Marchisio legt de lat vrij hoog als het gaat om kwaliteit, ook voor de voor marchisio relatief goedkopere Solida en Axtra bijvoorbeeld. Marchiso wil zich echter niet aan de onderkant van de markt begeven. Dit is namelijk niet mogelijk door het relatief dure systeem in de achternaaf waarbij de body zonder gereedschap verwisseld kan worden (Campa shimano Mavic).
Vanuit mijn ervaring met de verschillende type (Marchisio Zefir type 2003, Tetragon) wielen (Mavic Cosmic Carbon, Rolff Vector, Spinergy X wheels, Rigida DP18 en DPX beide met shimano naven etc.) zou ik het afhankelijk willen laten zijn van gewicht en aard van de rijder (sprinter, rouleur etc).
Ben zelf 73kg en 1.80 en gebruik op dit moment de Zefir X75 en de Carbo Zefir (38mm Zipp velg voor draadbanden). Hierbij vind ik de X75 geweldige wielen voor rouleurs die zeker niet zwaarder moeten zijn dan 75kg. (voelen bijvoorbeeld ieler - maar nog steeds stijf - aan dan de Eurus wielen, komt deels door de vrij smalle velgen) De Carbo zefir's voelen ten opzichte van de X75 stabieler aan en rijden geweldig. Geven voor mij een ideale combinatie van gevoel/comfort en stijfheid/snelheid.
Helaas heb ik (nog)geen ervaring met de X90, Axtra of Sfera wielsets. Maar misschien dat dat binnenkort nog veranderd. Heb namelijk mijn Tetragon set net verkocht aan een clubgenoot.
Verkies de Carbo Zefir's dan ook boven de andere Marchisio wielen.
Krijg binnenkort de 58mm versie van de Carbo zefir's voor draadbanden. Laat je graag weten hoe die zich verhouden tot de andere wielsets van Marchisio. Deze gaan de vervangers voor mijn Cosmic Carbon SL worden.
Wat mij echter nog steeds verbaasd is dat de Marchisio wielen ten opzichte van andere merken - terwijl gebruik wordt gemaakt van industrie standaard lagers -
lekkerder lijken te rijden. De naven zijn gewoon top. Gevoelsmatig beter dan alles waar ik in 20 jaar tijd mee heb gereden.
Trouwens alle clubleden van mijn club die met marchisio wielen rijden zijn er zeer tevreden over. Dit bevestigt mijn eigen ervaringen. Natuurlijk zit er altijd een stuk subjectiviteit in de waarneming, maar ik probeer toch zoveel mogelijk objectief te blijven.
Wat Marchisio trouwens vrij uniek maakt is dat je je wielen voor een zeer beperkt bedrag na bijvoorbeeld een paar seizoenen kan laten reviseren. Velgen, spaken en lagers worden dan vervangen en wordt het wiel in de fabriek weer geassembleerd onder Marchisio productie standaarden.
Als je meer wil weten moet je kontakt opnemen met de importeur in Nederland zie
www.grifotrade.com. Hij kan je er meer over vertellen.
Wat betreft mijn reactie op Havana zijn bericht. Misschien was die reactie niet zo verstandig. Vond zijn bericht wel heel erg popy jopy en kort door de bocht. Maar ik denk toch wel dat hij het goed meende. Ik hoop dat iedereen in het fiets forum zich integer opsteld als hij anderen adviezen geeft. Iets dat ik in ider geval wel probeer te doen. Net als in mijn werk (IT consultant) zijn verborgen agenda's de doodsteek voor alle vertrouwen.