Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

shirt voor het voor- / najaar

julius_hardfietser
Forum-lid

julius_hardfietser 04 okt 2007 23:13

Hallo

Sinds enige tijd aan het fietsen. Tot nu toe in korte broek met zeem (assos) en shirt korte mouwen (agu) en onderhemd (perry) en armstukken (ultima).

Nu wordt het kouder en zoek ik eigenlijk een shirt / trui met lange mouwen, voor temp tussen 5 en 15 graden. Velen gezien maar hebben jullie tips of ervaring met specifieke merken? richtprijs oder / rond de 100 euro

Bedankt Julius

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 okt 2007 23:15

Alle merken hebben dat. Ga passen in een zaak met veel keuze en laat je daar goed adviseren.
Less is bore

peterj
Forum-lid

Gebruikersavatar peterj 05 okt 2007 00:22

Een ondershirt met windstopper onder je normale fietskleding vind ik persoonlijk erg prettig wanneer het wat kouder is (heb zelf een ondershirt zonder mouwen zodat je de armstukken kunt blijven gebruiken)

[img=http://img402.imageshack.us/img402/5772 ... 609xm6.jpg]
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 05 okt 2007 01:04

Je budget vind ik behoorlijk ruim voor een dergelijk shirt. Ik heb zelf dit shirt:Ultima Furka (klik)

Erg tevreden over. Op dit moment nog iets te warm, maar zodra de temperatuur lager dan ca. 14 graden komt en ik ga op lage intensiteit fietsen, dan gaat hij weer aan.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 05 okt 2007 03:19

Bij deze temperaturen, en zeker onder de 10 graden, zit ik toch al gauw aan een winter jack te denken. Als je budget wat beperkt is, raad ik je aan eens een kijkje te nemen op: cyclewear.nl, kopje "jacks". Of futurumshop.com (bijv. deze, krijg je nog een ondershirt van AGU bij kado). Heb met beide webshops overigens goede ervaringen. Mocht je niet zo in de maten zitten dan raad ik hetgeen Daniel voorstelt aan.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 okt 2007 14:12

Heb met Cyclewear ook goed ervaringen, maar een echt goed windjack (dat echt ademt) ga je er niet vinden voor die prijs (helaas). Dan kun je beter investeren in een Gore Bikewear N2S jasje.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 07 okt 2007 22:52

Je moet oppassen dat je niet een te warm jack neemt, je gaat dan snel zweten. Je kan beter een wat minder warm jack kopen en bij echt koud weer iets extra's dr bij aan ofzo. Overigens komt de meeste kou door de wind, een windjack is dus erg handig zoals eerder aangegeven.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 08 okt 2007 02:00

havana schreef:Heb met Cyclewear ook goed ervaringen, maar een echt goed windjack (dat echt ademt) ga je er niet vinden voor die prijs (helaas). Dan kun je beter investeren in een Gore Bikewear N2S jasje.

Dat klopt, maar dat is ook precies de reden waarom wielrennen alleen al wat kleding betreft een dure aangelegenheid is, mits je alles voor ieder seizoen pico bello - dus met veel eisen wat betreft de kwaliteit v/d kleding - voor elkaar wil hebben; een tenue voor de zomer, de winter, het voor- en najaar, en daarnaast nog kleding om tussen de seizoenen te combineren (zoals been- en armstukken) en aanvullende kleding, zoals een windjack, regenjack, overschoenen, muts e.d. Dat betekent dus veel sparen.;)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 okt 2007 11:55

Alp d'Huez53:15 schreef:Je moet oppassen dat je niet een te warm jack neemt, je gaat dan snel zweten. Je kan beter een wat minder warm jack kopen en bij echt koud weer iets extra's dr bij aan ofzo. Overigens komt de meeste kou door de wind, een windjack is dus erg handig zoals eerder aangegeven.
Een Gore jas houdt jou altijd op dezelfde temperatuur, of het nou 15 graden is of -5 graden. Het enige dat eronder draagt is een baselayer, bijvoorbeeld een zweetshirtje van Craft. Het zweet wordt netjes afgevoerd waardoor je het niet te koud of te warm krijgt.

Dit is nou precies het grote voordeel van goede spullen. En ook precies de reden dat ik op wintersport ook alleen spullen van Peak / North Face / Mammut draag (probeer maar eens een stuk off-piste te skiën met een Perry jas....)

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 08 okt 2007 12:33

In grote lijnen ga ik met je mee Havana, maar bij echte inspanningen maakt Gore nauwelijks verschil. Fabrikanten rollen over elkaar om de nieuwste ademende materialen te presenteren (bv eVent), maar een echte oplossing is het niet.
De beste ventilatie verkrijg je IMHO met behulp van ventilatieritsen; bv onder de oksels en het openzetten van zakken. Er zijn ook jassen met ritsen op de rug. Ook ik draag met bergwandelen en skiën spullen North Face, Mammut en Eider, maar wel allen met voldoende ritsmogelijkheden. Geldt ook voor de broeken overigens.

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 okt 2007 21:32

Havana heeft helemaal gelijk, Gore is super spul! Ook ik draag in m'n vrije tijd alleen maar jassen van the North Face en lag me iedere keer weer rot bij een flinke bui regen of als 't weer eens hard waait of ijskoud is!

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 10 okt 2007 01:41

Heel fijn voor je. Er zijn al vele tests uitgevoerd, maar de verschillen tussen de verschillende membraanmaterialen van de grote fabrikanten zijn marginaal. Lees bijvoorbeeld eens de Oppad. Het is gewoon marketingtechnisch heel interessant om het op de materialen te gooien. Ik zie een parallel met de stijfheidsgeilheid van Tour t.a.v. frames...

Mijn ervaring is anders. Zodra je intensief bergwandelt met een flinke rugzak of lekker te keer gaat op de piste 'redt' ook Gore je niet. En ja, ook ik heb dat spul in mijn shell, softshell en windstopper fleece. Het zijn de ritsjes die mij het meest helpen. Verbeeldt je even: hoe ontsnapt warme, vochtige lucht het makkelijkst? Geperst door een materiaal met minigaatjes dat ook nog eens de andere kant op waterdicht is of door ritsjes onder de oksels of (deels) openstaande zakken met mesh-materiaal aan de binnenkant?

Plaats reactie