hoi,
ik heb waarschijnlijk de gelegenheid een SCANDIUM??? frame te kopen voor een zeer goede prijs. echter het frame is helemaal blanco (zonder stickers).
nu is de vraag wat voor een materiaal scandium is en de plus en min puntjes van het materiaal.
Gr. Roy
Scandium???
-
- Forum-lid
Is het frame toevallig donker grijs?
-
- Forum-lid
Ik dacht dat de term Scandium wordt gebruikt voor aluminium waaraan ondermeer scandium is toegevoegd om het materiaal taaier te maken. Ik heb begrepen dat frames van "scandium" over het algemeen licht en stijf zijn. Het zou kunnen zijn dat hierdoor wel enige concessie is gedaan in levensduur.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Een Scandium frame is eigenlijk een Aluminium-Scandium legering. Hierdoor wordt het frame stijver en sterker. Het kan daardoor lichter uitgevoerd worden. Of er nadelen aan zitten weet ik niet. Zoals bij alle materialen zullen er ook wel nadelen aan zijn.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
pjeare schreef:hoi,
ik heb waarschijnlijk de gelegenheid een SCANDIUM??? frame te kopen voor een zeer goede prijs. echter het frame is helemaal blanco (zonder stickers).
nu is de vraag wat voor een materiaal scandium is en de plus en min puntjes van het materiaal.
Gr. Roy
Red Bull heeft ook Scandiums in de aanbieding, 299 slechts. Is volgens mij een buitengewoon scherpe aanbieding.. Vergelijk het daar eens mee: rose.de
- de zwarten
- Forum-lid HC
scandium als materiaal is beter dan aluminium, punt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- robbebopper
- Forum-lid HC
Dat frame van Roseversand is erg goed. Maar het is het afgelopen jaar uit de collectie gehaald wegens het succes van het modemateriaal carbon. Het bewuste frame kostte vorig jaar nog rond de 700 euro, en het is ook getest door "FIETS" de meetresultaten zijn elders op deze site te downloaden.
Ik heb zelf sinds juli 2006 een fiets met dit frame, mijn fiets weegt met ultegra afmontage 7,6 kilogram. Voor het overgrote deel te danken aan het lage gewicht van de scandium-aluminium legering.
Ik heb zelf sinds juli 2006 een fiets met dit frame, mijn fiets weegt met ultegra afmontage 7,6 kilogram. Voor het overgrote deel te danken aan het lage gewicht van de scandium-aluminium legering.
Scandium staat voor een bepaalde toevoeging aan de aluminium legering. Hoe groter de toevoeging van dit metaal aan de legering hoe edeler het eindprodukt buis (deze toevoeging is perperduur en meer dan een paar procent zit er nooit in).
Een goede buis zegt overigens maar beperkt iets over het eindprodukt en aan de buitenkant is niet te zien wat de meerwaarde van de term Scandium inhoudt.
Enkel Scott, Schmolke en nog wat kleine merken zijn erin geslaagt echt de top te halen met "scandium" frames (dit zijn dure, zeer lichte en kwetsbare frames met een bijbehorend prijskaartje).
Ridley, Koga, Red Bull en nog wat merken halen amper de middenmoot en dragen wel de naam scandium maar voegen weinig toe aan een gewoon alu frame.
Een goede buis zegt overigens maar beperkt iets over het eindprodukt en aan de buitenkant is niet te zien wat de meerwaarde van de term Scandium inhoudt.
Enkel Scott, Schmolke en nog wat kleine merken zijn erin geslaagt echt de top te halen met "scandium" frames (dit zijn dure, zeer lichte en kwetsbare frames met een bijbehorend prijskaartje).
Ridley, Koga, Red Bull en nog wat merken halen amper de middenmoot en dragen wel de naam scandium maar voegen weinig toe aan een gewoon alu frame.
-
- Forum-lid
Eddy merckx Premium =scandium=Top frame