Hoe breed moet je stuur zijn?
Is gewon afhankelijk wat voor rijgedrag je wenst. Smaller maakt wendbaarder maar nerveuzer, voordeel is dat je makkelijker nauwe passages kan nemen ( tussen bomen door die dicht bij elkaar staan b.v.).
Riser sturen zijn meer op comfort gericht en zijn ook een stukje breder ( ongeveer 670 mm ).
Vlakke rechte sturen zijn meer op snelheid gericht ( XC en race ) en zijn tussen de 550 mm en 585 mm.
Advies is om met de volle breedte te beginnen en dan proberen wat je zelf lekker vindt rijden. Dit kan je doen door je handgrepen en remmen/shifters steeds iets naar binnen te schuiven en dan definitief in te korten als je een prettige breedte van het stuur gevonden hebt.
Je kan ook elke keer een halve cm aan elke kant van je stuur afhalen.
Riser sturen zijn meer op comfort gericht en zijn ook een stukje breder ( ongeveer 670 mm ).
Vlakke rechte sturen zijn meer op snelheid gericht ( XC en race ) en zijn tussen de 550 mm en 585 mm.
Advies is om met de volle breedte te beginnen en dan proberen wat je zelf lekker vindt rijden. Dit kan je doen door je handgrepen en remmen/shifters steeds iets naar binnen te schuiven en dan definitief in te korten als je een prettige breedte van het stuur gevonden hebt.
Je kan ook elke keer een halve cm aan elke kant van je stuur afhalen.
Ik heb ooit eens beghrtepen dat er een verhouding zit vtussen de breedte van je schouders en je stuurbreedte. Verder is het erg persoonlijk, een smal stuur is wendbaar tussen de bomen op de singletracks, een (iets) breder stuur geeft wat meer "macht" bij klimmen.
Een breed stuur geeft ook meer lucht heb ik wel eens gehoord. Je longen hebben meer vrijheid om in te ademen.
P3T3R
Een breed stuur geeft ook meer lucht heb ik wel eens gehoord. Je longen hebben meer vrijheid om in te ademen.
P3T3R
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende