Pagina 1 van 3
Bianchi BSA of Italiaans
Geplaatst: 25 sep 2007 19:47
door ultima
Hoi,
Ik wil een Ultegra crank kopen van iemand, maar ik weet niet zeker of het past. Ik heb een Bianchi CSC Nirone, is dit Italiaans of BSA?
Hij zei iets over het herkennen met blauwe locktide is Italiaans, en de ander is BSA? Hoe kun je weten wat wat is en of dit gaat passen.
Alvast bedankt
Geplaatst: 25 sep 2007 19:50
door de zwarten
googlen geeft antwoord. normaalgezien BSA. Bovendien kan je voor de zekerheid meten of je crank 68mm (BSA) of 70mm (ITA) breed is. Ik dacht trouwens dat het niet de crank maar de cups zijn die BSA moeten zijn....
Geplaatst: 25 sep 2007 20:40
door campasuper
Ik ben geen ervaringsdeskundige maar een Italiaanse Bianchi met BSA draad? Lijkt me niet logisch.
Geplaatst: 25 sep 2007 21:32
door diogenes
Geplaatst: 25 sep 2007 22:10
door sharkman
Bianchi heeft al sinds jaar en dag voor het juiste systeem gekozen, BSA dus.
Geplaatst: 25 sep 2007 22:34
door havana
BSA inderdaad, mijn 1885 is ook BSA.
Geplaatst: 26 sep 2007 09:52
door ultima
Hartelijk bedankt allemaal, dan kan het helaas niet doorgaan.
Geplaatst: 26 sep 2007 10:58
door friesc50
Sharkman schreef:Bianchi heeft al sinds jaar en dag voor het juiste systeem gekozen, BSA dus.
waarom is dit het juiste systeem
Geplaatst: 26 sep 2007 11:13
door havana
Omdat je met Italiaans met de traprichting mee losdraait en dus de cups/trapas los kunt trappen.
Wanneer vakkundig gemonteerd gebeurt dit natuurlijk niet of zelden, maar BSA is dus wat meer "idiot proof".
Geplaatst: 26 sep 2007 13:33
door sharkman
Dit loslopen gebeurd toch nog wel regelmatig en omdat je de cups van een aantal moderne carbon frames niet meer met loctite/meer kracht vast mag zetten is Italiaanse draad niet echt mer een optie voor de toekomst.
Geplaatst: 26 sep 2007 14:40
door spietpiet
havana schreef:Omdat je met Italiaans met de traprichting mee losdraait en dus de cups/trapas los kunt trappen.
Wanneer vakkundig gemonteerd gebeurt dit natuurlijk niet of zelden, maar BSA is dus wat meer "idiot proof".
Voor ITA geldt dat voor één richting, voor BSA helaas voor beide richtingen naar mijn inziens.
BSA draai je aan de non driveside met de klok mee (rechts draad) vast, dus zou je los trappen omdat je tegen de klok in trapt.
BSA draai je aan de driveside tegen de klok in (links draad) vast, dus zou je los trappen omdat je met de klok mee trapt.
Als je loslopen wilt voorkomen moet je de draairichting gelijkhouden aan de richting waarop je hem vastdraait imho.