Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek 1400 of Cube Peleton

bram.clout
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:40

bram.clout 29 aug 2007 13:24

Goedemorgen,

als eerste wil ik me even kort voorstellen (wel zo netjes bij de eerste post)

in mijn zoektocht naar informatie over een racefiets kwam ik deze site tegen en ik heb er nu al enorm veel informatie van gekregen, dank daarvoor!
Fietsen is al jaren lang een hobby van me geweest, laatste tijd wat minder maar dit wil ik weer gaan oppakken.
ik heb altijd een mountainbike gehad en enkele maanden geleden weer een nieuwe gekocht (Trek Fuel EX 6) maar dit was een grote vergissing aangezien mijn fietsgedrag zich heeft verplaatst van de bospaden naar de weg (voornameklijk woon-werk verkeer)

nu wil ik graag een racefiets aanschaffen van het geld wat ik van de verkoop van de Trek Fuel terug krijg (natuurlijk met zo min mogelijk verlies te maken)
het bedrag waar ik uiteindelijk op uitkom zal rond de 900 / 1000 euro liggen.

nu is mijn oog gevallen op de volgende fietsen en ik hoop dat iemand mij kan helpen met de keuze:

De Trek 1400 Triple deze staat bij een FM hier in de buurt afgeprijsd voor 899 euro (model 2007)

De Cube Peleton bij een andere FM (niet afgeprijsd) voor 1049 euro

zoals ik al zei heb ik altijd een mountainbike gehad en daarvan weet ik wel wat goed of minder goed is qua afmontage maar met een racefiets ben ik nog onervaren.
de opbouw van groepen kan ik nu wel onderscheiden (sora/tiagra/105/ultegra) maar als ze een mix van verschillende onderdelen maken ben ik de draad weer kwijt.
ik hoop dat jullie me wat informatie kunnen geven over deze 2 fietsen om mijn keuze makkelijker te maken.

alvast bedankt!

peterohav
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:59

peterohav 29 aug 2007 18:30

Hoi,

Neem eens een kijkje bij bikestudio.nl. Ik heb daar de 1500 gekocht voor 999! Goede keuze :-)

Peter
POH

bram.clout
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:40

bram.clout 29 aug 2007 18:53

Bikestudio heb ik inderdaadd ook al gekeken en natuurlijk staan daar mooie prijzen op, echter de zithouding en frame maat zijn zoals ik begrepen heb heel belangrijk bij een racefiets en dit kun je niet bepalen aan de hand van een computer scherm. ik wil dus de fiets bij een fietsenmaker aanschaffen en dan heb je geen gunstige internet prijzen, als ze die Trek 1500 voor 999 euro aanbieden zal dat zeker een optie zijn.

maar, zoals ik ervaren heb zijn er een hoop fietsen in de prijs klasse waar ik in zit en moet op een gegeven moment enkele selecteren (die mij qua uitstraling aanspreken, anders moet je een keuze maken uit 30 modellen) de Trek 1400 en Cube peleton bleven op dit moment over tenzij iemand dit zou afraden.
aangezien de Trek fietsen overjarige modellen zijn ben je ook afhankelijk van welk model de fm nog op voorraad heeft en welke hij nog kan bestellen.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 29 aug 2007 19:12

Naast het financiële aspect bepaalt de fietsgeometrie welke voor jou de beste keuze is. Deze geometrie moet nl. op je lichaamsbouw zijn afgestemd. Wat de groepen betreft kun je de sora al naar de prullenmand verwijzen. Indien je tamelijk veel fietst is zelfs een tiagra niet aan te raden. Bij de wielkeuze speelt je gewicht dan weer een rol. Om je te kunnen verder helpen zal je dus meer informatie moeten verstrekken over jezelf, over het aantal km dat je jaarlijks fietst, enz.
Volgens mij kun je best eerst bij een betrouwbare, ervaren FM langsgaan om vervolgens zijn visie aan de forumleden voor te leggen.

reemb
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 aug 2007 12:56

reemb 29 aug 2007 20:27

Bram.Clout schreef:Bikestudio heb ik inderdaadd ook al gekeken en natuurlijk staan daar mooie prijzen op, echter de zithouding en frame maat zijn zoals ik begrepen heb heel belangrijk bij een racefiets en dit kun je niet bepalen aan de hand van een computer scherm. ik wil dus de fiets bij een fietsenmaker aanschaffen en dan heb je geen gunstige internet prijzen, als ze die Trek 1500 voor 999 euro aanbieden zal dat zeker een optie zijn.

maar, zoals ik ervaren heb zijn er een hoop fietsen in de prijs klasse waar ik in zit en moet op een gegeven moment enkele selecteren (die mij qua uitstraling aanspreken, anders moet je een keuze maken uit 30 modellen) de Trek 1400 en Cube peleton bleven op dit moment over tenzij iemand dit zou afraden.
aangezien de Trek fietsen overjarige modellen zijn ben je ook afhankelijk van welk model de fm nog op voorraad heeft en welke hij nog kan bestellen.


ik heb gister bikestudio gebeld en gevraagd of ze de trek 1400 nog op voorraadhadden waarop ik als antwoord kreeg dat ze alleen nog de fiets in 60 cm hadden. Binnen enkele weken komt bij bikestudio de nieuwe collectie binnen.
Die ik tot nu toe op de foto's niet mooi vindt.

bram.clout
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:40

bram.clout 30 aug 2007 11:07

Goedemorgen!

bedankt voor de reacties, dat de geometrie belangrijk is was al duidelijk en dat zorgt er ook voor dat ik niet via internet een aankoop ga doen.
zelf ben ik 1,73 en weeg 85 kg ik zal me eens bij een FM laten opmeten om een juiste keuze te kunnen maken.
wat betreft het aantal kilometers wat ik wil gaan fietsen:

elke dag woon-werk verkeer dit is ongeveer 30 km per dag (kan zijn dat ik door slecht weer eens de auto neem maar dit wil ik zoveel mogelijk voorkomen)

voor de afstelling en geometrie zal ik zeker bij een FM langs gaan dit kunnen jullie niet voor mij beoordelen.
maar wat mijn vraag specifiek is, of jullie je mening willen geven over de prijs/kwaliteit verhouding van bovengenoemde fietsen (Trek 1400 en Cube Peleton)
Trek kost 899 (afgeprijsd) en de Cube 1049

alvast bedankt!

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 30 aug 2007 12:06

Voor 899 EUR geeft de Trek 1400 je prima kwaliteit. Uitstekend frame (hoge torsie- en vorkstijfheid; bracketstijfheid volstaat; levenslange garantie) en 105 groep geschikt voor je intenties. De wielen kunnen beter, doch zijn niet echt slecht en kunnen later makkelijk worden vervangen. Met je 1,73 m moet je wel goed uitproberen of de geometrie je past. Trek heeft nl. een lange bovenbuis (probleem als je een korte romp hebt) en een korte balhoofdbuis (voor woon-werk-verkeer wil je waarschijnlijk vrij komfortabel zitten, wat enkele cm spacers noodzakelijk maakt indien je relatief lange benen hebt). Je gewicht vormt geen probleem.
Met Cube heb ik geen ervaring, maar op basis van hun site lijken zij ook een lange bovenbuis en geen echt lange balhoofdbuis te hebben.

braziliaan
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2007 09:59

braziliaan 30 aug 2007 13:43

Ik ben (sinds een half jaar )ook beginnende racefietser en rijd de Cube Peloton (64 cm) en voor dit bedrag is de prijs kwaliteit prima te noemen, en ben er tot nu toe zeer tevreden mee.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heb gelet op de ergonomie. Ik wist alleen dat de framemaat minimaal 64 cm moest zijn. Enkele aanpassing zoals al gezegd met spacers of stuur is snel gemaakt en hoeft duur te zijn.

de Peloton is overigens niet geheel 105 afgemonteerd, maar zal zeker voldoen aan jou woon-werkverkeer. Ook het comfort ervaar ik als zeer prettig.

Kijk ook eens bij Focus, Bulls of Red Bull. Ik lees op dit Forum meerder positieve berichten over deze fietsen voor een acceptabele prijs als je begint met wielrennen

De Trek ken ik helaas niet, maar moet ook absoluut goed zijn (en nog iets goedkoper! ;-)

Plaats reactie