakken te kloppen. Ingenieurs bij campagnolo genereren nieuwe vraag, anders zijn ze werkloos. De noodzaak aan die nieuwe spullen wordt gecreëerd door er de profs mee te sponsoren, maar infeite hebben wij deze spullen helemaal niet nodig. Resultaat:
1. de gewone wielertoerist moet dit ook hebben, hij wil 'mee zijn'. Hij laat hem door reclame en het feit dat de profs ermee rijden wijsmaken dat hij hiermee beter af is, maar hij is het misschien niet (er is geen tegenbeweging: wie wil immers vooruitgang en nieuwe 'sexy' producten van de markt zien verdwijnen?)
2. ik doe gouden zaken door vierkante cranks 2dehands te kopen of in de uitverkoop voor spotprijzen.
3. de wielertoerist koopt nietsvermoedend een nieuwe fiets met ultra torque: hij zal nu niet meer terugkeren naar een vierkante as en om de zoveel tijd zijn lagers laten vervangen bij de fietsenmaker. De fietsenmaker is ook blij, want hij verdient meer aan onderhoud.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Mooi verwoord de Zwarten!!
de zwarten schreef:(er is geen tegenbeweging: wie wil immers vooruitgang en nieuwe 'sexy' producten van de markt zien verdwijnen?)
Die is er wel hoor, alleen daarover lees je niets in de blaadjes.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Scepticus schreef:Die is er wel hoor, alleen daarover lees je niets in de blaadjes.
Waar dan wel?
What makes the boat go faster?
Nou, er zijn zat sites te vinden die niet klakkeloos met de mainstream meeblaten, denk aan M-Gineering, Damon Rinard, Sheldon Brown, Jobst Brandt, Radplan Delta.
En er zijn best nog een boel merken die al jaren duurzame no-nonsense producten maken zoals CK, PW, WI, Thomson, TA (alleen in de meeste fietsenwinkels zijn die niet te vinden, maar wat dat betreft is internet een zegen )
En er zijn best nog een boel merken die al jaren duurzame no-nonsense producten maken zoals CK, PW, WI, Thomson, TA (alleen in de meeste fietsenwinkels zijn die niet te vinden, maar wat dat betreft is internet een zegen )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
@ Havana: thanks!
@ Scepticus: goeie links! Het valt wel op dat (zoals altijd) de tegenbeweging wordt gerund door weirdo's/freaks/failliete fietsenwinkels/ander tuig waar ik ook wel een beetje op lijk.
Leve Phil Wood en White Industries (kan ik uren op kwijlen)...
@ Scepticus: goeie links! Het valt wel op dat (zoals altijd) de tegenbeweging wordt gerund door weirdo's/freaks/failliete fietsenwinkels/ander tuig waar ik ook wel een beetje op lijk.
Leve Phil Wood en White Industries (kan ik uren op kwijlen)...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Trouwens, oud-hoofdredacteur van Fiets Guus van de Beek (jammer dat die weg is) had ook een kritische kijk op technische zaken, evenals Hilary Stone, van wie vroegâh ook nog wel eens stukjes in Fiets stonden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
keesje schreef:Wat is het voordeel van de nieuwe trapas constructies met de buiten het frame liggende lagers zoals campa ultratorq tov de traditionele systemen met normale trapas?
Voorlopig is dit een tussenoplossing.
Eerst moet de frameconstructie(zoals bij Trek) nog aangepast worden zodat de lagerpotten met hun schroefdraad kunnen vervallen.
Dan is het (de)monteren een fluitje van een cent.
Verder is het lichter en het totaal bevat dan minder onderdelen wat bij produktie altijd goedkoper is.
Zij is ook tegen