Alles over vakanties op én met de fiets

Hoe wat en waar bij de Dolomietenmarathon?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 05 sep 2007 22:43

Ik zou graag eens meedoen aan deze beroemde cyclo. Ik heb via via begrepen dat er sprake is van loting. Maar vanaf wanneer, en waar kan ik me inschrijven? En hebben jullie ook enig idee van de kans op deelname?

pinarello
Forum-lid

pinarello 06 sep 2007 00:27

Ongeveer 16000 aanvragen voor +/- 7000 plaatsen(de rest is voor genodigden en reisorganisaties), waarbij de verhouding Italiaan/buitenlander 50/50 is. Op www.maratona.it staat eind deze maand hoe eea in z'n werk gaat.
Andere mogelijkheid is via http://www.enroute-fietsreizen.nl of www.cycletours.nl of www.holimites.com een startkaart + accomodatie te boeken. Ook fietsenzaak Peter Dahamen organiseert elk jaar zo'n trip en dan met de bus.

Absolute aanrader de Dolomieten Marathon. Ik ga voor m´n vijfde.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 06 sep 2007 21:49

Bedankt!

olafdj
Forum-lid

Gebruikersavatar olafdj 21 sep 2007 18:02

Heb net de nieuwsbrief binnengekregen: de inschrijving is van 18 oktober t/m 8 november en de loting vindt plaats op de 16e november.
Alle informatie vind je, zoals aangegeven, op www.maratona.it.
grt.
Soms moet je eerst de wind van voren krijgen voordat je de wind in de rug hebt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 sep 2007 22:24

Mocht je uitgeloot worden kun je vlak na de loting nog bieden op een hondertal kaarten. Opbrengst gaat naar een goed doel. Houd hiervoor de website goed in de gaten. Met 100 euro zit je vaak wel veilig. Andere mogelijkheid is, zoals Pinarello al aangaf, een arrangement te boeken. Bijkomend voordeel daarvan is dat je dan meestal meteen één startvak verder vooraan start.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag. Ik reed dit seizoen mijn eerste DM (het was fantastisch).

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 21 sep 2007 23:08

Een arrangement is voor mij geen optie. Mijn ouders (met pensioen) hebben net een camper gekocht, en hebben al aangegeven dat ze met mij wel een weekje richting de Dolomieten willen. Mocht ik inderdaad een kaartje kunnen bemachtigen, dan zit ik lekker op een camping in de buurt, kan ik elke dag al wat trainen, en 's avonds staat het eten klaar. Bedankt voor de info.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 sep 2007 23:22

Er zijn slechts twee campings, eentje in San Cassiano en eentje in Corvara. Beiden hebben geen zwembad.

Die in San Cassiano is iets verder van de finish en die in Corvara juist verder van de start (beetje lood om oud ijzer dus). Die in San Cassiano is IMO de betere van de twee met een uitstekend sanitair (echt super), een klein kampwinkeltje en een goed niet te duur restaurant. Reserveren is niet nodig. Je kunt heel mooi onder de bomen staan. Ook is er een soort open grasveld waar gek genoeg de meeste Nederlanders stonden (?). De camping ligt in aan het parcours van de DM en in de afdaling van de Valporola. De weg naar de start van de DM (in La Villa) is alleen bergaf. De andere camping ligt op de flank van de Gardena en ligt dus heel dicht bij de finish (de start en de finish zijn op verschillende plekken).

De webadressen hieronder. Houd er rekening mee dat het 's nachts koud is (net boven het vriespunt is geen uitzondering), alhoewel dat in een camper geen probleem hoeft te zijn.

- Camping Corvara
- Camping San Cassiano

Houd er rekening mee dat de supermarkten klein zijn, bovendien zeer beperkt open en schreeuwend duur. De beste zit in San Cassiano. Het is dus verstandig (zeker als je toch met een camper gaat) de hele Albert Heijn / Dirk v/d Broek uit Nederland mee te nemen.

Het parcours kun je in vanaf de camping uitstekend in 2 dagen verkennen. Dan blijft er nog genoeg tijd over om het Sella Rondje nog eens te doen en misschien de verschrikkelijke Fedaia eens te verkennen. Ik was er met blaffy een dikke week en dat was echt een perfecte voorbereiding, we hebben ons meer dan vermaakt.

Oh ja, er zit trouwens in La Villa een (eveneens zeer dure) FM, wat handig kan zijn als je eens iets nodig hebt.

Als je wil kan ik je mijn verslag mailen, dan krijg je een beetje idee van de voorbereiding terplekke alsmede de race. Stuur maar een PM.

pinarello
Forum-lid

pinarello 24 sep 2007 21:26

[quote="havana"]Mocht je uitgeloot worden kun je vlak na de loting nog bieden op een hondertal kaarten. Opbrengst gaat naar een goed doel. Houd hiervoor de website goed in de gaten. Met 100 euro zit je vaak wel veilig. Andere mogelijkheid is, zoals Pinarello al aangaf, een arrangement te boeken. Bijkomend voordeel daarvan is dat je dan meteen één startvak verder vooraan start.

Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag. Ik reed dit seizoen mijn eerste DM (het was fantastisch).[/quote]

Dat van het startvak eerder is in ieder geval niet altijd zo. ik ken een aantal die dit jaar bij een reisorg hadden geboekt maar wel in het laatste vak (Warsteiner Gruppe) stonden.
Overigens als je al een keer eerder heb gereden en onder de 8 uur mag je in het 3e vak (Pinarello Gruppe) starten:D (onder de 6.15 zelfs in het 2e vak).

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 26 sep 2007 13:16

Ik wil deze koers komend jaar ook gaan rijden. Dat zou voor mij de eerste keer zijn dat ik zo'n koers ga doen. Is het dan verstandig om bijvoorbeeld een voorbereidingsweek via enroute te boeken of kun je net zo makkelijk gaan voor een losse inschrijving en een paar overnachtingen? Dat is natuurlijk altijd persoonlijk maar er zijn hier vast mensen die goede of slechte ervaringen hebben met hun eerste rit van dit kaliber.

Het startvak is voor mij denk ik niet zo heel spannend. Ik ben niet van plan om mij op een tijd te focussen. Gewoon lekker rijden en kijken hoe het gaat. Als het lekker gaat wil ik wel stevig doorrijden maar ik richt me dus niet op een gouden tijd of zo. Uitrijden is het belangrijkste.

pinarello
Forum-lid

pinarello 26 sep 2007 18:49

Het is een lange reis dus dan is het wel de moeite waard wat langer te gaan. Het is daar een fantastische omgeving. Je kunt net zo gemakkelijk zelf een week of zo rondfietsen als met een reisorganisatie. Je kunt ook gewoon accomodatie + startkaart bij en route boeken en dan zelf daar dagelijks rondjes rijden. Je bent dan vrijer en kost minder.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 sep 2007 10:57

Eens met Pinarello.

Voor zo'n fantastische tocht zou ik het liefst een complete fietsweek uittrekken zodat je goed kunt acclimatiseren en de route goed kunt verkennen. Gewoon lekker fietsen dus! De Dolomieten Marathon is ook een uitstekende cyclo om mee te beginnen, omdat hij toch iets minder zwaar is dan de Marmotte.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 27 sep 2007 13:48

Ik ga waarschijnlijk kijken naar een georganiseerde reis van een week of zo. Dan hoef ik niet teveel na te denken over een goed voorbereidingsprogramma en hoef ik niets te regelen. In die week kan ik dan ook weer wat wennen aan het rijden in de bergen. Dit jaar heb ik dat voor het eerst een week in de alpen gedaan. Het is dus niet nieuw maar veel ervaring op dat gebied heb ik dus ook nog niet.

Mits ik voldoende kilometers heb kunnen trainen en de inspanningen goed verteer zit ik er ook aan te denken om daarna door te gaan naar Frankrijk voor La Marmotte. Dan heb ik dus twee weken achter elkaar om lekker te fietsen. Is dat een combi die te doen is of kan ik dat maar beter vergeten? Volgens mij moet het best kunnen, zeker als je jezelf niet blindstaart op een tijd. Alles staat of valt natuurlijk bij de hoeveelheid training die je er in wilt steken maar het lijkt me prachtig om zo 2 weken te kunnen vullen.

Plaats reactie