Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een BMC, maar welke maat?

blackscotty
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2011 21:49

blackscotty 04 feb 2011 22:51

In mijn voorsteltopic is te lezen dat ik een jaartje geleden de racefiets heb "ontdekt".
Ik heb een 2de hands Scott gekocht die prima bevalt maar oh-oh wat zijn die BMC racers toch mooi.

Ik zit qua framemaat altijd in twijfel en ook nu weer, ik zal hier alle gegevens neerzetten en dan hoop ik er met jullie hulp aan uit te komen.

Ik ben 179cm lang en ik heb een lange binnenbeen lengte, namelijk 88,5cm.
Door die lange benen word altijd een groot frame geadviseerd maar daardoor vind ik de bovenbuis weer te lang, iedere keer vervang ik dan ook de stuurpen voor een 2cm kortere.
Een kleiner frame vind ik raar staan omdat het dan net lijkt of een grote kerel op een te klein fietsje rijd, vandaar altijd de twijfel.

Mijn huidige Scott heeft de volgende (zelf gemeten) afmetingen:
tt'.....56cm
s.......56cm
s'......52cm (slooping frame?)
ht.....17cm

Op het tekeningetje van BMC zie je de maten van hun frames, ik ben geneigd een 54 te nemen omdat omdat ze dit ook aanraden voor mijn lengte maar volgens mij heb ik een beenlengte voor een 56, die bovenbuis (tt') is dan wel 1 cm langer als van mij Scott.
Ik ben bang dat wanneer ik een 54 neem het frame "klein" gaat lijken bij mijn lengte, voor het "zicht' vind ik mijn Scott eigenlijk al klein genoeg, dit komt misschien mede door de sterk aflopende liggende buis, het frame wat ik op het oog heb loopt maar 1,5cm af.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen..........
MTB: Scott Spark 50
Race: Scott CR1

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 04 feb 2011 23:01

54. Beenlengte is makkelijker aan te passen dan bovenbuislengte. Ik zit met het zelfde probleem qua lengte en rij sinds een paar jaar op een 54.
What makes the boat go faster?

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 04 feb 2011 23:32

Weet zo niet welk framemaat je moet, maar mijn ervaring (en die van een aantal anderen) is dat je bij BMC snel enkele maten kleiner uitkomt (bij mij bijvoorbeeld van Trek 61 naar BMC 58)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 feb 2011 23:35

Livio Livius schreef:54. Beenlengte is makkelijker aan te passen dan bovenbuislengte. Ik zit met het zelfde probleem qua lengte en rij sinds een paar jaar op een 54.


Mwa, die balhoofdbuis is wel vrij kort met 155, voor een zadel dat op 78-79 cm komt te staan.

@TS hoe lang is je stuurpen op je Scott? Welk model is je Scott? En hoeveel spacers heb je onder je stuurpen zitten?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

blackscotty
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2011 21:49

blackscotty 04 feb 2011 23:36

Toch een 54? Ik ben ook geneigd voor voor die maat te kiezen, je leest echter zoveel verschillende adviezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik vind het niet erg om ver voorover te zitten maar ik vind dat ik mijn armen te ver moet strekken, dat is eigenlijk mijn probleem vandaar ook de steeds weer (te) korte stuurpen, de kortere balhoofdbuis bij de 54 lijkt me daarom geen probleem.

Ik moet wel zeggen dat ik hier de afgelopen dagen veel goede info heb gevonden......

Amclassic -fan:
Je bedoeld de "HT"(headtube?) maat? die is bij mijn Scott 17cm en ik heb er 4cm aan spacers tussen zitten (incl. fietsbel haha)
Het is een Scott CR1
MTB: Scott Spark 50
Race: Scott CR1

blackscotty
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2011 21:49

blackscotty 04 feb 2011 23:47

Wat me trouwens bij de BMC wel opvalt is dat het zadel niet zo ver naar achter staat als bij mijn Scott, dat scheelt natuurlijk ook nog.
MTB: Scott Spark 50
Race: Scott CR1

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 feb 2011 23:51

Dan is het vrij eenvoudig wat de 54 betreft: 1 Je moet veel dieper gaan zitten op de BMC (minimaal 2 cm) of een beter passend frame zoeken.

Hoe lang is je stuurpen? Als dat nu 12 cm is dan zou je met de BMC in 56 naar 11 cm kunnen gaan. Dan zit je een halve cm korter. Een ander frame, met relatief langere balhoofdbuis, zou echter een betere oplossing zijn.

Bij beide frames is de zitbuishoek 73.5 graden, dus 't zadel staat net zo ver naar achteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

blackscotty
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2011 21:49

blackscotty 05 feb 2011 00:51

Oké, jij adviseerd dus de 56 omdat het stuur anders te laag komt tov het zadel, ik heb op mijn Scott nu een stuurpen van 11cm zitten en mijn zadel staat zover mogelijk naar voren, op nul.
Ik doe dit omdat ik het idee heb dat ik te ver van het stuur af zit, diep zitten vind ik niet zo erg maar ik zou het stuur graag wat dichterbij willen zodat mijn armen wat rechter naar beneden staan zeg maar, ik heb de stuurpen al eens omgedraaid en dan zit ik wel meer rechtop maar de hoek tussen bovenlichaam en armen blijft daarmee hetzelfde, ik ben eigenlijk geneigd een stuurpen te monteren van 80mm ofzo.

Nu hebben we het over de BMC SLX01, ik denk dat dit een vrij sportief frame is tov mijn Scott, mijn eerste keuze was eigenlijk de SL01 roadracer maar die kan ik alleen vinden als complete fiets terwijl ik eigenlijk een frame zoek.
De BMC SL01 Roadracer is volgens mij meer op toergebruik ontworpen en dat is ook wat doe, toeren.
Zou je/iemand de maten van dit frame ook eens kunnen bekijken want misschien past dit toch gewoon beter bij mijn wensen.
Ik dacht zelf aan een maat L.
MTB: Scott Spark 50
Race: Scott CR1

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 05 feb 2011 01:08


Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2011 01:11

Die 5 mm balhoofdbuis schiet niet op. 't is bepaald niet gek dat je 't stuur te ver weg vind zitten op de Scott, want met je korte rug is de bovenbuis van 560 mm zeker op 't randje. Iets als Specialized Roubaix zou je veel beter passen, al val je daar een beetje tussen 2 maten in. Maar de meeste andere merken hebben vergelijkbare frames qua geometrie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

blackscotty
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2011 21:49

blackscotty 05 feb 2011 01:51

Bigm: ik had deze op het oog. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... %26otn%3D2

Ik zal eens wat maten zoeken van die Specialized, tsja, ik ben nu dus bezig met m'n 6de fiets in 12 jaar en ik heb gewoon altijd het idee ver te moeten reiken naar het stuur.
Ik heb net voor mijn Scott een stuurpennetje besteld van 80mm, een goedkoop ding om eens te proberen hoe het voelt en hoe het eruit ziet.
Dat scheelt dan 3cm dus als dat niet helpt dan zit het toch tussen m'n oren zou je zeggen.
Ik zit ook nog te denken om er wat spacers onderuit te halen en dan te voelen hoe het is om dieper te zitten (zo heet dat toch?)
Als de combinatie diep zitten-stuur 3cm dichterbij goed bevalt dan zou ik toch kunnen overwegen een 54 te nemen of zeg ik nou iets geks?
MTB: Scott Spark 50
Race: Scott CR1

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 05 feb 2011 11:53

die racemaster is niet het lichtste frame ,komt boven de 2 kg uit incl vork

overigens een mooi frame vooral in de hincapie edition maar daar zit een ander prijskaartje aan vast van 1999 euro



Afbeelding

Plaats reactie