Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

rijden met een TT stuur

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 04 sep 2007 02:00

Hallo,

Ik wil straks, als mijn blessure over is, het tijdrijden weer oppakken. Ik zit ook te twijfelen om een tijdritstuur te kopen. Hier zet ik dan eerst mijn gewone STI shifters op. Maar ik twijfel nog door een aantal dingetjes :
1. hoe goed kan je duur training-kjes doen (zonder je bars aan te raken) op een tijdritstuur?
2. Als je shifters op een gewoon race stuur hebt dan kan je je handen er op verschillende manieren op plaatsen. Hoe goed kan dit nog op een tijdritstuur waar je dieper zit en er dus moeilijker bij komt?
3. Hoe plaats je die shifters eigenlijk op je tijdritstuur aangezien de bocht volgens mij anders is?
4. Heeft iemand ervaring met de Profile design T2+? Zo ja, hoe waren die dan?

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 04 sep 2007 02:49

Als ik niet in het stuur als het waren wil,
zit ik bij me walser stuur comfortabel met me handen op de arm-pads bij me walser.

Je zet er gewone STI Shifters op?
Tijdritremsetjes zijn niet al te prijzen, geldt ook voor Shiftertjes. (zijn dan wel iets duurder)
maar in gebruiksgemak vind ik dat vele malen fijner.

Voor dat Profile Design T2+ stuur zou je eens aan Cubebiker of Wezep kunnen vragen,
hun hebben beide het stuur bij hun tijdritfiets.

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 04 sep 2007 03:47

Ik zet er eerst nog gewone STI shifters op omdat ik nog aan het sparen ben voor nieuwe wielen, ik ben nu alleen bijna jarig :)
Kan je ook nog comfortabel bij de remgrepen kilometers wegtrappen?
Heb wezep net een pm gestuurd.

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 04 sep 2007 14:39

Ik rij nu sinds kort op een Hammerhead carbon, als je echt een TT-fiets hebt zou ik er geen lange duurtrainingen op doen omdat de houding het niet echt toelaat. Daarentegen een uurtje, max 2 gaat best, ik moet zeggen dat ik vrij comfortabel op mn stuurtje leun op de buitenste grepen. Verkoop trouwens die STI-shifters en koop voor 3 tientjes tektro remhendels en een setje STI shifters. Bij Bike-components 50 voor de 9 speed en 65 voor de 10 speed. Werkt echt vele malen fijner.
Voorheen heb ik de T2 Cobra ook gehad als opzetstuur, niks mis mee, veel instelmogelijkheden.
Science of Performance!

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 04 sep 2007 18:39

Bedoel je met die T2 cobra opzetstuur, alleen de bars of ook met de base bar/wing? Die shifters verkopen is idd een goede optie!
Maar ik zit nu ook te twijfelen om alleen de bars te nemen en te monteren voor een tijdrit(training). Zodat ik in enschede ook op een wegfiets kan rijden.

Gebruikersavatar
ciske
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 mei 2005 23:23

Gebruikersavatar ciske 05 sep 2007 00:57

is dit geen optie?
ik heb deze winter mijn stuur onder de shifters afgezaagd, daar ik voor triatlon toch de onderste positie niet gebruik.
ik heb nog alle posities boven op de shifters en het stuur , + het opzetstuur dat ik eigenlijk 80% van de tijd gebruik zelfs op training of woon-werk verkeer .
deze combinatie heb ik vooral omdat ik graag klim en mijn wedstrijden daar ook naar plan , zo kan je tijdens klimmen nog altijd schakelen zonder je handen naar het opzetstuur te moeten begeven .

[img=http://img262.imageshack.us/img262/1607 ... 002la6.jpg]

[img=http://img262.imageshack.us/img262/4514 ... 419sx4.jpg]
Gilbertson Allure TI - Campa Ath. EPS
Kuota Kross - Shimano Ult. Di2
Kuota Kalibur TT -Campa Chorus

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 05 sep 2007 01:55

Met het oog daarop en het feit dat ik later altijd nog een base bar kan kopen heb ik nu losse bars besteld. Die zet ik op mijn normale race stuur en dan ga ik ff wat experimenteren met wat ik fijn vind. Het probleem is namelijk dat ik 1 fiets in enschede en 1 in leeuwarden heb. Als ik van één een TT fiets maak kan ik in één plaats dus niet meer gewoon 'normaal' rijden. Ik wist niet of ik dit wel wou missen dus vandaar.
Bedankt voor de reacties!

cesar_
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:28

cesar_ 05 sep 2007 18:06

Mijn ervaring met lange(re) duurritten (plm 4uur) met tijdritstuur is dat je dan wel af en toen even wat moet afwisselen qua houding. Je zitvlak wordt meer ventraal (lees: richting buik) belast en dat is niet altijd even fijn!

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 22 sep 2007 01:27

ha Anno,

door een ongeluk kan ik niet meer goed zitten op een fiets met een normaal gebogen racestuur, daarom ben ik genoodzaakt om permanent met een tijdritstuur te rijden omdat ik daarmee geen problemen heb.
Nou heb ik de armpads wel verhoogd met ca. 8 à 10mm dmv een vulbusje, om het iets comfortabeler te maken, maar ik kan er wel de hele dag mee rijden.
t Is maar net waar jee je lichaam aan laat wennen; als je t grootste deel van je fietstijd doorbrengt met een gewoon stuur, dan zal t iedere keer wennen zijn als je weer op pad gaat met een tijdrit stuur.
Het rijden in een groep kost je in t begin heel veel extra concentratie, maar dat went vrij snel.
Zelfs klimmen gaat me 'liggend' vrij goed af; mensen reageren verbaasd als ik 'liggend' passeer (helemaal als ik in 1 hand nog een camera heb en wat plaatjes schiet...)
t Enige nadeel is dat je er behalve tijdritten, geen wedstrijden mee mag rijden. Wel terecht, want je reactietijd is toch een fractie langer omdat je niet direct met je handen op de remmen zit.

Résumé: oefening baart kunst !



Afbeelding]
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Plaats reactie