Sneller berg op fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Heb nu bijna het weg seizoen er bijna op zitten met de (toer) vereniging en tot mijn 'frustratie' kan ik nog altijd niet met de beste 'mannen' mee berg op. Kan altijd 3/4 van de klim, lees limburgs heuvelland, mee, maar beschik niet over dat beetje extra, verzuren / gebrek aan souplesse, kracht???? Heeft iemand enige tips voor me waar ik deze winter op kan trainen en zo wellicht volgend seizoen dat beetje extra wel in de benen heb zitten.
Wat is je gewicht/lengte/bmi/vetpercentage?
Klimmen is vechten tegen de zwaartekracht.
Trainen voor Limburg: zorgen dat je snelheidskracht toeneemt en je absolute vermogen.
Trainen voor de Alpen: duur, duur, duur en zoveel mogelijk afvallen
Klimmen is vechten tegen de zwaartekracht.
Trainen voor Limburg: zorgen dat je snelheidskracht toeneemt en je absolute vermogen.
Trainen voor de Alpen: duur, duur, duur en zoveel mogelijk afvallen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Fietste altijd voor mezelf, uiteindelijk resulterend in het zelfde rondje. Ben 35, 86kg en eigenlijk de laatste 3 jaar weer terug aan het sporten. Spinnen, squash 2x p/w en met fietsen 2x p/w (120 / 140 km samen). Ben misschien te ongeduldig maar wil me gewoon kunnen meten met de andere jongens.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
sorry @auke, zag net je bericht er tussen door komen, ben 1.90, 86kg, 35 jaar, bmi is dacht ik rond de 24, vetpercentage weet ik niet sorry.
Klimmen is een vak apart, sommige zijn ervoor geboren. toch is klimmen te leren.
Als je het theoretisch benadert is een col op rijden te onderscheiden in verschillende factoren:
- Getraindheid bergop?: houding
Bergop gebruik je in feite dezelfde spieren als op het vlakke, met dat verschil dat je ze anders gebruikt. Bergop trek je veel meer aan de pedalen. Ook gebruik je veel meer de rugspieren. Ook kan je wat winnen op hoe je klimt. Sommige renners zitten bijvoorbeeld te diep, zodat ze op het vlakke hard gaan, maar bergop teveel verkrampen. Hoe meer bergop je rijd, hoe beter je eraan gewend raakt.
- vezeltype:
Iemand met veel type 1 vezels, dus aerobe, kan harder een berg op rijden, dan iemand met meer type 2 vezels. Dat heeft te maken met het feit dat een renner met type 1 vezels meer tege de max. aan kan rijden. Dat wil zeggen hij is staat een groot vermogen te leveren, zonder te verzuren.
- kracht
Bij klimmen komt relatief gezien meer kracht kijken dan aan hetzelfde vermogen op het vlakke rijden. Dat komt omdat je, in tegenstelling tot het vlakke, meer tegen weerstand moet duwen. Als je bergop je benen stil houdt val je vrijwel direct om, doe je dat op het vlakke zal je niet direct veel snelheid minderen. Hierdoor rijd je automatisch minder omwentelingen. Dit feit is weer te relateren aan je vezeltype. Type 1 heeft een optimale contractiesnelheid van 60 contracties/min. Type 2 heeft 300 contracties/min. Bergop rijd je doorgaans 75-85 omwentelingen, op het vlakke 90-100.
- Gewicht
Ook al kan je er meestal niet veel aan doen, een meergewicht van 1 kg, bij 10% stijgingspercentage moet je 10 watt meer vermogen leveren. Wil je dus het snelst winnen, zal je iets aa het gewicht moeten doen. Let op! dit is dus ook je fiets, bidons, etc.
- Vermogen
Hoewel dit in relatie staat tot kracht is het toch iets anders. Kracht heeft meer te maken met spierkracht, terwijl vermogen voort komt uit de combinatie van de spieren die kracht leveren, maar door bloed energie geleverd krijgen (vasculaire systeem). Door intensief te trainen op 90-95% van je omslagpunt, raak je meer anaeroob getraind. Er moet wel opgelet worden dat je ook heel goed aeroob getraind moet zijn. Omdat de intensiteit immers wel volgehouden moet kunnen worden, je moet dus niet direct in de verzuring schieten. Je duurbasis moet dus goed zijn.
Daarnaast maakt het een groot verschil of je de Alphe Duez beklimt, of tegen de Cauberg op rijd. Bij de een heb je een hoger piek vermogen nodig, bij de ander een betere aerobe uithouding.
- Techniek
De techniek bergop wordt nogal eens onderschat. Lance Armstrong bewees bijvoorbeeld dat ook een niet klimmer hard begrop kan rijden, als je dit maar efficient doet. De echte puur natuur klimmer, als Rasmussen, hebben van nature al een goede techniek. Meestal moet je proberen zoveel mogelijk omwentelingen te maken, dit zorgt ervoor dat je sneller verzuring afvoert. Het nadeel is dat je een hogere hartslag draait, waardoor je dus beter aeroob getraind moet zijn en een hoger vermogen nodig hebt.
Conclusie
Je hebt verschillende type klimmen en klimmers. Een Boonen kan bijvoorbeeld best hard de muur op rijden, gewoonweg omdat hij een enorm (maximaal) vermogen heeft. Laat je heb de Alphe Duez oprijden zal hij de eerste kilometer best hard gaan, maar daarna compleet stil vallen, vervolgens zal hij dan vorbij worden geschoten door Rasmussen.
Bergop rijden is iets wat te leren en te trainen valt. Maar als je Bakstedt heeft zal elke puist teveel zijn. Rijstijl, vermogen, kracht en techiek zijn in deze te trainen. Vezeltype, aanleg en gewicht blijven daarintegen beperkende factoren.
Als je het theoretisch benadert is een col op rijden te onderscheiden in verschillende factoren:
- Getraindheid bergop?: houding
Bergop gebruik je in feite dezelfde spieren als op het vlakke, met dat verschil dat je ze anders gebruikt. Bergop trek je veel meer aan de pedalen. Ook gebruik je veel meer de rugspieren. Ook kan je wat winnen op hoe je klimt. Sommige renners zitten bijvoorbeeld te diep, zodat ze op het vlakke hard gaan, maar bergop teveel verkrampen. Hoe meer bergop je rijd, hoe beter je eraan gewend raakt.
- vezeltype:
Iemand met veel type 1 vezels, dus aerobe, kan harder een berg op rijden, dan iemand met meer type 2 vezels. Dat heeft te maken met het feit dat een renner met type 1 vezels meer tege de max. aan kan rijden. Dat wil zeggen hij is staat een groot vermogen te leveren, zonder te verzuren.
- kracht
Bij klimmen komt relatief gezien meer kracht kijken dan aan hetzelfde vermogen op het vlakke rijden. Dat komt omdat je, in tegenstelling tot het vlakke, meer tegen weerstand moet duwen. Als je bergop je benen stil houdt val je vrijwel direct om, doe je dat op het vlakke zal je niet direct veel snelheid minderen. Hierdoor rijd je automatisch minder omwentelingen. Dit feit is weer te relateren aan je vezeltype. Type 1 heeft een optimale contractiesnelheid van 60 contracties/min. Type 2 heeft 300 contracties/min. Bergop rijd je doorgaans 75-85 omwentelingen, op het vlakke 90-100.
- Gewicht
Ook al kan je er meestal niet veel aan doen, een meergewicht van 1 kg, bij 10% stijgingspercentage moet je 10 watt meer vermogen leveren. Wil je dus het snelst winnen, zal je iets aa het gewicht moeten doen. Let op! dit is dus ook je fiets, bidons, etc.
- Vermogen
Hoewel dit in relatie staat tot kracht is het toch iets anders. Kracht heeft meer te maken met spierkracht, terwijl vermogen voort komt uit de combinatie van de spieren die kracht leveren, maar door bloed energie geleverd krijgen (vasculaire systeem). Door intensief te trainen op 90-95% van je omslagpunt, raak je meer anaeroob getraind. Er moet wel opgelet worden dat je ook heel goed aeroob getraind moet zijn. Omdat de intensiteit immers wel volgehouden moet kunnen worden, je moet dus niet direct in de verzuring schieten. Je duurbasis moet dus goed zijn.
Daarnaast maakt het een groot verschil of je de Alphe Duez beklimt, of tegen de Cauberg op rijd. Bij de een heb je een hoger piek vermogen nodig, bij de ander een betere aerobe uithouding.
- Techniek
De techniek bergop wordt nogal eens onderschat. Lance Armstrong bewees bijvoorbeeld dat ook een niet klimmer hard begrop kan rijden, als je dit maar efficient doet. De echte puur natuur klimmer, als Rasmussen, hebben van nature al een goede techniek. Meestal moet je proberen zoveel mogelijk omwentelingen te maken, dit zorgt ervoor dat je sneller verzuring afvoert. Het nadeel is dat je een hogere hartslag draait, waardoor je dus beter aeroob getraind moet zijn en een hoger vermogen nodig hebt.
Conclusie
Je hebt verschillende type klimmen en klimmers. Een Boonen kan bijvoorbeeld best hard de muur op rijden, gewoonweg omdat hij een enorm (maximaal) vermogen heeft. Laat je heb de Alphe Duez oprijden zal hij de eerste kilometer best hard gaan, maar daarna compleet stil vallen, vervolgens zal hij dan vorbij worden geschoten door Rasmussen.
Bergop rijden is iets wat te leren en te trainen valt. Maar als je Bakstedt heeft zal elke puist teveel zijn. Rijstijl, vermogen, kracht en techiek zijn in deze te trainen. Vezeltype, aanleg en gewicht blijven daarintegen beperkende factoren.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Backstedt kan anders wel de tour uitrijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
En mijn doel voor 2008 is het rijden van de marmotte, vandaar mijn vraag, dus een kleine tour voor mij dan....
Een groot gedeelte is gewoon aangeboren. Ik zelf stapte voor het eerst op een racefiets in zwitserland en reed gelijk m'n getrainde vrienden eraf. Maar daar heb je niks aan, want je wilt je eigen capaciteiten verbeteren.
Tip 1:
86 kg bij 1.90 is zeker niet dik, maar voor een klimmer toch echt te veel. Ik zelf weeg bijv. 68,5 kg bij 1.87 ( misschien is dat geen relevante info aangezien ik 17 ben, maar het gaat echt makkelijker als er wat af gaat!)
Tip 2: leg de nadruk vooral op de racefiets en niet op het spinnen, spinnen is erg zwaar en geeft een voldaan gevoel, maar is eerder van belang om te sprinten dan voor in de bergen. Daar ga je ook niet als een idioot knallen, maar probeer je de schade zo lang mogelijk te beperken! Maak gewoon lekker veel km op de fiets en schakel voor niet te zwaar op een berg! Licht draaien is geen teken van zwakte. Ik schakel bijv. al redelijk snel (bij een procentje of 7-8) naar mijn 39-26. Als je het iets te snel vind rondgaan, kan je altijd nog een tandje bij schakelen.
Tip 1:
86 kg bij 1.90 is zeker niet dik, maar voor een klimmer toch echt te veel. Ik zelf weeg bijv. 68,5 kg bij 1.87 ( misschien is dat geen relevante info aangezien ik 17 ben, maar het gaat echt makkelijker als er wat af gaat!)
Tip 2: leg de nadruk vooral op de racefiets en niet op het spinnen, spinnen is erg zwaar en geeft een voldaan gevoel, maar is eerder van belang om te sprinten dan voor in de bergen. Daar ga je ook niet als een idioot knallen, maar probeer je de schade zo lang mogelijk te beperken! Maak gewoon lekker veel km op de fiets en schakel voor niet te zwaar op een berg! Licht draaien is geen teken van zwakte. Ik schakel bijv. al redelijk snel (bij een procentje of 7-8) naar mijn 39-26. Als je het iets te snel vind rondgaan, kan je altijd nog een tandje bij schakelen.
no pain no gain
Wanneer ik lees wat je allemaal aan sport doet dan vraag ik me af of je je lichaam genoeg tijd geeft om te herstellen. En let je wel goed op je hartslag tijdens het fietsen? Waarschijnlijk niet, want anders zou je je krachten beter verdelen en niet verzuren. En houden die gasten die zo hard bergop gaan jou bij op de vlakke weg? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Dat geldt ook bij wielrennen.
Wanneer ik jouw verhaal lees dan heb ik het idee dat je tijdens de toertochten bezig bent met een klimtraining, en dat kan natuurlijk niet. Wanneer je tijdens toertochten goed voor de dag wilt komen en mee wilt rijden met de besten, dan zul je vóór de tochten moeten trainen. En waarschijnlijk gaat dat ten koste van het spinnen en/of het squashen.
Enne... een gewicht van 86kg bij een lengte van 190cm? Dat is echt te veel voor iemand met jouw ambities. Je gewicht heeft wel een voordeel. Je kunt heel snel omlaag.
Wanneer ik jouw verhaal lees dan heb ik het idee dat je tijdens de toertochten bezig bent met een klimtraining, en dat kan natuurlijk niet. Wanneer je tijdens toertochten goed voor de dag wilt komen en mee wilt rijden met de besten, dan zul je vóór de tochten moeten trainen. En waarschijnlijk gaat dat ten koste van het spinnen en/of het squashen.
Enne... een gewicht van 86kg bij een lengte van 190cm? Dat is echt te veel voor iemand met jouw ambities. Je gewicht heeft wel een voordeel. Je kunt heel snel omlaag.
[quote="jandoedel"]Enne... een gewicht van 86kg bij een lengte van 190cm? Dat is echt te veel voor iemand met jouw ambities. Je gewicht heeft wel een voordeel. Je kunt heel snel omlaag.[/quote]
Ken je hem persoonlijk, want anders zou ik dergelijke uitspraken maar nuanceren.
Niet iedereen heeft het postuur van een panlat. Sommigen hebben meer spieren en/of een breder bovenlichaam ed. (type Steegmans)
Ken je hem persoonlijk, want anders zou ik dergelijke uitspraken maar nuanceren.
Niet iedereen heeft het postuur van een panlat. Sommigen hebben meer spieren en/of een breder bovenlichaam ed. (type Steegmans)
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
jandoedel heeft groot gelijk. ik vroeg aan iemand wat ik moest doen om te beginnen koersen. het gesprek ging alsvolgt:
wielerkenner: hoeveel weeg jij?
ik: 75 kg
wielerkenner: hoe groot ben jij?
ik: 1.78m
wielerkenner: dan moet er minstens 10 kg af.
ik: (slik)
Je gewicht is gewoon hét allerbelangrijkste, de zwaartekracht wint nl. altijd. Ik zou zeggen dat er bij jou als gezonde jongen óók 10 kg afmoet, maar misschien kan/wil je dat niet opbrengen (als je nog andere sporten doet en die gaan eronder lijden... of als je daarvoor je eetgewoonten drastisch moet omgooien...)
tweede tip en reeds gezegd: er valt zoveel meer uit een kleine versnelling te halen. Je hebt er geen idee van hoe hard je kan gaan door schijnbaar veel te klein te rijden, maar in werkelijkheid gebruiken vele beginners die klikpedalen gewoon niet efficient. Er wordt veel te weinig gelet op een mooie ronde beweging, en trekken is er helaas veel te weinig bij (alleen maar stoempen)... Dus ik zou je aanraden heel geconcentreerd op je cadans én je pedaalbeweging te letten!
wielerkenner: hoeveel weeg jij?
ik: 75 kg
wielerkenner: hoe groot ben jij?
ik: 1.78m
wielerkenner: dan moet er minstens 10 kg af.
ik: (slik)
Je gewicht is gewoon hét allerbelangrijkste, de zwaartekracht wint nl. altijd. Ik zou zeggen dat er bij jou als gezonde jongen óók 10 kg afmoet, maar misschien kan/wil je dat niet opbrengen (als je nog andere sporten doet en die gaan eronder lijden... of als je daarvoor je eetgewoonten drastisch moet omgooien...)
tweede tip en reeds gezegd: er valt zoveel meer uit een kleine versnelling te halen. Je hebt er geen idee van hoe hard je kan gaan door schijnbaar veel te klein te rijden, maar in werkelijkheid gebruiken vele beginners die klikpedalen gewoon niet efficient. Er wordt veel te weinig gelet op een mooie ronde beweging, en trekken is er helaas veel te weinig bij (alleen maar stoempen)... Dus ik zou je aanraden heel geconcentreerd op je cadans én je pedaalbeweging te letten!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®