Hallo allemaal,
Hier mijn eerste vraag in het forum.
Heb een tijdje recreatief gemountainbiked, maar wil nu toch overstappen naar een echte race fiets. Heb al wat gekeken op Marktplaats, maar ben een beetje geschrokken van het overweldigende aanbod van 2e hands fietsen. Hebben jullie misschien tips die voor mij het zoeken wat makkelijker maken? Ik doel hierbij op zaken als soort frame, welke groep, en zijn er dingen die jullie me absoluut afraden?
Alvast erg bedankt!
Groeten,
Ed
2de hands fiets
-
- Forum-lid
allereerst: wat is het budget?
allereerst: wat is het budget?
Het belangrijkste lijkt mij, behalve het budget, waar wil je de fiets voor gebruiken?
Wil je alleen toeren. Of heb je hogere ambities, zoals cyclo's of wedstrijden?
Indien je alleen gaat/blijft toeren is een goed basisframe met een opstartgroep voldoende.
Wil je meer dan kan je nu beter een hoger bedrag investeren, zodat je fiets langer mee kan en sterk genoeg is voor het intensievere werk.
Ik zou zelf kiezen om een staal of aluminium frame te kiezen met minimaal een Campagnologroep; Veloce of een Shimanogroep 105. Carbon zou ik in deze nog niet kiezen.
Verder wil ik je adviseren om bij enkele FM in jou buurt te gaan kijken. Zij kunnen je beter informeren en adviseren. Als je geen ervaring hebt is kopen van 2e hands op internet een behoorlijke gok. Je weet nooit wat er met de fiets is gebeurd en/of dat je fiets voor jou geschikt is. Bijvoorbeeld de maat en de zitpositie! Succes.
Het belangrijkste lijkt mij, behalve het budget, waar wil je de fiets voor gebruiken?
Wil je alleen toeren. Of heb je hogere ambities, zoals cyclo's of wedstrijden?
Indien je alleen gaat/blijft toeren is een goed basisframe met een opstartgroep voldoende.
Wil je meer dan kan je nu beter een hoger bedrag investeren, zodat je fiets langer mee kan en sterk genoeg is voor het intensievere werk.
Ik zou zelf kiezen om een staal of aluminium frame te kiezen met minimaal een Campagnologroep; Veloce of een Shimanogroep 105. Carbon zou ik in deze nog niet kiezen.
Verder wil ik je adviseren om bij enkele FM in jou buurt te gaan kijken. Zij kunnen je beter informeren en adviseren. Als je geen ervaring hebt is kopen van 2e hands op internet een behoorlijke gok. Je weet nooit wat er met de fiets is gebeurd en/of dat je fiets voor jou geschikt is. Bijvoorbeeld de maat en de zitpositie! Succes.
Gerardo
-
- Forum-lid
Daar heb je wel een punt inderdaad Gerardo, als econoom ben ik toch altijd wat meer gericht op het geld .
Ik ben het helemaal eens met Gerardo. Groot voordeel van 1e hands kopen: je hebt meteen een FM waar ze je met alle plezier helpen met afstellen van de fiets en waar je voor alle service en onderhoud terecht kunt. Ik moet wel zeggen: voor een redelijke 1e handsfiets is 400 euro mijns inziens wat te krap.
Ik ben het helemaal eens met Gerardo. Groot voordeel van 1e hands kopen: je hebt meteen een FM waar ze je met alle plezier helpen met afstellen van de fiets en waar je voor alle service en onderhoud terecht kunt. Ik moet wel zeggen: voor een redelijke 1e handsfiets is 400 euro mijns inziens wat te krap.
- de zwarten
- Forum-lid HC
-2dehands voor 400 moet wel lukken, wij helpen je wel op zo een fiets!
-carbon zou ik in deze zelfs niet kiezen als je budget geen 2000 euro is.
-Bij je FM in de buurt vind je idd normaal gezien ook wel 2dehands én advies over -gebruik/onderhoud/positie op de fiets.
- aan eerstehands zou ik pas beginnen met een euro of 7-800.
-ik raad je af om alles wat 8-speed/buiscommandeurs/meer dan 10 jaar oud/wielen met weinig spaken/verkeerde maat (zelfs maar één te klein of te groot)/... te kopen. De regel maakt ook echter de uitzondering!
-carbon zou ik in deze zelfs niet kiezen als je budget geen 2000 euro is.
-Bij je FM in de buurt vind je idd normaal gezien ook wel 2dehands én advies over -gebruik/onderhoud/positie op de fiets.
- aan eerstehands zou ik pas beginnen met een euro of 7-800.
-ik raad je af om alles wat 8-speed/buiscommandeurs/meer dan 10 jaar oud/wielen met weinig spaken/verkeerde maat (zelfs maar één te klein of te groot)/... te kopen. De regel maakt ook echter de uitzondering!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Heel erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik denk dat ik vandaag of morgen maar even bij een paar FM's in de buurt ga kijken wat daar staat en voor wat gericht advies.
Nogmaals erg bedankt!
Groeten,
Ed
Nogmaals erg bedankt!
Groeten,
Ed
Het verschil tussen praktijk en theorie is in de praktijk groter dan in theorie........
Op MP wordt idd heel veel troep aangeboden, als je geen kenner bent is het heel moeilijk wijs te worden in het overaanbod aan fietsen. Je kunt als beginner idd beter iets meer uitgeven en gaan voor een 2e hands bij de lokale FM.