opzetstuur
Ik heb dit jaar voor de eerste keer een ploegentijdrit voor wielertoeristen meegereden. Dit is mij (ons) zo goed meegevallen dat we dit waarschijnlijk meerdere keren per jaar zullen doen, dus dacht ik mij een opzetstuurtje aan te schaffen. Ik zou dit telkens monteren wanneer ik een gelijkaardige rit doe, want vindt dit geen gezicht bij gewoon gebruik. Ik heb aan het rond kijken geweest en zie eigenlijk enkele grote verschillen. Eerst en vooral heb ik zo'n mini opzetstuurtje al uitgesloten, denk niet dat dit het gewenste effect heeft. Dan heb je nog met rechte beugels en beugels met een bocht. Welke is voor mijn doeleinde het beste geschikt? Vind eigenlijk bijna rechte beugels wel de mooiste oplossing, maar is dit wel bruikbaar op een gewoon racestuur? Dit zou gebruikt worden op een Syntace Racelite carbon, OS dus.
Het verschil tussen praktijk en theorie is in de praktijk groter dan in theorie........
Een Syntace opzetstuur zou ik niet zo snel op een gewoon racestuur zetten omdat de armpads dan vrij hoog staan (desgewenst te corrigeren door spacers weg te halen, een stuurpen die naar beneden wijst te gebruiken of, als de 'prayer mantis'-stijl van o.a. Landis je aanstaat, door het opzetstuur te kantelen).
Misschien dat de Oval A710/A910 wat is? De extensions lopen daar onder het stuur door en op die extensions kun je de armpads monteren (op de foto zijn ze op de body/extensionhouders gemonteerd). Hierdoor komen de armpads net iets boven het stuur uit, wat je een diepere (of comfortabelere) aeropositie oplevert in vergelijking met een 'bovenlader'. Omdat de extensions naar voren/achteren verschoven kunnen worden, kun je het evt. overgestrekt of opgekropt zitten verhelpen -- andere optie is natuurlijk een kortere/langere stuurpen gebruiken.
Er zijn verschillende extensions verkrijgbaar: double bend, single bend (zoals op de foto), s-bend, en straight. Hangt er maar vanaf welke je het meest comfortabel vindt.
[img=http://www.cyclingnews.com/photos/2005/ ... 2/oval.jpg]
Misschien dat de Oval A710/A910 wat is? De extensions lopen daar onder het stuur door en op die extensions kun je de armpads monteren (op de foto zijn ze op de body/extensionhouders gemonteerd). Hierdoor komen de armpads net iets boven het stuur uit, wat je een diepere (of comfortabelere) aeropositie oplevert in vergelijking met een 'bovenlader'. Omdat de extensions naar voren/achteren verschoven kunnen worden, kun je het evt. overgestrekt of opgekropt zitten verhelpen -- andere optie is natuurlijk een kortere/langere stuurpen gebruiken.
Er zijn verschillende extensions verkrijgbaar: double bend, single bend (zoals op de foto), s-bend, en straight. Hangt er maar vanaf welke je het meest comfortabel vindt.
[img=http://www.cyclingnews.com/photos/2005/ ... 2/oval.jpg]
Probleem met dergelijke sturen is dat je te gestrekt zit.. stel je maar eens voor dat je i.p.v. je handen bovenop het stuur plaatst daar met je ellebogen op rust; da's een behoorlijk gestrekte houding waarbij de ellebogen een hoek maken die maar weinig lijken op een echte tijdrithouding.
Voor niet al te lange tijdritten is iets met S-bends misschien een idee, Profile Design Cobra ofzo. Redelijke verstelmogelijkheden (steunen laag en iets achter het stuur is mogelijk) en het ziet er nog goed uit. Ik denk dat Syntace ook moet gaan. Je moet natuurlijk ook opletten met je Carbon stuur en als het opzetstuur van hetzelfde merk is, kun je iets meer zekerheid hebben over de manier van montage (garantie e.d. van Racelite carbon i.c.m. opzetsturen zal misschien wel vervallen als je andere merken gebruikt)
Dennisje, waar woon je? Misschien kun je ergens iets testen.
Voor niet al te lange tijdritten is iets met S-bends misschien een idee, Profile Design Cobra ofzo. Redelijke verstelmogelijkheden (steunen laag en iets achter het stuur is mogelijk) en het ziet er nog goed uit. Ik denk dat Syntace ook moet gaan. Je moet natuurlijk ook opletten met je Carbon stuur en als het opzetstuur van hetzelfde merk is, kun je iets meer zekerheid hebben over de manier van montage (garantie e.d. van Racelite carbon i.c.m. opzetsturen zal misschien wel vervallen als je andere merken gebruikt)
Dennisje, waar woon je? Misschien kun je ergens iets testen.
De Syntace zijn de beste opzetstuurtjes die je kunt vinden. De armpads is zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van een opzetstuur, en die zijn bij Syntace van hoge kwaliteit. Ik moet altijd oppassen dat ik niet in slaap val met zo'n stuurtje, zo lekker ligt dat. Echt waar de Syntace C2 of C3 kun je blindelings kopen (wel even de juiste maat bestellen uiteraard). Bovendien zien ze er mooi uit en zijn ze uitermate licht. De oval pads zijn van duidelijk mindere kwaliteit, hoewel je inderdaad iets lager zit. De pads van Profile-design zijn ook waardeloos trouwens....
Het is maar wat je het snelst naar de eindstreep brengt. [De standaard pads van Oval steken idd mager af tegen die van Syntace.]
Heb zowel de Syntace als de Oval even op m'n racestuur gemonteerd om het verschil te verduidelijken. In deze opstelling zit de pad van de Syntace zo'n 4 cm hoger en 3 cm meer vooruit dan de pad van Oval (de Oval extension kan trouwens nog meer naar achteren).
[img=http://img179.imageshack.us/img179/8867/synovalvm6.jpg]
Als je op een racefiets de volgende After-aerohouding wilt aannemen (gekopieerd van
http://www.bikesportmichigan.com/featur ... gfit.shtml) dan zul je zeker met een Syntace (merk doet er in feite niet aan toe, maar het 'soort') een kortere en lagere stuurpen moeten gebruiken, wat helaas/uiteraard je gewone race(stuur)houding verstoort. Een racefiets heeft namelijk een andere, grotere geometrie dan een triatlon-/tijdritfiets -- voor een overzichtsartikel hierover: http://www.bikesportmichigan.com/bikes/difference.shtml.
[img=http://www.bikesportmichigan.com/featur ... antei6.jpg]
[img=http://www.bikesportmichigan.com/featur ... 6after.jpg]
Heb zowel de Syntace als de Oval even op m'n racestuur gemonteerd om het verschil te verduidelijken. In deze opstelling zit de pad van de Syntace zo'n 4 cm hoger en 3 cm meer vooruit dan de pad van Oval (de Oval extension kan trouwens nog meer naar achteren).
[img=http://img179.imageshack.us/img179/8867/synovalvm6.jpg]
Als je op een racefiets de volgende After-aerohouding wilt aannemen (gekopieerd van
http://www.bikesportmichigan.com/featur ... gfit.shtml) dan zul je zeker met een Syntace (merk doet er in feite niet aan toe, maar het 'soort') een kortere en lagere stuurpen moeten gebruiken, wat helaas/uiteraard je gewone race(stuur)houding verstoort. Een racefiets heeft namelijk een andere, grotere geometrie dan een triatlon-/tijdritfiets -- voor een overzichtsartikel hierover: http://www.bikesportmichigan.com/bikes/difference.shtml.
[img=http://www.bikesportmichigan.com/featur ... antei6.jpg]
[img=http://www.bikesportmichigan.com/featur ... 6after.jpg]
Ik zat zelf ook aan een opzetstuur te denken. Ik had een Vision op het oog. Weet alleen niet of die ook zo hoog is en of hij wel pas op een WCS 0S stuur past
@Spaak:
Duidelijke uitleg. Het blijft compromissen sluiten, want met een racefiets + opzetstuur is het moeilijk de tijdrithouding te benaderen. In veel gevallen is dit ook niet het streven van de gebruiker..voor veel mensen is een ideale tijdrithouding te diep.
Welke Oval heb je daar gemonteerd? Zoals die pads achter het stuur zitten is precies een situatie die maar met weinig opzetsturen realiseerbaar is. De A710/A910 van de plaatjes eerder in dit topic hebben de pads ook recht boven het stuur. De Syntace zit er ietsje achter maar komt verder omhoog. Voor lange tochten is dit laatste vaak juist geen nadeel.
Duidelijke uitleg. Het blijft compromissen sluiten, want met een racefiets + opzetstuur is het moeilijk de tijdrithouding te benaderen. In veel gevallen is dit ook niet het streven van de gebruiker..voor veel mensen is een ideale tijdrithouding te diep.
Welke Oval heb je daar gemonteerd? Zoals die pads achter het stuur zitten is precies een situatie die maar met weinig opzetsturen realiseerbaar is. De A710/A910 van de plaatjes eerder in dit topic hebben de pads ook recht boven het stuur. De Syntace zit er ietsje achter maar komt verder omhoog. Voor lange tochten is dit laatste vaak juist geen nadeel.
De nieuwe WCS sturen hebben een smalle middensectie, die naast de stuurpen snel afloopt. De meeste opzetsturen worden direct naast de stuurpen geplaatst, dus let hier even op.Master B schreef:Ik zat zelf ook aan een opzetstuur te denken. Ik had een Vision op het oog. Weet alleen niet of die ook zo hoog is en of hij wel pas op een WCS 0S stuur past
LVGH schreef:Welke Oval heb je daar gemonteerd? Zoals die pads achter het stuur zitten is precies een situatie die maar met weinig opzetsturen realiseerbaar is. De A710/A910 van de plaatjes eerder in dit topic hebben de pads ook recht boven het stuur. De Syntace zit er ietsje achter maar komt verder omhoog. Voor lange tochten is dit laatste vaak juist geen nadeel.
Dat is de A700 SLAM clam.
"Try not. Do or do not......there is no try"