Nieuwe onderdelen op oude fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag. Ik ben sinds kort begonnen met fietsen. Ik heb een heel oude koersfiets, van Jan Janssen. Op zich geen slechte fiets, alleen heb ik een probleem. De versnellingen zijn niet voldoende voor wat ik nodig heb. Ik heb 2x5, en als ik dus een heuvel op moet schakel ik al meteen naar het kleinste verzet, en heb ik moeite om die pedalen rond te draaien, terwijl andere fietsers rustig door trappen op een klein verzet. Nu is mijn vraag dus of ik een nieuwe set versnellingen (weet de juiste naam niet) vanachter erop kan gooien, en dat op een oude fiets. Dus ook met meerdere wieletjes eraan. Ik weet niet of dit mogelijk is, op een oude fiets en met meerdere wieletjes.
Dan zou ik ook graag nieuwe trappers erop zetten, i.p.v. die bandjes over mn voeten zoals in de jaren '70. Weet niet of dit allemaal compatibel is voor een oud model.
Als het allemaal mogelijk is, aan wat voor prijs zou ik moeten denken, wil ik een beetje kwaliteit (geen topmateriaal), en is het dan misschien niet beter om gelijk een nieuwe fiets te kopen. Mijn budget is niet te groot, en hou de prijs ook liever wat beperkt.
Hebben jullie misschien ook tips voor de onderdelen die ik dan zou kunnen kopen, moest het mogelijk zijn.
Groetn Christiaan
Ik heb een vraag. Ik ben sinds kort begonnen met fietsen. Ik heb een heel oude koersfiets, van Jan Janssen. Op zich geen slechte fiets, alleen heb ik een probleem. De versnellingen zijn niet voldoende voor wat ik nodig heb. Ik heb 2x5, en als ik dus een heuvel op moet schakel ik al meteen naar het kleinste verzet, en heb ik moeite om die pedalen rond te draaien, terwijl andere fietsers rustig door trappen op een klein verzet. Nu is mijn vraag dus of ik een nieuwe set versnellingen (weet de juiste naam niet) vanachter erop kan gooien, en dat op een oude fiets. Dus ook met meerdere wieletjes eraan. Ik weet niet of dit mogelijk is, op een oude fiets en met meerdere wieletjes.
Dan zou ik ook graag nieuwe trappers erop zetten, i.p.v. die bandjes over mn voeten zoals in de jaren '70. Weet niet of dit allemaal compatibel is voor een oud model.
Als het allemaal mogelijk is, aan wat voor prijs zou ik moeten denken, wil ik een beetje kwaliteit (geen topmateriaal), en is het dan misschien niet beter om gelijk een nieuwe fiets te kopen. Mijn budget is niet te groot, en hou de prijs ook liever wat beperkt.
Hebben jullie misschien ook tips voor de onderdelen die ik dan zou kunnen kopen, moest het mogelijk zijn.
Groetn Christiaan
Pfff, een fiets met 5-speed upgraden zal niet zo gauw lonen tenzij je toevallig nog een schuur vol bruikbare spullen hebt liggen.
Als je meer versnellingen wilt heb je wrs een ander achterwiel, andere cassette (tandwieltjes), ketting, derailleur, shifters etc nodig. Als je dat allemaal moet gaan kopen wordt het veel te duur.
Denk dat je beter naar een iets recenter tweedehandsje uit kunt gaan kijken.
Voor pakweg E 75 a 100 moet je een fiets kunnen vinden met geindexeerde 7-speed buiscommandeurs en een cassettenaaf achter (waar nog makkelijk tandwieltjes voor te vinden zijn.)
Klikpedalen kan je wel altijd makkelijk monteren trouwens.
Als je meer versnellingen wilt heb je wrs een ander achterwiel, andere cassette (tandwieltjes), ketting, derailleur, shifters etc nodig. Als je dat allemaal moet gaan kopen wordt het veel te duur.
Denk dat je beter naar een iets recenter tweedehandsje uit kunt gaan kijken.
Voor pakweg E 75 a 100 moet je een fiets kunnen vinden met geindexeerde 7-speed buiscommandeurs en een cassettenaaf achter (waar nog makkelijk tandwieltjes voor te vinden zijn.)
Klikpedalen kan je wel altijd makkelijk monteren trouwens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
als je niet-geindexeerde versnellingen hebt, dus buiscommandeurs en geen klikje bij het schakelen, kan je heel eenvoudig een 5, 6- of 7-versnelling tandwielblok kopen. Zo een ding kost ongeveer 15 euro (shimano), en je kan tot 32 tanden gaan. Vanaf je die hebt zou ik ook de ketting gelijk mee vervangen, dat is ook een 15-tal euro. Je komt dus met 30 euro toe voor je aandrijving, en dan kan je iedere helling op.
De pedalen is een verhaal apart, en zelfs al koop je een nieuwe fiets, het is geen verloren geld want je kan ze gewoon overzetten. Dus kan je een paar spd (rond de 25 euro) of spd-l (rond de 35 euro) kopen, die komen inclusief schoenplaatjes. Schoenen kunnen zelf nog best duur zijn, voor minder dan 50 euro vind je er haast geen. Rond de 65 euro vind je wel een paar goede shimano schoenen, geschikt hetzij voor spd, hetzij voor spd-l.
conclusie:
30 euro voor de aandrijving, ZONDER montage
tussen 80 en 100 euro voor schoenen + pedalen, maar geloof me, van die laatste investering heb je absoluut geen spijt!
De pedalen is een verhaal apart, en zelfs al koop je een nieuwe fiets, het is geen verloren geld want je kan ze gewoon overzetten. Dus kan je een paar spd (rond de 25 euro) of spd-l (rond de 35 euro) kopen, die komen inclusief schoenplaatjes. Schoenen kunnen zelf nog best duur zijn, voor minder dan 50 euro vind je er haast geen. Rond de 65 euro vind je wel een paar goede shimano schoenen, geschikt hetzij voor spd, hetzij voor spd-l.
conclusie:
30 euro voor de aandrijving, ZONDER montage
tussen 80 en 100 euro voor schoenen + pedalen, maar geloof me, van die laatste investering heb je absoluut geen spijt!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Lijken me bruikbare tips, maarreh, waar koop je zo'n schroefpignon dan? En hebben 5-6 en 7 spd echt allemaal dezelfde breedte?
EDIT: Als je wel geindexeerd schakelen hebt, dan kan je dat volgens mij eenvoudig omzetten naar traploos (wrijving)
EDIT: Als je wel geindexeerd schakelen hebt, dan kan je dat volgens mij eenvoudig omzetten naar traploos (wrijving)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02
Ik neem aan dat je met buiscommandeurs van die dingen op je frame bedoeld, waarmee je heen en weer moet schuiven om te schakelen?
Weet je zeker dat zo'n nieuw tandwielblok op dat oude wiel zal passen?
Zou wel mooi zijn voor 30 euries. Wat voor type van tandwielblok zou je aanraden? Het mag best ook wat meer als 30 euro kosten.
Wat betreft de pedaaltjes, wat is het verschil tussen spd, en spd-l?
Bedankt trouwens voor de nuttige tips!
Weet je zeker dat zo'n nieuw tandwielblok op dat oude wiel zal passen?
Zou wel mooi zijn voor 30 euries. Wat voor type van tandwielblok zou je aanraden? Het mag best ook wat meer als 30 euro kosten.
Wat betreft de pedaaltjes, wat is het verschil tussen spd, en spd-l?
Bedankt trouwens voor de nuttige tips!
Zou het helpen moest je het voorste binnenblad kleiner nemen? Vroeger hadden fietsen vaak een 42, tegenwoordig 39 en met de komst van de compact 34 of 36.
En die extra investering voor schoenen en pedalen lonen de moeite, veel meer fietsplezier en geloof het of niet... ook omhoog zul je beter rijden. Doordat je ook aan de pedalen kunt trekken bij klimmen. Je ziet maar, veel fietsplezier!
En die extra investering voor schoenen en pedalen lonen de moeite, veel meer fietsplezier en geloof het of niet... ook omhoog zul je beter rijden. Doordat je ook aan de pedalen kunt trekken bij klimmen. Je ziet maar, veel fietsplezier!
-
- Forum-lid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02
Bwa, daar ligt het niet echt aan volgens mij. het grootste probleem zijn de achterste versnellingen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
als je een echt oud frame hebt is de inbouwbreedte 126mm achteraan, daar past misschien geen 7-speed meer op, maar dat hoeft ook niet. Hou het bij de 5 of 6 speed die je hebt, een schroefpignon met een 28 achteraan is bij elke gewone fietsenmaker te vinden, en zeer waarschijnlijk is je wiel er eentje met een naaf voor schroefpignon. die fietsenmaker moet dus geen racespecialist zijn, meer zelfs, voor een racespecialist is dit soort onderdelen te minnetjes voor zijn doelgroep! Sommige ambachtelijke fietsenmakers kunnen echt wel nog oplossingen op maat bedenken, stap er één binnen waar je vertrouwen in hebt, en vraag hoe hij het zou oplossen, en hoeveel dat dan kost... over spd (klikpedalen standaard op mtb, mtb-schoenen, staal dus bijna onverslijtbaar, klein oppervlak dus soms last van drukpunten, enkele graden speelruimte voor de knieen) en spd-sl (klikpedalen enkel voor race, raceschoenen, plastiek dus slijt, groter oppervlak en speling naar wens) is op dit forum al genoeg geschreven, zoek even met de zoekfunctie naar spd en spd sl...
ik heb mijn 7-speed schroefpignon gekocht, en daarna zelf gemonteerd met een lifu cassettetool (bij halfords te verkrijgen voor 3-4 euro) voor mijn vakantiefiets bij piet vonk in delft, daarvoor zat er een 5-speed op, en ik heb 15 euro betaald. Het was een 11-32 (11-13-15-17-19-24-32 ongeveer), vooraan reed ik met een 42 blad, en ik kon elk dorp in Toscane aan met 15kg bagage achterop.
ik heb mijn 7-speed schroefpignon gekocht, en daarna zelf gemonteerd met een lifu cassettetool (bij halfords te verkrijgen voor 3-4 euro) voor mijn vakantiefiets bij piet vonk in delft, daarvoor zat er een 5-speed op, en ik heb 15 euro betaald. Het was een 11-32 (11-13-15-17-19-24-32 ongeveer), vooraan reed ik met een 42 blad, en ik kon elk dorp in Toscane aan met 15kg bagage achterop.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 04 okt 2007 17:02
Ik heb het even uitgezocht, wat voor spul ik op mn fiets heb. De 2 voorste tandwielen zijn 45x52, en vanachter: 13-15-17-19-22. Best waardeloos dus die 22. Wat betreft de inbouwbreedte, die is 120mm. Dan wordt het waarschijnlijk dus een 5 speed. Die zijn helaas niet meer zo breed qua aanbod, dus wat raden jullie aan? Ik zat te denken aan iets van 13-16-18-21-26. Of iets dergelijk. Dat ze allemaal wat hoger zijn als daarvoor is niet zo erg, aangezien ik normaal haast nooit op mijn buitenblad rij, dat kan ik dan wat meer doen, en dan kan ik wel makkelijk omhoog met die 21 en 26. Wat denken jullie hiervan?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
die 45 vooraan is zeer groot; doe dáár eerst iets aan! Waarschijnlijk is je 'steek' 144mm ofwel 130mm. Dat is de diameter van de cirkel gevormd door je kettingbladbouten vooraan. Een blad van maximaal 42 of liefst nog iets kleiner (voor 130 mm is het minimum 38 tandjes) moet daarop! De verhoudingen in je schroefpion heb je niet zomaar te kiezen, dat hangt af van het aanbod, maar met een 42 (voorblad vervangen) - 22 combinatie ga je alvast een stuk lichter. Best is het toe te werken naar een 42-26, of indien je in de bergen rijdt, een compact of een tripel (crank vervangen).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®