Pagina 1 van 3

lengte stuurpen

Geplaatst: 18 sep 2007 21:29
door mijnsprinter
welke kan ik best kiezen?
kader met bovenbuis 53 cm + stuurpen 13 cm.
of bovenbuis 54,5 cm + stuurpen 11 cm.

Geplaatst: 18 sep 2007 22:21
door bull
Scheelt dus een halve centimeter in uiteindelijke reach. Zit je liever wat korter of juist meer gestrekt? Heeft allemaal met jouw voorkeur voor geometrie te maken. Heb je ook een meting laten doen? Bijvoorbeeld cyclefit of bikefitting? Is in ieder geval niet door ons op basis van alleen bovenstaande gegevens te zeggen. Wat is bijvoorbeeld de lengte van de balhoofdbuis?
M.a.w. hoeveel spacers wil je hebben?

Geplaatst: 18 sep 2007 22:27
door danoontje
Persoonlijk heb ik laatst een meting laten doen.

Tegen mij werd verteld dat een stuurpen beter wat korter kan zijn en het frame wat langer. Dit omdat je veel vanuit je heupen stuurt en eigenlijk minder met je stuur stuurt. Wanneer je stuurpen te lang is moet je behoorlijk werken om de fiets de bocht door te krijgen. Dit kan op termijn rugklachten geven.
Anderzijds, ik rij al jaren met een 13 stuurpen en het bevalt me prima, zonder klachten.

Vaak is meten wel weten...!!

Succes met je keuze

Geplaatst: 18 sep 2007 22:30
door mikebiker
Soms heeft een fiets met een kortere bovenbuis ook een korter balhoofd. Dus dan kun je dieper zitten. Mede daarom heb ik uiteindelijk voor een 54 cm. soloist team gekozen ipv. een 56 cm. gekozen.

Geplaatst: 18 sep 2007 22:31
door amclassic-fan
Sturen doe je met je gewicht en niet door aan een stuur te draaien. Een fiets rijdt prima zowel met een 11 cm pen als een 13 cm pen.
Volgens mij vergeten we alleen dat er ook nog een balhoofdbuis in een frame zit.

Geplaatst: 18 sep 2007 22:39
door danoontje
Kortom, lekkere lange stuurpen erop en een mooie spacertoren en het komt allemaal voor elkaar..
En maar wringen in die rug..
Op het vlakke lukt het allemaal prima, totdat het gaat heuvelen..minder controle bergaf..
Vraag de renners van Predictor maar eens hoe ze over de Noa denken met die lekkere korte bovenbuis (en hoge balhoofdbuis)...
Kwam Wim de Vocht nog tegen bij de fysio, hij heeft gesmeekt om een alu frame op maat..Rabo, zelfde verhaal, lekkere lange stuurpennen, korte bovenbuisje...en Lowik en consorten maar klagen...

Moraal van het verhaal, wederom: meten is weten

lengte stuurpen

Geplaatst: 19 sep 2007 23:04
door mijnsprinter
Bedankt voor de reacties tot hiertoe.
Ik heb reeds vijf fietsmeetingen laten doen, telkens met een verschillend resultaat ( 2xbikefitting-cyclefit-body scanning-bioracer) ik weet echt niet meer wie of wat ik mag geloven.
In principe gaat het over een cannondale synapse ivm comfort gezien mijn leeftijd (58j.)
De ene fm raad mij maat 53 aan en een andere fm zegt maat 50.
Ter informatie hierbij mijn lichaamsmaten:
lengte: 167,5-beenlengte:78,5-romplengte:59-armlengte:68.
Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Stuurpen lengte

Geplaatst: 19 sep 2007 23:53
door cioccpryde
Ik zou voor 11cm gaan,dat is toch al een redelijke lange pen voor een 54,5 cm lang frame.13 cm is zowat de tweede langste pen die er te krijgen is.Wat moet iemand die een 58 cm frame nodig heeft dan wel nemen?
Oja,nog effe op Deda site gekeken en daar is van de meeste modellen de 130cm de langste pen.

Geplaatst: 20 sep 2007 00:14
door martelino
Ik ben het met mijnsprinter eens: heb nu verschillende metingen gedaan en ze geven behoorlijk verschillende uitkomsten. Ik heb nu wel een soort eigen basis eruit gehaald maar voor de fijnafstelling zou het wel goed zijn om wat principes op een rijtje te hebben. Ik heb al flink gezocht oa op dit forum, maar ik lees toch vooral "wat jezelf het prettigst vind" of "hou je van een langere zit, dan..." enz. Ik weet niet of ik van een langere zit hou. Ik weet dat ik snel wil fietsen over middellange afstanden, met souplesse en een "gezonde" houding.
Misschien moeten we eens op een rijtje zetten wat de concrete gevolgen zijn van bepaalde aanpassingen, en de samenhang van de verschillende aanpassingsmogelijkheden.
BV: zadel naar voren (minder setback) = meer souplesse/minder kracht (moet zadel dan ook omhoog?)
gevolg, kortere zit (compacter) dus langere stuurpen voor minder kans op nek en schouderklachten (?)
Is een langere zit (dus niet zozeer diep of hoger) nou juist meer race of tour?
Wat doet meer of minder setback?
En klopt het echt dat rode fietsen sneller gaan dan blauwe?
Ik bedoel dus meer de details in afstelling, hoogtes en lengtes van pennen dan de framematen, want daar kom je wel uit met de standaardberekeningen, maar dan begint het eigenlijk pas...

Geplaatst: 20 sep 2007 00:30
door cioccpryde
Martelino schreef:Ik ben het met mijnsprinter eens: heb nu verschillende metingen gedaan en ze geven behoorlijk verschillende uitkomsten. Ik heb nu wel een soort eigen basis eruit gehaald maar voor de fijnafstelling zou het wel goed zijn om wat principes op een rijtje te hebben. Ik heb al flink gezocht oa op dit forum, maar ik lees toch vooral "wat jezelf het prettigst vind" of "hou je van een langere zit, dan..." enz. Ik weet niet of ik van een langere zit hou. Ik weet dat ik snel wil fietsen over middellange afstanden, met souplesse en een "gezonde" houding.
Misschien moeten we eens op een rijtje zetten wat de concrete gevolgen zijn van bepaalde aanpassingen, en de samenhang van de verschillende aanpassingsmogelijkheden.
BV: zadel naar voren (minder setback) = meer souplesse/minder kracht (moet zadel dan ook omhoog?)
gevolg, kortere zit (compacter) dus langere stuurpen voor minder kans op nek en schouderklachten (?)
Is een langere zit (dus niet zozeer diep of hoger) nou juist meer race of tour?
Wat doet meer of minder setback?
En klopt het echt dat rode fietsen sneller gaan dan blauwe?
Ik bedoel dus meer de details in afstelling, hoogtes en lengtes van pennen dan de framematen, want daar kom je wel uit met de standaardberekeningen, maar dan begint het eigenlijk pas...


Het ging hier toch niet over lange of korte zit maar over lange of korte pen met dezelfde zit dacht ik zo
:rolleye::rolleye:

Geplaatst: 20 sep 2007 00:37
door de zwarten
zadel naar voor: stand bekken anders, minder soupplesse.
kortere zit: meer rugklachten
langere zit: meer rugklachten
HOGERE zit (mensen vergeten dikwijls ook dat een langere stuurpen kan zorgen voor een hogere stuurpositie, afhankelijk van de hoek van de stuurpen!)
Langere zit: race EN tour
kortere zit: idem
diepere zit: race
setback: balans van je lichaamsgewicht meer boven je wielen brengen (bvb met korte stuurpen (bvb iemand met lang bovenlijf.

Geplaatst: 20 sep 2007 00:44
door timper
Ik heb me vorige week laten opmeten bij Bullen uit Kinrooi, het duurde twee uren. Ik had er een heel goed gevoel bij. Hij geeft echt raad en spreekt inderdaad ook over de crancklengte, stuurpen, zadel, stuurbreedte....en hij legt ook uit waarom en hoe. Hij is tenminste bereid om moeite te doen en te luisteren.
Ik had voordien bikefitting gedaan in een medisch sportcentrum. En dat was heel wat minder. De meting is eigenlijk nutteloos. Ze zagen dat er aanpassingen nodig waren en daarvoor stuurden ze me naar de FM. Tja...da's geen dokter he. Ze adviseerden me om zelf een spie tussen mijn schoen en plaatje te monteren...
Zelf experimenteren met zooltjes is heel gevaarlijk voor de knie en dus hard af te raden. Dan zit je daar met kine's en sportartsen.

Algemene richtlijnen ivm afstellingen zijn moeilijk te geven. Als uitgangspunt kunnen ze wel nuttig zijn.