Is er verschil tussen MTB en race schoenen?
- razenderoeland
- Forum-lid
Ik ben bezig met de aanschaf van een mountainbike. Op marktplaats zie ik tussen de wielerschoenen ook schoenen staan die als MTB schoenen worden verkocht.
Is het nu zo dat ik voor de mountainbike m'n gewone race schoenen kunnen gebruiken, of kan ik beter ook een paar MTB schoenen gaan aanschaffen?
Is het nu zo dat ik voor de mountainbike m'n gewone race schoenen kunnen gebruiken, of kan ik beter ook een paar MTB schoenen gaan aanschaffen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Op een mtb heb je andere klikpedalen. De plaatjes zijn veel kleiner en liggen in de zool verzonken waardoor je er beter mee kunt lopen, ook zijn ze zo ontworpen dat ze blijven werken met zand of modder er tussen. Voor op de mtb heb je dus mtb schoenen nodig.
Amclassic-fan schreef:Op een mtb heb je andere klikpedalen. De plaatjes zijn veel kleiner en liggen in de zool verzonken waardoor je er beter mee kunt lopen, ook zijn ze zo ontworpen dat ze blijven werken met zand of modder er tussen. Voor op de mtb heb je dus mtb schoenen nodig.
Aanvulling:
Als je maar één paar schoenen aan wil schaffen voor zowel race als MTB ben je met MTB schoenen het best af. Met deze schoenen kun je ook op je racefiets rijden. Met raceschoenen wil je niet gaan MTB-en.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- razenderoeland
- Forum-lid
Werken MTB pedalen dan ook met het SPD systeem dat voor racefietsen wordt gebruikt?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
SPD op de reesert is een beetje uit, maar gebeurde meer dan nu gesuggereerd wordt. Er bestaan (bestonden?) ook speciale racepedalen voor SPD met maar aan 1 kant inklikken. Op mijn vorige racefiets (en nu mijn slecht weer fiets) heb ik spd. Ik reed daar eerst gewoon met raceschoenen op, dus niks verzonken schoenplaatjes of bezopen gezicht.
Het is een goed systeem, niks plaatjes vervangen, werkt altijd goed. Maar het is alleen inmiddels helemaal MTB-imago.
Het is een goed systeem, niks plaatjes vervangen, werkt altijd goed. Maar het is alleen inmiddels helemaal MTB-imago.
- razenderoeland
- Forum-lid
Op m'n racefiets zitten dus ook pedalen waar je slechts aan 1 kant je schoenen kunt inklikken. Wat mij betreft is met het uiterlijk daarvan niks mis.
En daarnaast even dit. Als ik op de fits zit zie ik niks van deze pedalen, dus al zou het een bezopen gezicht zijn, ik zie er niks van.
Het belangrijkste is dat het goed werkt.
En daarnaast even dit. Als ik op de fits zit zie ik niks van deze pedalen, dus al zou het een bezopen gezicht zijn, ik zie er niks van.
Het belangrijkste is dat het goed werkt.
-
- Forum-lid
Ik fiets zelf ook op zowel racer, spinning als mtb met spd. Heb in het verleden met een overstap naar een ander systeem, mijn knie door verkeerde belasting een aantal maanden niet kunnen gebruiken. Met de Shimano SM-SH70/71 plaatjes onder mijn raceschoenen, kun je ook nog gewoon beter lopen als de meeste andere systemen. Wat overigens niet wegneemt dat ik volgend seizoen een overstap naar Speedplay serieus overweeg.
Nadeel van SPD op de racer is toch wel het kleine contactoppervlak. Verder heb je ook niet zo gek veel speling. Ben er ook mee begonnen (ook vanwege het spinnen), maar ben inmiddels ruim één seizoen over op SPD-SL. Dat bevalt toch een stuk beter.
-
- Forum-lid
Win je nou veel wanneer je kiest voor een pedaal met een groter contact oppervlak? Ik heb zelf op mijn racefiets op dit moment ook nog SPD. Vond het wel makkelijk omdat ik dan op mijn racefiets, atb en tacx fiets hetzelfde systeem heb zitten.
Ik snap dat je niet ineens 5km/u harder gaat maar zou een overstap naar een ander systeem echt een merkbare verbetering opleveren?
Ik snap dat je niet ineens 5km/u harder gaat maar zou een overstap naar een ander systeem echt een merkbare verbetering opleveren?