Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Zitpositie mountainbike t.o.v. racefiets

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 10 sep 2007 22:24

Vorig jaar heb ik een andere racefiets gekocht, en daar zit ik geweldig op. Daarnaast heb ik ook een mountainbike. Weliswaar een ouder beestje, maar ik red me daar best mee.
Op deze mountainbike heb ik daarentegen volgens mij niet een geweldige zitpositie. Ik zit dan ook behoorlijk anders op deze fiets als op mijn racefiets.

Is de zit op een racefiets dezelfde als op een mountainbike, of zitten er toch wel duidelijke verschillen tussen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

vertigo
Forum-lid

vertigo 13 sep 2007 14:06

Ik denk dat je op een MTB rechter zit en op een racefiets meer 'ligt'. Zo is dat bij mij toch.

louise
Forum-lid
Contact

louise 13 sep 2007 15:38

Ik heb hetzelfde probleem gehad, en zit nu, na maandenlang van alles aanpassen, op m'n mountainbike lekkerder dan op mijn racefiets. Dat lag uiteindelijk aan twee dingen:

- Toch zo veel mogelijk de racefietsinstellingen gekopieerd. En daarvoor moet je een 'ijkpunt' hebben, bv. fiets met crank tegen een deurpost zetten en van daaruit meten. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat niet mijn MTB-stuur te ver naar voren stond, maar het zadel te ver naar achter (dus in vergelijking met m'n racefiets). Dat was één grote stap vooruit.

- Stuur versmallen. Ik had steeds last van zere en slapende handen, en een iets smaller stuur (nouja, er een stuk afzagen), loste dat meteen helemaal op - een zeer aangename verrassing! Deels is dat gewoon door de 'zit', ik zat kennelijk buiten mijn macht, maar deels ook doordat ik daardoor beter bij de bar-ends kan. Het voordeel van bar-ends is dat je dan je handen 'verticaal' kunt houden, zoals je op een racefiets ook doet als je in de remgrepen of beugels fietst. 'Horizontaal', dus de standaard grip van een MTB-stuur (en bij een racefiets 'met de handjes bovenop') geeft meer spierspanning.

Zadelhoogte en -type scheelden ook, maar dat ligt wat meer voor de hand natuurlijk.

Ik zit op m'n mountainbike niet veel rechter trouwens, maar ik zit op m'n racefiets ook niet heel erg diep.

Succes,

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 14 sep 2007 16:11

Ik dacht zelf dat de zithoogte op een mountainbike wat lager is dan op een racefiets. Dit omdat je soms toch sneller met je voeten bij de grond moet kunnen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

pjotr
Forum-lid

pjotr 14 sep 2007 16:46

Juist 1cm'tje hoger werd mij verteld, omdat je meer kracht dan kan zetten.
Anti-Spacers!

ted038
Forum-lid

ted038 14 sep 2007 17:22

afstand "trapas - bovenkant zadel" is bij voorkeur hetzelfde, toch ?

verschil in rechtop zitten / plat liggen wordt dan geregeld (grofweg) door juiste maat frames en (fijnafstelling)de stuurpen-instellingen en spacers.

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 sep 2007 20:04

Ik heb hier in de alpen het mtb zadel echt wel wat lager staan. Als ik naar boven zit te crawlen met 5,5 kmh over rotsen en boomstronken dan moet je echt heel snel op de grond staan en zit je meestal op het puntje van het zadel om nog een beetje druk op je voorwiel te houden. Bij de vlakkere ritten kan het zadel dan weer wat hoger.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

jerico
Forum-lid

jerico 19 sep 2007 17:36

het ligt eigenlijk aan je persoonlijke voorkeur...maar goed met je voeten bij de grond te kunnen heeft er niet veel mee te maken. je zadel hoogte heeft te maken met de lengte van je benen als de trapper verticaal naar beneden gericht staat en jij zit op het zadel en je voet op de trapper, moet je been licht gebogen zijn...de afstand van je stuur naar de zadel kan je bepalen met je arm zet je elleboog tegen het pubntje van je zadel en maak een pistool van je hand en dan moet ongeveer je (middel)vinger op het imbusboutje van het balhoofdstelsel komen, dan kom je meestal al in de buurt van een lekker rij positie...het snel vermoeien van je armen komt doordat je lichaam wat meer drukt op de armen, omdat je armen idd wat meer naar buiten staan, dit kan je licht compenseren door het zadel wat naar beneden te zetten. succes ermee...

groeten,

jerico
don\'t yell at me if i am wrong, ppl make mistakes...

pjotr
Forum-lid

pjotr 19 sep 2007 17:59

En de afstand zadel/stuur is die groter of kleiner dan bij racefietsen?
Anti-Spacers!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 sep 2007 18:00

Zadel lager zetten om sneller met je voeten bij de grond te kunnen vind ik als ik heel eerlijk mag zijn gewoon onzin. Je zou het hooguit kunnen doen om wat wendbaarder te zijn als je op de pedalen staat, of als je een snelle afdaler bent.
De methode van Pjots (1 cm hoger) vind ik zelfs gevaarlijk qua blessures. Als je racezadel al optimaal is afgesteld ga je je aanhechtingen alleen maar extreem belasten als je nog eens een cm hoger gaat zitten. Kortom, zelfde hoogte center trapas-bovenkant zadel is voor de meeste mensen een prima uitgangspunt.

De "meetmethode" over de afstand zadel-stuur van Jerico is niet echt volledig. Jij meet slechts tot de balhoofdbuis, het verschil maak je nu net met de stuurpen. Als die 20mm te lang is rij je nog klote. Afstand zadel-stuur is bij mij korter, dan ben ik wendbaarder.
Het sneller vermoeien van je armen komt niet alleen door de andere houding, maar vooral door de andere belasting. Bij de atb vang je onderweg in het bos veel meer klappen op met je armen en buik/rugspieren als bij de racefiets.

Verder sluit ik mij aan bij de opmerkingen van Louise.
Less is bore

jerico
Forum-lid

jerico 20 sep 2007 13:26

@ daniel

ik legde ook uit dat een zitpositie geheel persoonlijk is en dat de juiste afstand van je onderkant schoen en zadel veel belangrijker is dan snel bij de grond kunnen en dat het idd i.v.m het aanspannen van je spieren ook goed moet staan. de afstand tot het stuur komt meestal al goed omdat je een framemaat die bij je lengte hoort koopt.

En wat betreft de pijn in de armen vind ik persoonlijk gewoon wennen en gewoonweg spieren kweken....zodat je het na 10 ritten niet meer voelt...

greetz,

jerico
don\'t yell at me if i am wrong, ppl make mistakes...

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 20 sep 2007 23:07

Bij mij is de zitpositie op de racefiets en mountainbike bijna gelijk, als je er van uitgaat dat je op de racefiets je handen op het rechte stuk van het stuur houdt.
De overal reach en zadelhoogte zijn gelijk, echter op de mtb iets meer setback op de zadelpen.

De zit op de racefiets wordt natuurlijk een stukje langer wanneer je in de stuurbocht of met je handen op de shifters fietst, hetgeen mijn gewoonte is.

Zelf heb ik het gevoel dat ik op de mtb toch m'n spieren iets anders belast, moet toch altijd wennen aan overstap mtb naar racefiets, andersom heb ik minder problemen mee.

Plaats reactie